Native Languages and English Politics: Native-Colonial Relations in Roger Williams’ and John Eliot’s Language Manuals [Yazyk indeitsev i politika anglichan: vzaimootnosheniia kolonistov s korennym naseleniem Ameriki v uchebnikakh Rodzhera Uil’iamsa i Dzhona Eliota]

 
PIIS086954150015493-2-1
DOI10.31857/S086954150015493-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№3
Pages30-47
Abstract

This article examines the political and ideological implications of native language manuals published in the New England colonies in the 17th century. There were two such manuals published in that period – Roger Williams’s “A Key into the Language of America” and John Eliot’s “The Indian Grammar Begun”. Both works, apart from their practical purpose, were something of a political statement on contemporary political issues – the separation of powers first and foremost. Besides that, both offered, often in subtle ways, certain templates for native-colonial relations. The article explores the place of these works in the political landscape of both the colonies and England, and the specifics of the native-colonial relations models proposed by the authors.

KeywordsNew England, Roger Williams, John Eliot, seventeenth century, English colonial ideology
Publication date27.06.2021
Number of characters52864
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В XVII в., когда началось освоение Нового Света англичанами, идеологическая основа английской колонизации была еще не вполне оформлена. Хотя общие контуры идеологии Британской империи уже были намечены усилиями теоретиков колонизации времен Елизаветы I, в реальности колонисты сталкивались со множеством проблем, требовавших не только практических решений, но и их осмысления, а также идейного обоснования. Одной из ключевых проблем такого рода стали отношения с коренным населением и вопрос о правомочности присвоения индейских земель.
2 В теоретических работах Ричарда Хаклюйта, Сэмюэля Перчаса (Hakluyt 1584, 1890; Purchas 1614) и других лондонских интеллектуалов перспективы соседства с индейцами и вопрос о праве англичан на земли Нового Света обсуждались достаточно подробно. Предполагалось, что “дикари” не претендуют на земли Америки, поскольку живут “подобно зверям” в лесах, и занимают небольшие территории, оставляя большую часть континента свободной для заселения. Эти теоретические построения не выдерживали столкновения с реальностью и мало подходили на роль одного из идеологических “двигателей” колонизации. В результате определенная эволюция представлений о взаимоотношениях с индейцами произошла уже в самих колониях. В процессе обсуждения проблемы индейских земель высказывались самые разные идеи: от различных попыток оправдать “природное” право англичан на территории Нового Света до теорий, подразумевавших полное отсутствие таких прав (Aleksandrov 2019).
3 Более того, проблемы, касавшиеся отношений колонистов с индейцами и определения места представителей двух культур в формирующемся колониальном обществе, не ограничивались трудностями, связанными с получением прав на владение определенными территориями. Разные представления об отношениях с индейцами выражались в самых различных формах: в дискуссиях (содержание некоторых известно нам, напр., из переписок [Forbes 1943: 141; Williams 2007a], памфлетов [White 1630; Winslow 2014 [1624]; New England’s First Fruits 1643], законодательных актов [Shurtleff 1853: 7, 197; 1854: 86, 257; 1857: 66, 184]).
4 Частью этих идеологических баталий стало создание так наз. учебников, по которым англичане могли осваивать языки индейцев (это были не совсем учебники в привычном нам понимании). В рамках данной статьи мы рассмотрим идеологическое и политическое содержание двух учебников такого рода, изданных в Новой Англии в XVII в.: это “Ключ к языку Америки” Роджера Уильямса и “Начала индейской грамматики” Джона Элиота (Williams 1997 [1643]; Eliot 1666).
5 Издание учебника индейского языка, созданного в активно растущих колониях, где проблема взаимоотношений с коренными жителями была насущной и злободневной, не могло не быть до некоторой степени политическим заявлением. Большинство населения считало, что именно индейцы должны адаптироваться к новым соседям, и вовсе не собиралось заниматься изучением их языка. Сам факт издания подобного руководства, практически независимо от его содержания, противоречил идеям и взглядам большинства колонистов и колониальных властей.

