Karakalpaks’ Magical Beliefs Associated with Children’s Rituals

 
PIIS086954150012351-6-1
DOI10.31857/S086954150012351-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Karakalpak Research Institute of the Humanities of Karakalpakstan Branch of the Academy of Sciences of Uzbekistan
Address: 179а Amir Temur Str., Nukus, 230100, Republic of Karakalpakstan, Uzbekistan
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№5
Pages76-94
Abstract

The article examines Karakalpaks’ magical beliefs related to child’s birth and first years of life. Drawn both on fieldwork and on comparative literature, it attempts to show the part that magic plays in rituals pertaining to the early period of the life cycle. Strong rootedness in tradition and stability are characteristic of magical beliefs related to birth and first years of child’s life. There is in fact a system of beliefs and practices that is meant to safeguard birth and health of the child and protect it from illnesses. The observance of this system is seen as essential for both mother’s and child’s well-being. The field materials discussed present a range of interesting information about birth, name-giving, period of shille (a forty-day period), and various taboos, providing ample data for exploring magical beliefs that are engendered by certain conditions of life and that nonetheless get along with the Islamic tradition. Some have been ingested and adapted by the Islamic tradition and are now perceived as its proper components.

KeywordsKarakalpak, traditions, beliefs, magic, taboo, children’s rituals, life cycle
Publication date28.12.2020
Number of characters43866
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Обычаи и традиции являются одними из тех этнографических особенностей народа, которые отличают его от других. Традиция как явление социальное возникает на определенном этапе исторического развития как ответ на материальные и духовные потребности людей, отражает социально-экономические, политические и культурные процессы.
2 Семейные обряды являются частью культурных традиций народа, его духовных ценностей. Будучи связанными с жизнью и деятельностью людей, они, как и другие аспекты социально-политической жизни, подвержены трансформациям. В данной статье речь пойдет о представлениях и верованиях, связанных с первыми годами жизни ребенка, и об изменениях, которым они подверглись.
3 Этнографические исследования детской обрядности на сегодняшний день представлены широким кругом источников. Ценные этнографические сведения, связанные с различными апотропейными и продуцирующими обрядами и действиями, направленными на “предотвращение” бесплодия, нашли отражение в работах Г.П. Снесарева (Снесарев 1969: 42, 82–83, 271) и Н.П. Лобачевой (Лобачева 2001: 23). Отдельные аспекты данной проблемы, основанные на личных наблюдениях ученого, содержатся в работе С.М. Абрамзона (Абрамзон 1990: 279). В исследовании казахского этнографа А.Т. Толеубаева приведены интересные сведения о магических представлениях страдающих от бесплодия женщин, о действиях, совершаемых ими в процессе лечения (Толеубаев 1991: 41, 51–55).
4 Описание и изучение обрядов дородового цикла, а также различных магических представлений и практик, совершение которых сопровождает женщину с наступлением беременности, составили следующую группу источников. Традиции, имеющие отношение к пищевым запретам в период беременности, анализируются в статье М.Р. Рахимова (Рахимов 1976: 63). Магические приемы, сопровождающие данный период, а также обрядность, связанная с рождением ребенка, и методы по предотвращению детской смертности стали объектом исследования А.Л. Троицкой (Троицкая 1935: 111–114).
5 Отдельную группу источников составили исследования, связанные с имянаречением. Основные мотивы наречения имени (обеспечение магической защиты, определение судьбы человека) затрагиваются в работах В. и М. Наливкиных (Наливкин, Наливкина 1886: 173), О.А Сухаревой (Сухарева 1929: 141), Б.Х. Кармышевой и С.С. Губаевой (Кармышева, Губаева 2006: 157), Э. Бегматова (Бегматов 2016: 591–593).
6 Обычаи и обряды младенческого периода, не менее насыщенного различными практиками и магическими ритуалами, подробно освещены в работах А.Л. Троицкой (Троицкая 1927), Л.А. Чвырь (Чвырь 1985), В.Н. Басилова (Басилов1996), С.Н. Абашина (Абашин 2001), М.А. Хамиджановой (Хамиджанова 1981).
7 Таким образом, учеными исследовались многие элементы детского цикла. Большинство из перечисленных работ носит многоаспектный характер; в целом магические представления и ритуалы, связанные с детской обрядностью, освещены в общих трудах, посвященных духовной культуре среднеазиатских народов. Специальных работ, рассматривающих магические представления каракалпаков, относящиеся к рождению и первым годам жизни ребенка, нет, что делает актуальным исследование данной проблемы.

