An Economy of Miracle: Rotating Credit and Savings Associations in Townships of Johannesburg

 
PIIS086954150004879-6-1
DOI10.31857/S086954150004879-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: 20 Myasnitskaya St., Moscow, 101000, Russia
Affiliation: MGIMO University
Address: 76 Vernadsky prospekt, Moscow, 119454, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages78-97
Abstract

The article examines the phenomenon of South African stokvels and burial societies and the transformations that these associations are currently undergoing. Drawing on the sociocultural analysis of economic action, the article investigates the topic of mutuality by looking at the contemporary development in the field of rotating savings and credit associations in South Africa. The article is based on field research conducted in Gauteng Province, South Africa, in October–November 2014, 2015, 2017. We argue that, in the mid-2010s, conventional stokvels and burial societies are becoming the characteristic feature of the “normalized” life of the middle classes, whereas the representatives of the urban underclass are increasingly engaging in the digital Ponzi schemes as a means of day-to-day survival, but also in the pursuit of the magical “instant enrichment”. 

KeywordsSouth Africa, mutual aid, economic informality, rotating credit and savings associations, self-organization, stokvel
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants: Russian Foundation for Humanities, https://doi.org/10.13039/100009094 [grant no. 13-31-01284]
Publication date25.05.2019
Number of characters53994
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В последнее десятилетие при рассмотрении современного экономического и социального положения африканского населения фокус исследований все больше смещается в сторону антропологии распределения ресурсов и микрофинансов. Растет число работ, посвященных этнографическому описанию повседневных стратегий выживания и монетарных практик среди городских африканских сообществ (James 2014; Krige 2012a; Bähre 2012). В центре внимания этнографов-африканистов глобальный тренд: рост неформальности в Африке. Ученые рассматривают этот феномен не через оппозицию формального/неформального секторов экономики, а как неизбежный в условиях неолиберального капитализма и глобальной финансовой нестабильности процесс прекаризации населения (Mosoetsa 2011; Hart, Padayachee 2010; Lindell 2010). Стремительно развивающаяся неформальная экономика, за счет которой выживает большая часть жителей африканского континента, создает новые общественные пространства солидарности и новые культурные нормы (Lindell 2010).
2 Термин “неформальная экономика” требует уточнения. Одной из очевидных характеристик современных городов Африки южнее Сахары является тенденция роста неформальности городской среды. В известном смысле неформальность понимается как развитие экономических связей между различными группами населения, не регулируемых государством и не облагающихся налогами. Увеличение числа официально безработных, а также рост городских несанкционированных поселений — стихийного незарегистрированного жилья в черте города и близ него — рассматриваются исследователями в качестве признаков растущей неформальности (Seekings, Nattrass 2002). Вместе с тем это понятие не может быть сведено лишь к теневому сектору экономики, как об этом писал в своих работах Бромли (Bromley 1979). В более широком смысле неформальность определяется участием горожан в разного рода непризнанных официально ассоциациях, организациях и группах взаимопомощи, а также в создании собственных низовых социально-экономических проектов, не регулируемых государством. При изучении таких групп в африканском мегаполисе сегодня можно наблюдать, как традиции взаимопомощи и солидарности, основанные на доверии и фундаментальном принципе общинности, трансформируются в условиях сложной городской среды. Как показывают последние исследования, культура взаимовыручки и выживания с опорой на собственные силы и ресурсы своего сообщества испытывает риски, связанные с растущей социальной дифференциацией и прекаризацией труда, последняя стала одним из синонимов городской неформальности (Bähre 2012; Krige 2012a). Исследователи-этнографы, изучающие неформальную экономику в Африке, подчеркивают, что неофициальные экономические сети, будь то кредитно-сберегательные группы или добровольные ассоциации взаимопомощи, играют центральную роль в регулировании доступа к ресурсам в африканских сообществах (Lindell 2010; Rodima-Taylor 2014).

Number of purchasers: 2, views: 1531

Readers community rating: votes 0

1. Appadurai, A. 2003. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.

2. Arender, S., and S. Burman. 1996. Money-Go-Rounds: The Importance of ROSCAs for Women. Oxford: Bloomsbery Academic.

3. Bähre, E. 2012. The Janus-Face of Insurance in South Africa: From Costs to Risks, from Networks to Bureaucracies. Africa 82 (1): 150–168.

4. Besley, T., S. Coate, and G. Loury. 1993. The Economics of Rotating Savings and Credit Associations. The American Economic Review 83 (4): 792–810. https://pdfs.semanticscholar.org/129f/8d 85d262488af38244997c3870b331313146.pdf

5. Bond, P. 2015. Contradictions in Consumer Credit: Innovations in South African Superexploitation. Critical Arts: South-North Cultural and Media Studies 29 (2): 218–239.