Number of purchasers: 0, views: 659

Readers community rating: votes 0

1. Aleksandrov, G.V. 2019. Native Relations in Early British North America and the Emergence of Imperial Ideas. Social Evolution and History 18 (1): 27–46. https://doi.org/10.30884/SEH/2019.01.02

2. Bancroft, G. 1886. History of the United States of America, from the Discovery of the Continent. Vol. 1. New York: Appleton.

3. Barry, J. 2012. Roger Williams and the Creation of the American Soul. New York: Viking Press.

4. Beecher Field, J. 2007. A Key for the Gate: Roger Williams, Parliament, and Providence. New England Quarterly 80 (3): 353–382.

5. Bejan, T. 2017. Mere Civility: Disagreement and the Limits of Toleration. Cambridge, MA: Harvard University Press.

6. Bejan, T. The Bond of Civility: Roger Williams on Toleration and Its Limits. History of European Ideas 37 (4): 409–420. https://doi.org/10.1016/j.histeuroideas.2011.03.003

7. Brenner, R. 2003. Merchants and Revolution: Commercial Change, Political Conflict, and London’s Overseas Traders, 1550–1653. London: Verso, 2003.

8. Brockunier, S. 1940. The Irrepressible Democrat: Roger Williams. New York: Ronald Press.

9. Byrd, J. 2002. The Challenges of Roger Williams: Religious Liberty, Violent Persecution, and the Bible. Macon: Mercer University Press.

10. Calamandrei, M. Neglected Aspects of Roger Williams’s Thought. Church History 21 (3): 245–256.

11. Carlino, A. Roger Williams and His Place in History: The Background and the Last Quarter Century. Rhode Island History 58 (2): 34–71.

12. Cave, A. 1996. The Pequot War. Amherst: University of Massachussetts Press.

13. Churchill, W. 2004. Kill the Indian, Save the Man: The Genocidal Impact of American Indian Residential Schools. San-Francisco: City Lights Publishers.

14. Davis, J. American Indian Boarding School Experiences: Recent Studies from Native Perspectives. OAH Magazine of History 15 (2): 20–22.

15. Davis, J. Roger Williams among the Narragansett Indians. New England Quarterly 43 (4): 593–604.

16. Fitzgerald, T. 2007. Discourse on Civility and Barbarity. Oxford: Oxford University Press.

17. Garret, J. 1970. Roger Williams: Witness beyond Christendom. London: Macmillan & Co.

18. Gaustad, E. 2005. Roger Williams. Oxford: Oxford University Press.

19. Goodman, N. Banishment, Jurisdiction, and Identity in Seventeenth-Century New England: The Case of Roger Williams. Early American Studies: An Interdisciplinary Journal 7 (1):109–39. https://doi.org/10.1353/eam.0.0014

20. Hall, T. 1998. Separating Church and State: Roger Williams and Religious Liberty. Urbana: University of Illinois Press.

21. Hill, C. 1997. The Intellectual Origins of the English Revolution Revisited. Oxford: Clarendon Press.

22. Johnson, A. 2015. The First American Founder: Roger Williams and Freedom of Conscience. Pittsburgh: Philosophia Publications.

23. Knowles, J. 1834. Memoir of Roger Williams, the Founder of the State of Rhode Island. Boston: Lincoln, Edmunds & Co.

24. Miller, P. 1953. Roger Williams: His Contribution to the American Tradition. New York: Bobbs, Merril.

25. Miller, P. 1963. Roger Williams: An Essay of Interpretation. In The Complete Writings of Roger Williams, edited by P. Miller, 5–25. Vol. 7. New York: Russell & Russell.

26. Parrington, V. 1930. Main Currents in American Thought: An Interpretation of American Literature from the Beginnings to 1920. New York: Harcourt, Brace & Co.