Number of purchasers: 0, views: 1029

Readers community rating: votes 0

1. Abashin, S.N. 2001. Mindonskii tsiriul’nik. In Sredneaziatskii etnograficheskii sbornik [Central Asian Ethnographic Collection], edited by V.I. Bushkov, 4: 198–218. Moscow: Nauka.

2. Abramzon, S.M. 1990. Kirgizy i ikh etnogeneticheskie i istoriko-kulturnye sviazi [Kyrgyz and Their Ethnogenetic and Historical-Cultural Ties]. Frunze: Kyrgyzstan.

3. Andreev, M. 1953. Tadzhiki doliny Khuf (verkhov’ia Amudar’i) [Tajiks of the Khuf Valley (Upper Amu Daria)]. Vol. 1. Stalinabad: Izdatel’stvo AN Tadzhikskoi SSR.

4. Arg’ynbaev, Kh. 1973. Kazak khalkyndag’i sem’ia men neke [Family and Marriage in the Kazakh People]. Almaty: G’ilim.

5. Ashirov, A. 2007. Uzbek khalkining kadimii e’tikod va marosimlari [Ancient Beliefs and Ceremonies of the Uzbek People]. Tashkent: Alisher Navoii nomidagi Uzbekiston Millii kutubkhonasi nashrieti.

6. Baialieva, T.D. 1972. Doislamskie verovaniia i ikh perezhitki u kirgizov [Pre-Islamic Beliefs and Their Remnants among the Kyrgyz]. Frunze: Ilim.

7. Basilov, V.N. 1996. Sunnat-toi v Ferganskom kishlake [Sunnat Toy in а Ferghana Village]. Etnograficheskoe obozrenie 3: 99–114.

8. Begmatov, E. 2016. Uzbek ismlariizohi [Commentary on Uzbek Names]. Tashkent: Uzbekistonmilliientsiklopediiasi.

9. Chvyr’, L.A. 1983. Opyt analiza odnogo sovremennogo obriada v svete drevnevostochnykh predstavlenii [The Experience of Analyzing One Modern Rite in the Light of Ancient Oriental Ideas]. In Sredniaia Aziia, Kavkaz i zarubezhnyi Vostok v drevnosti [Central Asia, the Caucasus, and the Foreign East in Ancient Times], edited by B.A. Litvinskii, 124–138. Moscow: Nauka.

10. Chvyr’, L.A. 1985. Tri “chillia” u tadzhikov [Three “Chillia” among Tajiks]. In Etnografiia Tadzhikistana [Ethnography of Tajikistan], edited by B.A. Litvinskii, 69–77. Dushanbe: Donish.

11. Davlatova, S.T. 2006. Uzbek millii kiiimlari: an’anaviilik va zamonaviilik [Uzbek National Costumes: Tradition and Modernity]. Tashkent: Iangi asr avlodi.

12. Esbergenov, Kh., and A. Atamuratov. 1975. Traditsii i ikh preobrazovanie v gorodskom bytu karakalpakov [Traditions and Their Transformation in the Urban Life of the Karakalpaks]. Nukus: Karakalpakstan.

