Plants in Culture: A Paradigm of Anthropology [Rasteniia v culture: paradigmа antropologii]

 
PIIS086954150017411-2-1
DOI10.31857/S086954150017411-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages5-16
Abstract

The article introduces a special theme of the issue on “Plants in the Culture of Peoples of Eurasia: From Magic to Resource”. We take a retrospective look at the polyfunctionality of plants in the history of human culture and trace their polysemanticism, symbolism, and variety of applications (in food, medical, sacred-magical, and legal matters) from antiquity to the present day in various regions and among various peoples. We discuss the state of the art in research in these areas and review the principal directions of scholarly studies, such as ethnobotany or phytoanthropology, in Russian and other academic traditions. The thematic section features contributions by V.B. Kolosova, K.A. Jernigan and O.S. Belichenko, A.A. Novik and M.V. Domosiletskaya, O.D. Fais-Leutskaia, and V.N. Davydov.

Abstract (other)

  

Keywordsplants, ethnobotany, phytoanthropology, ethnopedology, vegetarian food, phytomedicine, bioresources
Publication date14.12.2021
Number of characters17845
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 На третий день творения сказал Бог: “…да произрастит земля зелень, траву, сеющую семя, дерево плодовитое, приносящее по роду своему плод, в котором семя его на земле… И произвела земля зелень, траву… и дерево, приносящее плод” (Бытие. Гл. 1. Ст. 11–12). Так появились растения, сыгравшие важнейшую роль в судьбе человека: они стали пищей, средством врачевания, объектом верований и поклонений, элементом магических практик, символом власти. Более того, то, что на первый взгляд казалось древнейшей этноботанической традицией или реликтом уже утраченного канона архаичного травопользования, на поверку становилось вполне востребованным и жизнеспособным культурным элементом повседневности практически во всех регионах мира.
2 Первой, предположительно, зародилась пищевая функция растений. Палеолитическая революция обусловила переход человека к охоте, неолитическая привела к развитию земледелия (Бродель 1986: 120–121). В VII–VI тыс. до н.э. началась и доместикация флоры, появились культурные виды, в первую очередь злаки, хотя потребление человеком дикорастущих растений – начало процесса фитоалимургии – датируется значительно более ранними эпохами. Этот популярный сегодня термин был введен в научный оборот итальянским врачом и ботаником Дж. Тарджони Тоццетти, опубликовавшим в 1767 г. труд “О насущной необходимости в еде. Алимургия, или способ смягчить последствия неурожаев” (Targioni Tozzetti 1988 [1767]). Не менее распространен и его синоним – фуражирование (англ. foraging), заимствованный у зоологов и экологов и обозначающий поиск или добывание животными пищи. В наши дни потребление дикорастущих растений сохраняется как эксплуатация органичного алиментарного наследия в традиционных обществах или проявляется в кулинарно-гастрономических тенденциях постмодернизма; последнее – в качестве составляющей концепции здорового образа жизни и как дань алиментарной моде (Ballarini 2018). “Промоутеров” таких веяний сегодня много, например Р. Реджепи – датско-албанский шеф-повар и совладелец модного ресторана “Noma” в Копенгагене (Foraging… s.d.), который в русле переосмысления скандинавской пищевой традиции сделал ставку на лишайники, мхи, лесные травы, корни растений, древесные грибы (Zilber, Redzepi 2020: 12), или Р. Кофоед – датский шеф-повар и ресторатор (Haist 2020; Borghese 2020).
3 Триумфальное возвращение трав, злаков и плодов в рацион Старого и Нового Света в контексте слома былой устойчивой парадигмы алиментарных ценностей, в частности востребованности мяса и его производных (Мартынова, Фаис-Леутская 2020), обусловлено многими факторами. Свою роль сыграли СМИ и социальные сети, навязывающие обществу символы статуса (Элиас 2001; Dalby A., Dalby R. 2017) и идеалы образа/внешности, к которым должны стремиться все (!). Свою лепту в популяризацию “зеленой” пищи, ранее еды неимущих (ср.: Bourdieu 1979; Элиас 2001; Lajçi 2020), внесли и повышение благосостояния в глобальном масштабе, и интерес богатого общества к “культуре бедности”, отмеченный М. Монтанари (Montanari 1997: 196). Спрос на “растительную еду” продиктован в том числе стремлением к здоровому образу жизни (Pieroni, Quave 2014) – рост потребления калорийной пищи в богатых странах мира уже в середине ХХ в. привел к ухудшению здоровья населения; ожирение и нарушение обмена веществ обрели хронический характер. Призывы к соблюдению диеты и смене рациона не прошли даром: Homo herbivorus (человек травоядный) сегодня вытесняет Homo carnivorus-а (человека плотоядного); все более популярными становятся вегетарианство, сыроедение, веганство. Не случайно именно “зелень” либо ее производные все чаще признаются типичными продуктами и становятся официальными пищевыми маркерами регионов мира, растения или их производные постоянно пополняют список Нематериального культурного наследия ЮНЕСКО.

