Uuno Taavi Sirelius and His “Ethnographic Faith”

 
PIIS086954150004875-2-1
DOI10.31857/S086954150004875-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Udmurt Institute of History, Language and Literature of Udmurt Federal Research Center UrO RAS
Address: 4 Lomonosov St., Izhevsk, 426004, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№2
Pages150-166
Abstract

The article examines the key issues in the history of studying Finno-Ugric peoples of Russia that were raised owing to the activities of Uuno Taavi Sirelius (1872–1929), the founding chair of the Department of Finno-Ugric Ethnography at the University of Helsinki. I discuss the part that the scholar played in the shaping of an ethnically recognizable image of Finno-Ugric peoples in academic research and discourses of education, literature, and politics. Special attention is paid to his search for novel theoretical and methodological principles that could be put into effective practice in museum work and ethnographic expeditions in the broader intellectual context of European scholarship around the turn of the 19th–20th centuries. I argue that Sirelius played an important role in training the first generation of professional ethnographers of Finno-Ugric origin and explore the various facets of his academic work from editorial and exhibition projects to field research, as well as trace the reception of his contributions in the area of Finno-Ugric studies. 

KeywordsFinno-Ugric peoples, history of ethnography, ethnographic expeditions, museum, exhibition, Department of Finno-Ugric Ethnography
Publication date25.05.2019
Number of characters41779
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Эпоха модерна с ее социальными и техническими новациями, как ни странно, актуализировала дискурс “традиционности” — основные надежды возлагались на науку об этнических культурах. В этой благотворной среде зарождалась финно-угорская этнография, ставшая своего рода местом встречи финских, венгерских, эстонских и русских исследователей, интересующихся особенностями хозяйства, домашнего быта и религиозных практик родственных народов, исторически разделенных расстояниями и государственными границами (Загребин 2014: 5). Воспитанные на книгах первопроходцев, движимых идеями общей прародины и золотого века финской культуры, они старались совместить романтический концепт “один народ — одна культура” с реалиями полевой работы и прагматичными этнологическими теориями. Развитие понималось ими как поэтапный путь к вершинам эволюции, включающий миграции, культурные заимствования, освоение людьми различных природно-климатических ареалов и т. д. Складывалась единая цепь размышлений, приводящая к, казалось бы, понятной схеме, подкрепленной обширным полевым материалом — легендами и артефактами, соответствующими заданным параметрам, — что должно было стать универсальным ключом, открывающим двери в финно-угорское прошлое. Никто тогда серьезно не задумывался об опасностях слишком широких обобщений. Преемники пионеров финно-угорских этнографических исследований, критически осмысливая их достижения и ошибки, тем не менее сохранили память о первопроходцах и уверенность в верности избранного пути.
2 Ууно Таави Сирелиус (1872–1929) тоже мог вспомнить о путях, включающих и экспедиционные тропы, и паркет коридоров власти, о людях, наполнивших профессию этнографа вещами и впечатлениями. Отмечая в записных книжках и газетных репортажах почти каждый прожитый полевой день, Сирелиус дотошно фиксировал все то, что могло пригодиться его деятельной натуре. Сходясь с коллегами по цеху, а дружба с некоторыми из них длилась десятилетиями, он никогда не поступался своим пониманием существа предмета — “этнографической верой”, которую хотел передать ученикам. Возможно, на склонность к наставничеству повлияла его семейная история.
3

Семья и школа

Детство этнографа прошло в финской Карелии в с. Яаски Выборгской губернии, где его отец был пастором1. Жизнь в сельской глубинке, куда на излете XIX в. все настойчивей проникали свидетельства грядущего “века промышленных машин”, помогла ему позднее понять пасторальные настроения просвещенных горожан, видевших в “карелианизме” утерянные ключи от милой сердцу старины (Sihvo 1999: 185–187)2.

1. История рода Сирелиусов прослеживается в южной части Карелии с начала XVII в., представители рода преимущественно были связаны с духовной и чиновной службой (Lehtonen 1972: 12–15).