13. Fatykhova, F.F., and F.G. Galieva. 2015. Obriady, sviazannye s rozhdeniem rebenka [Rites Associated with the Birth of a Child]. In Bashkiry [Bashkirs], edited by R.G. Kuzeev and E.S. Danilko, 337–355. Moscow: Nauka.

14. Fiel’strup, F.A. 2002. Iz obriadovoi zhizni kirgizov nachala XX veka [From the Ritual Life of the Kirghiz of the Beginning of the 20th Century]. Moscow: Nauka.

15. Kamalova, R.S. 1993. Traditsionnye verovaniia karakalpakov, sviazannye s rozhdeniem rebenka v XIX – nachale XX v. [The Traditional Beliefs of the Karakalpaks Associated with the Birth of a Child in the 19th – Beginning 20th Century]. Vestnik Karakalpakskogo otdeleniia Akademii Nauk Respubliki Uzbekistan 2: 100–104.

16. Karmysheva, B.Kh., and S.S. Gubaeva. 2006. Obriady, sviazannye s rozhdeniem i vospitaniem detei u karateginskikh kirgizov [Rites Associated with the Birth and Upbringing of Children in the Karategin Kyrgyz]. In Sredneaziatskii etnograficheskii sbornik [Central Asian Ethnographic Collection], edited by S.N. Abashin and V.I. Bushkov, 5: 149–164. Moscow: Nauka.

17. Kereitov, R.Kh. 2009. Nogaitsy. Osobennosti etnicheskoi istorii i bytovoi kul’tury [Nogais: Features of Ethnic History and Everyday Culture]. Stavropol: Servisshkola.

18. Khamidzhanova, M.A. 1981. Tui khatna – obrezanie u tadzhikov Verkhnego Zeravshana [Tui Khatna – Circumcision among Tajiks of Upper Zeravshan]. In Istoriia i etnografiia narodov Srednei Azii [History and Ethnography of the Peoples of Central Asia], edited by A.K. Pisarchik, 90–105. Dushanbe: Donish.

19. Kisliakov, N.A. 1959. Sem’ia i brak u tadzhikov [Family and Marriage among Tajiks]. Moscow: Izdatel’stvo AN SSSR.

20. Kurbanova, Z.I. 2010. Zhenskoe palomnichestvo k sviatym mestam (po materialam Nukusskogo i Khodzheiliiskogo raionov) [Female Pilgrimage to Sacred Places (On the Materials of Nukus and Khodzheili Districts)]. Vestnik Karakalpakskogo otdeleniia Akademii Nauk Respubliki Uzbekistan 3: 30–37.

21. Kurbanova, Z.I. 2016. Traditsionnye verovaniia i predstavleniia karakalpakov, sviazannye s odezhdoi i ukrasheniiami [Traditional Beliefs and Representations of Karakalpaks Related to Clothing and Jewelry]. Vestnik antropologii 3 (35): 64–73.

22. Lobacheva, N.P. 2001. Iz istorii verovanii i obriadov: ogon’ v svadebnom komplekse Khorezmskikh uzbekov (po materialam serediny XX v.) [From the History of Beliefs and Rites: Fire in the Wedding Complex of the Khorezm Uzbeks (Based on Materials from the Middle of the 20th Century)]. Etnograficheskoe obozrenie 6: 21–32.

23. Morozova, A.S. 1971. Turkmenskaia odezhda vtoroi poloviny XIX – nachala XX v. [Turkmen Clothes of the Second Half of the 19th – Beginning of the 20th Century]. In Zaniatiia i byt narodov Srednei Azii [Occupations of the Life of the Peoples of Central Asia], edited by N.A. Kisliakov, 168–223. Leningrad: Nauka.

24. Nalivkin, V.P., and M.V. Nalivkina. 1886. Ocherk byta zhenshchiny osedlogo tuzemnogo naseleniia Fergany [Essay on the Life of a Woman of the Settled Native Population of Ferghana]. Kazan.