Number of purchasers: 3, views: 917

Readers community rating: votes 0

1. Agapkina, T.A. 2012. Derev’ia v traditsionnoi kul’ture slavian: problema sistemnogo opisaniia [Trees in the Traditional Culture of the Slavs: The Problem of System Description]. Etnograficheskoe obozrenie 6: 29–43.

2. Agapkina, T.A. 2014. Simvolika derev’ev v traditsionnoi kul’ture slavian: iva, verba, rakita (rod Salix) [The Symbolism of Trees in the Traditional Culture of the Slavic Language: Willow, Labornium (Genus Salix)]. Slavianskii al’manakh 1–2: 283–302.

3. Agapkina, T.A. 2017. Simvolika derev’ev v fol’klore i traditsionnoi kul’ture slavian: yablonia [The Symbolism of Trees in the Culture and Traditional Culture of the Slavs: Apple Trees]. Studia Litterarum 2 (1): 284–305.

4. Agapkina, T.A. 2019. Derev’ia v slavianskoi narodnoi traditsii: ocherki [Trees in the Slavic Folk Tradition: Essays]. Moscow: Indrik.

5. Aleksandrenkov, E.G., and A. Fol’gado. 1993. Manioka i kasabe [Manioc (Cassava) and Kasabe]. Etnograficheskoe obozrenie 5: 43–55.

6. Batianova, E.P., and M.M. Bronshtein. 2016. Mukhomor v bytu, verovaniiakh, obriadakh, iskusstve narodov Severa [Fly Agaric in Everyday Life, Beliefs, Rituals, Art of the Peoples of the North]. Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 46–58.

7. Bensky, D., and A. Gamble. 1993. Chinese Herbal Medicine: Materia Medica Revised Edition. Seattle: Eastland Press.

8. Bonjar, S. 2004. Evaluation of Antibacterial Properties of Some Medicinal Plants Used in Iran. Journal of Ethnopharmacology 94 (2–3): 301–305.

9. Bourdieu, P. 1979. La distinction. Critique sociale du jugement [Distinction: Social Criticism of Judgment]. Paris: Éditions de Minuit.

10. Cunnighan, S. 1985. Encyclopedia of Magiсal Herbs. Woodbury: Llewellyn Publications.

11. Dalby, A., and R. Dalby. 2017. Gifts of the Gods: A History of Food in Greece. London: Reaktion Books.

12. Gaidukov, A.V. 2016. Novoe yazychestvo, neoiazychestvo, rodnoverie: problema terminologii [New Paganism, Neo-Paganism, Rodnoverie: the Problem of Terminology]. In Yazychestvo v sovremennoi Rossii: opyt mezhdistsiplinarnogo issledovaniia [Paganism in Modern Russia: International Research Experience], edited by R.V. Shizhenskii, 24–46. Nizhnii Novgorod: Mininskii universitet.

13. Gres, R.A. 2017. Etnobotanika: otechestvennaia i zarubezhnaia paradigmy, napravleniia i perspektivy razvitiia [Ethnobotany: Domestic and Foreign Paradigms, Directions and Prospects of Development]. Nauchnyi al’manakh. Nauki o zemle 1–3 (27): 317–327.

14. Howard, M. 1987. Traditional Folk Remedies. London: Century, Ebury Press.

15. Ivanov, V.V., and V.N. Toporov. 1965. Slavianskie yazykovye modeliruiushchie semioticheskie sistemy [Slavic Language Modeling Semiotic Systems]. Moscow: Nauka.