2. Сбор и систематизация Э. Лённротом рун карело-финского эпоса Калевала, мифологические сюжеты в живописи А. Галлен-Каллела и музыка Ж. Сибелиуса были своего рода ответом на общественный запрос, во многом предопределившим настроение нескольких поколений финнов и сформировавшим интерес к истории и культуре своего народа и родственных финно-угорских этносов (Wilson 1976).
4 Укрепление позиций “фенноманов” в те дни подвигло немалое число жителей Великого княжества Финляндского задать себе вопрос: “Кто мы?”. Борьба в местной политике сторонников “прошведской” и “профинской” линий обострилась с выходом на передний план проблемы выбора языка и культуры3. Несмотря на свойственные духовному сословию латинизированную фамилию и шведский язык, Сирелиусы склонялись в сторону финскости, что, в общем, было естественно для семьи священника, чья паства в подавляющем большинстве думала, говорила и пела по-фински. 3. В последние десятилетия XIX в. в среде сельских жителей Великого княжества Финляндского и финноязычной интеллигенции усилилось влияние фенноманской партии, выступавшей за равноправие финского и шведского языков в системе образования и государственном управлении (Karkama 1999: 150).

Number of purchasers: 2, views: 1771

Readers community rating: votes 0

1. Balassa, I. 1968. Jancó János, az etnográfus [Jancó János as Ethnographer]. Ethnográphia 79: 319– 323.

2. Blomstedt, Y., and V. Sucksdorf. 1902. Karelische Gebäude und ornamentale Formen aus Zentral-Russisch-Karelien [Carelian House and Ornamental Forms in the Central-Russian Carelia]. Helsingfors: Finnische Altertumsgesellschaft.

3. Buch, M. 1882. Die Wotjäken: Eine ethnologische Studie [The Votjaks: A Ethnological Study]. Helsingfors: Druckerrei der Finnischen Litteratur Gesellschaft.

4. Fishman, O.M. 2005. Kontakty i impulsy: iz istorii finskoi I rossiiskoi etnografii [Contacts and Impulses: From the History of Finnish and Russian Ethnography]. In Sankt-Peterburg — Khel’sinki, Khel’sinki — Sankt-Peterburg, 1809–2004 [St. Petersburg — Helsinki, Helsinki — St. Petersburg, 1809–2004], edited by A.V. Prokhorenko, 175–187. St. Petersburg: Institut Finliandii v SanktPeterburge: Evropeiskii Dom.

5. Heikel, A.O. 1888. Die Gebäude der Tscheremissen, Mordwinen, Esten und Finnen. Ethnographische Forschungen aus dem Gebiete der finnische Völkerschaften [The Mari’s, Mordovian’s, Estonian’s and Finnish Houses: Ethnographical Research on the Sphere of Finnish Kinsfolk]. Helsingfors: Druckeri der Finnischen litteraturgesellschaft.

6. Hämäläinen, A. 1943. Das Gebiet, die Aufgaben und der gegenwärtige Stand der finnisch-ugrischen Völkerkunde [The Subject, Task and Modern Situation on the Finno-Ugric Ethnology]. Mitteilungen des Vereins für finnische Volkskunde 1–2: 1–13.

7. Inha, I. 1921. Kalevalan laulumailta [Kalevala — Singing Country]. Helsinki: Tietosanakirja OY.

8. Jankó, J. 1900. A magyar halászat eredete [The Origin of Hungarian Fishing]. In Zichy Jenő Gróf harmadik ázsiai utazása, I [The 3rd Asian Expedition of Count Jenő Zichy, I], by J. Jankó. Budapest; Leipzig: Hornyánszky V.; Karl W. Hiersemann.

9. Jankó, J. 1978. Die ethnographische Abteilung des ungarischen Nationalmuseums [The Department of Ethnography in Hungarian National Museum]. Acta Ethnographica Academiae scientiarum Hungaricae 27: 223–224.

10. Jankó, J. 1993. Finnországi jegyzetek [The Notes of Finland]. Budapest: Néprajzi Múzeum.

11. Jankó, J. 2000. Utazás osztjákföldre 1898 [The Travelling to Ostjaks]. Budapest: Néprajzi Múzeum.

12. Karkama, P. 1999. The Individual and National Identity in J.V. Snellman’s Young-Hegelian Theory. In National History and Identity: Approaches to the Writing of National History in the North-East Baltic Region in the Nineteenth and Twentieth Centuries (Studia Fennica: Ethnologica 6), edited by M. Branch, 141–152. Helsinki: Finnish Literature Society.