25. Nasyrov D.S., Tolstova L.S. 1986 Karakalpaki [Karakalpaks]. In Sistemy lichnykh imen u narodov mira [Personal Name Systems among the Peoples of the World], edited by M.V. Kriukov, 152–156. Moscow: Nauka.

26. Petrov, I.G. 2015. Odezhda v rodinnykh obriadakh chuvashei: istoriko-etnograficheskie ocherki [Clothing in the Maternity Rites of the Chuvash: Historical and Ethnographic Essays]. St. Petersburg: Svoe izdatel’stvo.

27. Rakhimov, M.R. 1976. Rozhdenie i vospitanie rebenka [Birth and Upbringing of a Child]. In Tadzhiki Karategina i Darvaza [Tajiks of Karategin and Darvaz], edited by N.A. Kisliakov and A.K. Pisarchik, 3: 58–95. Dushanbe: Donish.

28. Saiymbetov, O.T. 2000. Karakalpak tilindegi menshikli adam atlari [Proper Names in Karakalpak Language]. Nukus: Bilim.

29. Snesarev, G.P. 1969. Relikty domusul’manskikh verovanii i obriadov u uzbekov Khorezma [Relics of Pre-Islamic Beliefs and Rites of the Uzbeks of Khorezm]. Moscow: Nauka.

30. Suiunova, A. 1993. Rozhdenie i vospitanie detei u turkmen-gorozhan [Birth and Upbringing among Turkmens-Townspeople]. Ashgabat: Ylym.

31. Sukhareva, O.A. 1929. Mat’ i rebenok u tadzhikov (obriady i predstavleniia, sviazannye s materinstvom i mladenchestvom u tadzhikov goroda Samarkanda i kishlakov Kusokho, Kanibadama i Shakhristana) [Mother and Child in Tajiks (Ceremonies and Representations Related to Motherhood and Infancy among Tajiks of the Samarkand City and the Villages of Kusoho, Kanibadam and Shakhristan)]. In Iran [Iran], III: 107–154. Leningrad.

32. Suraganova, Z.K. 2009. Obmen darami v kazakhskoi traditsionnoi kul’ture [Exchange of Gifts in Kazakh Traditional Culture]. Astana: KAM Mediaprint.

33. Tedzhev, A. 1989. Detskie obriady i vospitanie detei v sem’e [Children’s Rites and Upbringing of Children in the Family]. In Novoe i traditsionnoe v bytu turkmenskoi sel’skoi sem’i [New and Traditional in the Life of the Turkmen Rural Family], edited by G.P. Vasil’eva and A.O. Orazov, 112–148. Ashgabat: Ylym.

34. Toleubaev, A.T. 1991. Relikty doislamskikh verovanii v semeinoi obriadnosti kazakhov [Relics of Pre-Islamic Beliefs in the Family Rituals of the Kazakhs (19th – Beginning of 20th Century)]. Alma-Ata: Gylym.

35. Troitskaia, A.L. 1927. Pervye sorok dnei rebenka (chillia) sredi osedlogo naseleniia Tashkenta i Chimkentskogo uezda [The First Forty Days of a Child (Chillia) among the Sedentary Population of Tashkent and Chimkent District]. In V.V. Bartol’du: Turkestanskie druz’ia, ucheniki i pochitateli [To V.V. Bartold: Turkestan Friends, Students and Admirers], edited by A.E. Shmidt, 349–360. Tashkent: Obshchestvo dlia izucheniia Tadzhikistana i iranskikh narodnostei za ego predelami.

36. Troitskaia, A.L. 1935. Rozhdenie i pervye gody zhizni rebenka u tadzhikov Zaravshana [Birth and First Years of a Child’s Life in Tajiks of Zarafshan]. Sovetskaia etnografiia 6: 109–135.