27. Stanley, A. 2009. “To Speak With Other Tongues”: Linguistics, Colonialism and Identity in 17th Century New England. Comparative American Studies 7 (1): 1–17. https://doi.org/10.1179/147757009X417233

28. Winslow, O. 1957. Master Roger Williams: A Biography. New York: Macmillan & Co.

29. Wood, T. 2000. Kingdom Expectations: The Native American in the Puritan Missiology of John Winthrop and Roger Williams. Fides et Historia 32 (1): 39–49.



Additional sources and materials

Eliot 1659 – Eliot J. The Christian Commonwealth: or, The Civil Policy Of The Rising Kingdom of Jesus Christ. L.: Printed for Livewell Chapman, at the Crown in Popes-Head-Alley, 1659.

Eliot 1666 – Eliot J. The Indian Grammar Begun. Cambridge [Mass.]: Printed by Marmaduke Johnson, 1666.

Forbes 1943 – Winthrop Papers: 1631–1637. Vol. III / Ed. A.B. Forbes. Boston: Massachusetts Historical Society, 1943. 

Hakluyt 1584 – Hakluyt R. A Discourse of Western Planting. 1584 // National Humanities Center. http://nationalhumanitiescenter.org/pds/amerbegin/exploration/text5/hakluyt.pdf

Hakluyt 1890 – Hakluyt R. The Principal Navigations, Voyages, Traffiques and Discoveries of the English Nation. Vol. XIII, America. Pt. II // Internet Archive. https://archive.org/details/theprincipalnavi25645gut/mode/2up

New England’s First Fruits 1643 – New England’s First Fruits: with Divers other special Matters concerning that Country. L.: Printed by R.O and G.D. for Henry Overton, and are to be fold at his Shop in Popes-head-Alley, 1643 // Internet Archive. https://archive.org/details/NewEnglandsFirstFruitsInRespectFirstOfTheCounversionOfSome/page/n0

Purchas 1614 – Purchas S. Purchas, His Pilgrimage or Relations of the World and the Religions Observed in All Ages and Places Discovered, From the Creation Unto This Present. L.: Printed by William Stansby for Henrie Fetherstone, and are to be fold at his Shop in Pauls Church-yard at the Signe of the Rofe, 1614 // Internet Archive. https://archive.org/details/purchashispilgri00purc/mode/2up 

Shurtleff 1853 – Records of the Governor and Company of the Massachusetts Bay in New England. Vol. 1 / Ed. N. Shurtleff. Boston: William White, 1853.

Shurtleff 1854 – Records of the Governor and Company of the Massachusetts Bay in New England. Vol. 4 / Ed. N. Shurtleff. Boston: William White, 1854.

Shurtleff 1857 – Records of the Colony of New Plymouth in New England. Vol. 11 / Ed. N. Shurtleff. Boston: William White, 1857.

Smith 1865 [1616] – Smith J. A Description of New England. Boston: William Veazie, 1865 [1616].

Smith 2006 [1621] – Smith J. The General History of Virginia, New England and the Summer Isles. Vol. 1. Bedford, MA: Applewood Books, 2006 [1621].

White 1630 – White J. The Planters Plea. L.: Printed by William Iones, 1630. http://name.umdl.umich.edu/A15097.0001.001

Williams 1644 – Williams R. The Bloudy Tenent of Persecution for Cause of Conscience. L., 1644.

Williams 1997 [1643] – Williams R. A Key into the Language of America. Bedford, MA: Applewood Books, 1997 [1643].

Williams 2007a – Williams R. The Complete Writings of Roger Williams. Vol. 3. Eugene, OR: Wipf and Stock, 2007.

Williams 2007b – Williams R. The Complete Writings of Roger Williams. Vol. 6. Eugene, OR: Wipf and Stock, 2007.

Winslow 2014 [1624] – Winslow E. Good News from New-England. Cambridge, MA: University of Massachusetts Press, 2014 [1624].

Система Orphus

Loading...
Up