13. Kharuzin, N.N. 1895. Ocherk istorii razvitia zhilisha u finnov [The Outline of History Finnish Houses]. Etnograficheskoe obozrenie 24 (2): 51–104; 25 (2): 51–104.

14. Kodolányi, J., Jr. 1997. Gróf Zichy Jenő harmadik ázsiai expediciója és Jankó János [The 3rd Asian Expedition of Count Jenő Zichy]. Néprajzi Értesitő 79: 47–56.

15. Korhonen, T., and M. Räsänen. 1992. Niilo Valonen 1913–1983. In Pioneers: The History of Finnish ethnology (Studia Fennica: Ethnologica 1), edited by M. Räsänen, 144–168. Helsinki: Finnish Literature Society.

16. Korompay, B. 1953. Jancó János, a finnugor néprajzi kutatásokúttörője [Jancó János and the Subject of Finno-Ugric Ethnography]. Nyelvtudományi Közlemények 54: 228–246.

17. Lehtinen, I. 1992. Field Expedition as a Source of Finno-Ugrian Ethnology. In Pioneers: The History of Finnish Ethnology (Studia Fennica: Ethnologica 1), edited by M. Räsänen, 41–49. Helsinki: Finnish Literature Society.

18. Lehtinen, I. 1993. August Ahlqvistin kansatieteelliset havainot [The Ethnographical Observations of August Ahlqvist]. In Suomen kieli, Suomen mieli [Finnish language, Finnish thought], 78–97. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

19. Lehtonen, J.U.E. 1972. U.T. Sirelius ja kansatiede [U.T. Sirelius and Ethnography]. Helsinki: Suomen muinaismuistoyhdistys.

20. Lehtonen, J.U.E. 1981. U.T. Sirelius Student of Finno-Ugric Ethnology. Ethnologia Scandinavica 13–21.

21. Lehtonen, J.U.E. 1992. Kustaa Vilkuna. In Pioneers: The History of Finnish Ethnology (Studia Fennica: Ethnologica 1), edited by M. Räsänen, 126–134. Helsinki: Finnish Literature Society.

22. Niiranen, T. 1987. Axel Olai Heikel. Sumalais-ugrilaisen kansatieteen ja arkeologian tutkija [Axel Olai Heikel: Finno-Ugrian Ethnographer and Archeologist]. Kuopio: Kustannuskiila.

23. Polvinen, T. 1997. Derzhava i okraina. N.I. Bobrikov — general-gubernator Finliandii 1898–1904 gg. [Power and Outskitrt: N.I. Bobrikov — General-Governer of Finland 1898–1904]. St. Petersburg: Evropeiskii dom.

24. Popov, N.S. 2005. Vklad S.K. Kuznetsova v izuchenie tradicii mariitsev i udmurtov [S.K. Kuznetsov’s Contribution in Mari’s and Udmurt’s Traditions Studies]. Finno-ugrovedenie 1: 58–78.

25. Sihvo, H. 1999. Karelia: A Source of Finnish National History. In National History and Identity. Approaches to the Writing of National History in the North-East Baltic Region in the Nineteenth and Twentieth Centuries (Studia Fennica: Ethnologica 6), edited by M. Branch, 181–201. Helsinki: Finnish Literature Society.

26. Sirelius, U.T. 1901. J. Jankó. Herkunft der magyarischen Fischerei [J. Jankó. The Origin of Hungarian Fishing]. Finnisch-Ugrischen Forschungen [Finno-Ugric Studies]. Anzeiger 1: 1–26.

27. Sirelius, U.T. 1900. Ostjakkilaiselta matkaltani v 1898 [Travelling to Ostjaks in 1898]. Journal de la Société Finno-Ougrienne 17: 1–29.

28. Sirelius, U.T. 1900. Kertomus ostjakkien ja vogulien luotekemästäni kansatieteellisestä tutkimusmatkasta v. 1899–1900 [The Report of Ethnographical Scientific Trip to Ostjaks and Voguls in 1899– 1900]. Journal de la Société Finno-Ougrienne 18: 1–10.