16. Ivanov, V.V., and V.N. Toporov. 1974. Issledovaniia v oblasti slavianskikh drevnostei [Research in the Field of Slavic Antiquities]. Moscow: Nauka.

17. Kharitonova, V.I., A.A. Ozhiganova, and N.A. Kupriashina. 2008. V poiskakh dukhovnosti i zdorov’ia (novye religioznye dvizheniia, neoshamanizm, gorodskoi shamanizm) [In Search of Spirituality and Health: New Religious Movements, Neoshamanism, Urban Shamanism]. Issledovaniia po prikladnoi i neotlozhnoi etnologii 207.

18. Kleman, D. 2019. Rol’ rastenii v rituale triasushcheisia palatki innu [The Role of the Plant in the Ritual of the Triassic Tent of the Innu]. Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 64–89.

19. Kolosova, V.B. 2009. Leksika i simvolika slavianskoi narodnoi botaniki: etnolingvisticheskii aspect [Vocabulary and Symbolism of Slavic folk Botany: Ethnolinguistic Aspect]. Moscow: Indrik.

20. Kolosova, V.B. 2010. Slavianskaia etnobotanika: ocherk istorii [Slavic Ethnobotany: An Essay of History]. Acta Linguistica Petropolitana. Trudy Instituta lingvisticheskikh issledovanii RAN VI (1): 7–30.

21. Kolosova, V.B., and A.B. Ippolitova, eds. 2010. Etnobotanika: rasteniia v yazyke i kul’ture [Ethnobotany: Development in Language and Culture]. St. Petersburg: Nauka.

22. Lajçi, B. 2020. Etnologji: rite, doke e zakone shqiptare [Ethnology: Albanian Rituals, Ceremonies and Customs]. Prishtinë: Instituti Albanologjik.

23. Martynova, M.Y., and O.D. Fais-Leutskaia, eds. 2020. Vkus Evropy: antropologicheskoe issledovanie kul’tury pitaniia [Ethnobotany: The Development of Language and Culture]. Moscow: Kuchkovo pole.

24. Matusovskiy, A.A. 2019. Gor’kii maniok (Manihot esculenta Cranz) v kontekste tipologii kul’tur indigennykh grupp Amazonii i Orinokii [Bitter Manioc (Manihot esculenta Cranz) in the Context of the Typology of the Culture of the Indigenous Peoples of the Amazon and Orinoco Areas]. Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 102–123.

25. Nunn, J.F. 1996. Ancient Egyptian Medicine. London: British Museum Press.

26. Pieroni, A., and C.L. Quave, eds. 2014. Ethnobotany and Biocultural Diversities in the Balkans. Perspectives on Sustainable Rural Development and Reconciliation. New York: Springer.

27. Riccò, I. 2019. Pluralismo terapeutico e medicina popolare: dalla segnatura alle medicine alternative [Therapeutic Pluralism and Folk Medicine: From Segnatura to Alternative Medicines]. Lares 3: 475–492.

28. Saki, K., et al. 2016. An Ethnobotanical Study of Medicinal Plants with Narcotic, Sedative and Analgesic Effects in West of Iran. Journal of Biological Regulators & Homeostatic Agents 30 (3): 807–810.

29. Saporetti, C. 2001. Testi da Tell Yelkhi del periodo Isin-Larsa – II [Texts from Tell Yelkhi of the Isin-Larsa – II Period]. Mesopotamia. Rivista di Archeologia, Epigrafia e Storia Orientale Antica XXXVI: 89–102.

30. Shnirelman, V.A. 2012. Russkoe rodnoverie: neoiazychestvo i natsionalizm v sovremennoi Rossii [Russian Rodnoverie: Neo-Paganism and Nationalism in Modern Russia]. Moscow: Bibleisko-bogoslovskii institut Sviatogo apostola Andreia.