6. Bouman, F.J.A. 1995. ROSCA: On the Origin of the Species. Savings and Development 10 (2): 117–148.

7. Bozzoli, B. 1991. Women of Phokeng: Consciousness, Life Strategy, and Migration in South Africa, 1900– 1983. Johannesburg: Ravan Press.

8. Bromley, R.J. 1979. The Urban Informal Sector: Critical Perspectives on Employment and Housing Policies. Oxford: Pergamon Press.

9. Comaroff, J., and J.L. Comaroff. 2001. Millennial Capitalism: First Thoughts on a Second Coming. In Millennial Capitalism and the Culture of Neoliberalism, edited by J. Comaroff and J.L. Comaroff, 1–57. Durham: Duke University Press.

10. Comaroff, J., and J.L. Comaroff. 1999. Occult Economies and the Violence of Abstraction: Notes from the South African Postcolony. American Ethnologist 26 (2): 279–303.

11. Friedemann, J. 1992. Empowerment: The Politics of Alternative Development. London: Blackwell.

12. Friedemann, J. 1996. Rethinking Poverty: Empowerment and Citizen Rights. International Social Science Journal 148: 161–172.

13. Hart, K., and V. Padayachee. 2010. Development. In The Human Economy, edited by K. Hart, J.-L. Laville, and A.D. Cattani. Cambridge: Polity Press: 51–62.

14. Hull, E., and James, D. 2012. Introduction: Popular Economies in South Africa. Africa 82 (1): 1–19.

15. Ivanchenko, O.V. 2017. Formal’nye i neformal’nye osnovy doveriia v gruppakh vzaimopomoshchi zhitelei Dar-es-Salama, Tanzania [Formal and Informal Foundations of Trust in Mutual Help Groups of Dar es Salaam (Tanzania) Residents]. Vostok 1: 121–130.

16. James, D. 2014. “Deeper into a Hole?” Borrowing and Lending in South Africa. Current Anthropology 55 (S9): 17–29.

17. Krige, D. 2012. Fields of Dreams, Fields of Schemes: Ponzi Finance and Multilevel Marketing in South Africa. Africa 82 (1): 69–93.

18. Krige, D. 2012. The Politics of Formalization and Financialisation: Informal Savings and Credit Clubs in Urban South Africa: Paper Prepared for 3rd IESE Conference 2012 on “Mozambique: Accumulation and Transformation in a Context of International Crisis”, Maputo, September. http://www.iese. ac.mz/lib/publication/III_Conf2012/IESE_IIIConf_Paper7.pdf

19. La Hausse, P. 1988. Brewers, Beerhalls and Boycotts: A History of Liquor in South Africa. Johannesburg: Ravan Press.

20. Levenson, A.R., and T. Besley. 1996. The Anatomy of an Informal Financial Market: Rosca Participation in Taiwan. Journal of Development Economics 51 (1): 45–68.

21. Lindell, I. 2010. The Changing Politics of Informality: Collective Organizing, Alliances and Scales of Engagement. In Africa’s Informal Workers: Collective Agency, Alliances and Transnational Organizing in Urban Africa, edited by I. Lindell, 1–33. London: Zed Books.

22. Lukhele, A.K. 1990. Stokvels in South Africa: Informal Saving Schemes by Blacks for the Black Community. Johannesburg: Amagi Books.

23. Mosoetsa, S. 2011. Eating from One Pot: The Dynamics of Survival in Poor South African Households. Johannesburg: Wits University Press.

24. Rodima-Taylor, D., and E. Bähre. 2014. Introduction: Mutual Help in an Era of Uncertainty. Africa 84 (4): 507–509.

25. Ross, E. 2003. Savings and Savers: An Analysis of Saving Behaviour among Cape Town’s Poor. In Centre for Social Science Research Working Paper. No. 59. Cape Town: University of Cape Town.

26. Seekings, J., and N. Nattrass. 2002. Class, Race and Inequality in South Africa. New Haven: Yale University Press.

27. Ssorin-Chaikov, N.V., ed. 2013. Topografiia schast’ia: etnograficheskie karty moderna [The Topography of Happiness: Ethnographic Contours of Modernity]. Moscow: NLO.

28. Ssorin-Chaikov, N.V. 2017. “Kuptsy i inorodtsy” sto let spustia: vvedenie [“Traders and Non-Russian Aliens” a Hundred Years Later]. Etnograficheskoe obozrenie 1: 30–42.

29. van Wyk, I. 2012. “Tata ma chance”: on Contingency and the Lottery in Post-Apartheid South Africa. Africa 82 (1): 41–69. https://doi.org/10.1017/S0001972011000726

30. Verhoef, G. 2001. Informal Financial Service Institutions for Survival: African Women and Stokvels in Urban South Africa, 1930–1998. Enterprise and Society 2 (2): 259–296.

31. Verhoef, G. 2001. Savings and Survival in a Modern African Economy: Informal Savings Organisations and Poor People in South Africa. Historia 46 (2): 519–542.

Система Orphus

Loading...
Up