29. Sirelius, U.T. 1902. Ostjakkien ja vogulien hautaustavoista ja heidän käsityksestään elämästä kuoleman jälkeen [The Ostjaks and Voguls Practice of Burial and Representation of the Life after Death]. Suomen Museo 9: 49–56.

30. Sirelius, U.T. 1903. Ostjakkien ja vogulien hautaustavoista ja heidän käsityksestään elämästä kuoleman jälkeen [The Ostjaks and Voguls Practice of Burial and Representation of the Life after Death]. Suomen Museo 10: 4–14, 36–42.

31. Sirelius, U.T. 1903. Die Handarbeiten der Ostjaken und Wogulen [The Home Crafts of Ostjaks and Voguls]. Journal de la Société Finno-Ougrienne 22: 1–75.

32. Sirelius, U.T. 1904. Ostjakkien ja vogulien tuohi- ja nahka koristeita. Ornamente auf Birkenrinde und Fell bei den Ostjaken und Wogulen [The Ostjaks and Voguls Ornaments on the Birch Bark and Fur]. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kirjapainon Osakeyhtiö.

33. Sirelius, U.T. 1906–1908. Suomalaisten kalastus. I–III [The Finnish Fishing. I–III]. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran.

34. Sirelius, U.T. 1908. Matkakertomus kansatieteelliseltä matkalta permalaiskansain keskuuteen kesällä 1907 [Travel Notes of Ethnographical Trip to the Permian People on the Middle of Summer 1907]. Journal de la Société Finno-Ougrienne 25: 15–17.

35. Sirelius, U.T. 1910. Über die primitive Wohnungen der finnischen und ob-ugrischen Völker [About the Primitive Buildings of Finnish and Ob-Ugrian People]. Helsingfors: Finnisch-Ugrische Gesellschaft.

36. Sirelius, U.T. 1912. Primitive konstruktionsteile an prähistorischen Schiffen [The Primitive Construction of Prehistoric Boats]. Finnisch-Ugrische Forschungen 13: 1–6.

37. Sirelius, U.T. 1912. Über einige Traggeräte und Umschlagetücher bei den finnisch-ugrischen Völkern [About Same Load-Carry Systems of Finno-Ugric People]. Suomen Muinaismuistoyhdistyksen Aikakauskirja 26: 29–58.

38. Sirelius, U.T. 1914. Über das Jagdrecht bei einigen finnisch-ugrischen Völkern [About the Hunting Rule of Finno-Ugric People]. Mémoires de la Société Finno-Ougrienne 35: 1–34.

39. Sirelius, U.T. 1914. Über einige Prototype des Schlittens [About Same Prototype of Skies]. Journal de la Société Finno-Ougrien 30: 1–26.

40. Sirelius, U.T. 1916. Suomen kansanpukujen historia [The History of Finnish Dress]. Journal de la Société Finno-Ougrienne 31.

41. Sirelius, U.T. 1919/1921. Suomen kansanomaista kulttuuria, I–II. Esineellisen kansatieteen tuloksia [Finnish Folc Culture, I–II; The Artifacts Ethnographical Results]. Helsinki: Otava.

42. Sirelius, U.T. 1921. Kalevalatalo, suomalaisen kulttuuritutkimuksen ahjo ja ohjelma [The House of Kalevala, Center and Program of Finnish Culture Research]. Helsinki.

43. Sirelius, U.T. 1923. Suomen Kansallismuseo. Opas suomalais-ugrilaisella osastolla [Finnish National Museum: The Guidebook to Finno-Ugric Department]. Helsinki.

44. Sirelius, U.T. 1924. Die Herkunft der Finnen. Die finnisch-ugrischen Völker [The Origin of Finns: Finno-Ugric People]. Helsinki.

45. Sirelius, U.T. 1924. Suomen ryijyt. Tekstiilihistoriallinen tutkimus [Finnish Rugs: A Textile-Historical Study]. Helsinki: Otava.

46. Sirelius, U.T. 1926. The Ryijy-Rugs of Finland: A Historical Study. Helsinki; Zwickau.

47. Sirelius, U.T. 1934. Die Volkskultur Finlands. I: Jagd und Fischerei in Finland [Folc Culture of Finland; I: Hunting and Fishing], edited by W. Steinitz. Berlin; Leipzig: de Gruyter.