37. Zhernosenko, I.A. 2015. Konstanty tengrianskogo mirovozzreniia v kul’ture Altaia [Constants of Tengrian Worldview in Altai Culture]. In Tengrianstvo i epicheskoe nasledie narodov Evrazii: istoki i sovremennost’ [Tengrianism and the Epic Heritage of the Peoples of Eurasia: Origins and Modernity], edited by L.V. Fedorova, 70–78. Sofia: B’dnik.

38. Zhuraev, M., and Z. Rasulova. 2014. Mif, marosim va ertak [Myth, Ritual and Fairy Tale]. Tashkent: Mumtoz so’z.



Additional sources and materials

Источники и материалы

КРС 1958 – Каракалпакско-русский словарь. М.: Гос. изд-во иностранных и национальных словарей, 1958.

ПМХ – Полевые материалы Ж. Хошниязова. Канлыкольский р-н, 1988 г. // Архив отдела этнографии ККНИИГН ККОАНРУз.

ПМА 1 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Чимбайский р-н, июль–август 2013 г. (информанты: А. Абызбаева, 1950 г.р.; К. Нурныязова, 1934 г.р.; Н. Сапарова, 1954 г.р.; Г. Тажимова, 1932 г.р.; Б. Шымбергенова, 1935 г.р.; Т. Юсупов, 1958 г.р.).

ПМА 2 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Ходжелийский, Шуманайский, Канлыкольский р-ны, апрель–ноябрь 2014 г. (информанты: У. Акимниязова, 1944 г.р.; А. Алланиязова, 1941 г.р.; Ж. Аллаяров, 1939 г.р.; А. Калибекова, 1947 г.р.; У. Кутлымуратова, 1938 г.р.; К. Муртазаев, 1931 г.р.; У. Тажимуратова, 1939 г.р.; Ж. Хожамуратова, 1950 г.р.; О. Якупов, 1928 г.р.).

ПМА 3 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Чимбайский и Тахтакупрский р-ны, август 2015 г. (информанты: П. Жаббарбергенов, 1950 г.р.; К. Нурныязова, 1934 г.р.; Г. Султамуратова, 1940 г.р.).

ПМА 4 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Нукусский и Караузякский р-ны, октябрь–ноябрь 2016 г. (информанты: У. Бекбаўлиева, 1936 г.р.; Х. Бердимуратова, 1937 г.р.; Ж. Кайыпназаров, 1943 г.р.; Ш. Юсупбекова, 1942 г.р.).

ПМА 5 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Амударьинский, Караузякский и Кунградский р-ны, июль 2017 г. (информанты: И. Атаева, 1919 г.р.; А. Сарсенбаева, 1949 г.р.; К. Султанова, 1937 г.р.; С. Турымбетова, 1952 г.р.).

ПМА 6 – Полевые материалы автора. Экспедиция в Муйнакский р-н и г. Нукус, март 2019 г. (информанты: А. Досжигитова, 1952 г.р.; Т. Сейтимбетова, 1957 г.р.; Д. Султамуратова, 1945 г.р.; Б. Ўзакбергенова, 1937 г.р.).

ПМА 7 – Полевые материалы автора. Экспедиция в г. Нукус и Кегейлиский р-н, февраль 2020 г. (информанты: Г. Аллаева, 1964 г.р.; К. Нурылаев, 1949 г.р.; М. Реймова, 1987 г.р.; М. Садикова, 1978 г.р.; У. Турынтаева, 1958 г.р.; Г. Ўтениязова, 1983 г.р.).

ТСКЯ 1982 – Толковый словарь каракалпакского языка: В 4 т. Т. I. Нукус: Каракалпакстан, 1982 (на кап. яз.).

ТСКЯ 1988 – Толковый словарь каракалпакского языка: В 4 т. Т. III. Нукус: Каракалпакстан, 1988 (на кап. яз.).

ТСКЯ 1992 – Толковый словарь каракалпакского языка: В 4 т. Т. IV. Нукус: Каракалпакстан, 1992 (на кап. яз.). 

Система Orphus

Loading...
Up