31. Siniscalchi, V., and K. Harper. 2019. Food Values in Europe. London: Bloomsbury.

32. Staniukovich, M.V. 2010. “Syn betel’nogo orekha i lista betelia”: simvolika Areca catechu i Piper betle v fol’klore i traditsionnoi kul’ture ifugao i drugikh narodov Filippin [“The Son of a Betel Nut and a Betel Leaf”: The Symbolism of Areca Catechu and Piper Betle in the Folklore and Traditional Culture of Ifugao and Other Peoples of the Philippines]. Acta Linguistica Petropolitana. Trudy Instituta lingvisticheskikh issledovanii RAN VI (1): 306–340.

33. Staniukovich, M.V. 2015. Chernoe i beloe. Betel’, chernenie i podpilivanie zubov i kolonial’nye predrassudki [Black in White: Betel, Blackening and Filing of Teeth in the Colonial New Prejudices]. In Betel’, kava, kola, chat. Zhevatel’nye stimuliatory v rituale i mifologii narodov mira. Maklaevskii sbornik [Betel, Kava, Cola, Chat: Chewing Stimulants in the Ritual and Mythology of the Peoples of the World: Maklay Collection], edited by M.V. Staniukovich, 5: 243–264. St. Petersburg: MAE RAN.

34. Stepanova O.B. 2015. Galliutsinogeny rastitel’nogo proiskhozhdeniia, zhevanie, rot, sliuna i rech’ v traditsionnoi kul’ture sel’kupov [Hallucinogens of Plant Origin, Chewing, Mouth, Saliva and Speech in the Traditional Culture of the Selkups]. In Betel’, kava, kola, chat. Zhevatel’nye stimuliatory v rituale i mifologii narodov mira. Maklaevskii sbornik [Betel, Kava, Cola, Chat: Chewing Stimulants in the Ritual and Mythology of the Peoples of the World: Maklay Collection] edited by M.V. Staniukovich, 5: 205–221. St. Petersburg: MAE RAN.

35. Strmiska, M.F. 2005. Modern Paganism in World Cultures. In Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives, edited by M.F. Strmiska, 18–22. Santa Barbara: ABC-Clio.

36. Sudnik, E.M., and T.V. Tsivian. 1981. Mak v rastitel’nom kode osnovnogo mifa (Balto-Balcanica) [Poppy in the Plant Code of the Main Myth (Balto-Balkanika)]. In Balto-slavianskie issledovaniia 1980 [Balto-Slavic Studies 1980], edited by V.V. Ivanov, 300–317. Moscow: Nauka.

37. Toporov, V.N. 1977. Zametki o rastitel’nom kode osnovnogo mifa (perets, petrushka i t.p.) [Notes on the Plant Code of the Main Myth (Pepper, Parsley, etc.)]. In Balkanskii lingvisticheskii sbornik [The Balkan Linguistic Collection], edited by T.V. Tsivian, 196–207. Moscow: Nauka.

38. Toporov, V.N. 1979. K semantike mifologicheskikh predstavlenii o gribakh [On the Semantics of Mythological Ideas about Mushrooms]. In Balcanica: Lingvisticheskie issledovaniia [Balkanika: Linguistic Studies], edited by T.V. Tsivian, 234–279. Moscow: Nauka.

39. Tsivian, T.V. 1977. “Povest’ konopli”: k mifologicheskoi interpretatsii odnogo operatsionnogo teksta [The Tale of Cannabis”: To the Mythological Interpretation of One Operational Text]. In Slavianskoe i balkanskoe yazykoznanie. Karpato-vostochnoslavianskie paralleli. Struktura balkanskogo teksta [Slavic and Balkan Linguistics: Carpathian-East Slavic Parallels: Structure of the Balkan Text], edited by E.M. Sudnik and T.V. Tsivian, 305–317. Moscow: Nauka.

40. Unschuld, P.U. 1986. Medicine in China: A History of Pharmaceutics. Berkeley: University of California Press.

41. Vorobiev, D.V. 2019. Vvedenie k spetsial’noi teme nomera [Introduction to the Special Topic of the Issue]. Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 48–63.

42. Vorobiev, D.V., ed. 2019. Etnobotanika: chelovek i mir flory na Amerikanskom kontinente [Ethnobotany: Man and the World of Flora on the American Continent]. Sibirskie istoricheskie issledovaniia 1: 48–123.

Система Orphus

Loading...
Up