48. Sirelius, U.T. 1934. Metsästys [Wooden Works]. In Suomen suku [Finnish Kin], 3: 3–46. Helsinki: Otava.

49. Sirelius, U.T. 1983. Reisebeschreibung der zweiten expedition von U.T. Sirelius zu den Ostjaken und Wogulen [Travel Notes of the Two Expedition of U.T. Sirelius to Ostjaks and Voguls]. In Reise zu den Ostjaken [Travel to Ostjaks], edited by I. Lehtinen, 15–21. Helsinki: Suomalais-ugrilainen seura.

50. Sirelius, U.T. 2001. Puteshestvie k khantam [Travel to Khant’s]. Tomsk: Izdatel’stvo Tomskogo universiteta.

51. Sirelius, U.T., and Y. Wichmann. 1914. Pari vanhaa pyydystä [Two Olden Traps]. Virittäjä 18: 96–101.

52. Survo, V.V., A.A. Survo, and V.E. Sharapov. 2016. Etnografia “u zerkala”: pis’ma U.T. Sireliusa s Belogo moria [“In front of a Mirror” Ethnography: U.T. Sirelius’s Letters from the White Sea]. Urals historical news 2: 88–97.

53. Vilkuna, K. 1965. O polozhenii finno-ugorskoi etnografii (etnologii) v nastoiashee vrem’ia [About the Position of Finno-Ugric Ethnography (Ethnology) in Modern Time]. Sovetskoe finno-ugrovedenie 2: 129–138.

54. Vilkuna, K. 1969. Opetajani Uuno Taavi Sirelius [My Teacher Uuno Taavi Sirelius]. Kalevalaseuran vuosikirja 49: 85–101.

55. Vuorela, T. 1977. Ethnology in Finland before 1920. Helsinki: Societas scientiarum Fennica.

56. Wilson, W.A. 1976. Folklore and Nationalism in Modern Finland. Bloomington: Indiana University Press.

57. Zagrebin, A.E. 2014. Etnograficheskoe finno-ugrovedenie v Rossii: dinamika nauchnykh idei i znanii [Ethnographic Finno-Ugric Studies in Russia: The Evolution of Scientific Ideas and Knowledge]. Trudy Karel’skogo nauchnogo tsentra RAN (Gumanitarnye nauki) 3: 3–8.

58. Zagrebin, A.E., and K.I. Kulikov. 2011. Sovetskoe finno-ugrovedenie 1920-kh — nachala 1930-kh gg.: pervye deistviia i protivodeistviia [Soviet Finno-Ugric Studies in the 1920s and Early 1930s : First Action and Counter-Actions]. In Proniknovenie i primenenie diskursa natsional’nosti v Rossii i SSSR v kontse XVIII — pervoi polovine XX vv. [The Introduction and Use of the Nationality Discourse in Russia and the USSR in the Late 18th — First Half of the 20th Centuries], edited by I. Yaats and E. Tammiksaar, 149–163. Tartu: Estonskii natsional’nyi muzei.

59. Zagrebin, A.E., and V.E. Sharapov. 2008. K istorii “permskoi expedicii” U.T. Sireliusa [To the History of U.T. Sirelius Permian Expedition]. Etnograficheskoe obozrenie 1: 110–117.

60. Zagrebin, A.E., and V.E. Sharapov. 2011. U.T. Sirelius i problemy izucheniia kultury zhizneobespecheniia finno-ugorskikh narodov Rossii [U.T. Sirelius and the Problems of Studying Economy and Material Culture of the Finno-Ugric People in Russia]. Vestnik Pomorskogo universiteta. Seriia: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki 6: 22–28.

61. Zherebtsov, I.L., A.E. Zagrebin, V.E. Sharapov, and A. Yu. Yurpalov. 2012. Etnograficheskii muzei i identichnost’: k predystorii formirovaniia muzeinykh kollektsii permskikh narodov (komi i udmurtov) [The Muzeum of Ethnography and Identity: To the Prehistory of Museum Collections Formation of the Permian Peoples (Komi and Udmurts)]. Izvestia Komi nauchnogo tsentra UrO RAN 1: 78–82.

Система Orphus

Loading...
Up