The Art as a Representation of the Existential

 
PIIS023620070016694-0-1
DOI10.31857/S023620070016694-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Research Institute of Theory and History of Fine Arts of the Russian Academy of Arts
Address: 21, Prechistenka Str., Moscow 119034, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 32 Issue №4
Pages172-191
Abstract

The survey research was fulfilled within the interdisciplinary approaches “anthropology of art” and “existential art science”, updating the concept of “anthropic principle in artistic creativity” demanded by modern humanitarian science. The relevance of the topic is due to the special attention of the art of modern times to existential problems: art practice of the late 19th – the first two decades of the 21st century to the present day in its species, style and genre diversity actively present anthropological terms and meanings. The author of the article emphasizes the immanent nature of the existential foundations of artistic creativity, points to the special role of the phenomenon of Homo faber (man creating) in the composition of Homo sapiens as a biological species, but at the same time pays attention to the role of existential philosophy (starting with S. Kierkegaard), which influenced shaping strategies in world art. The author is interested in ways to represent existential meanings with the plastic capabilities of fine art, procedural forms of neo-avangard, screen arts, theater, poetry, and artistic prose. Special attention is paid to the anthropological potential of the art form — minimal elements of the language of art, plastic nuances of the means of artistic explanation. Within the stereoscopic existential-art-historical approach, the reader is invited to evaluate both the works of modern painting, graphics, sculpture, poetry and fiction, cinema and video art of Russia and the world, which have already become classics and practically unknown to the general public. A detailed panorama of images and languages of art is designed to represent the hypostasis of an existential person — transcending, creating, free, suffering, lonely, loving, frightening, experiencing the experience of death. The mentioned phenomena are considered as structural elements of the system of the existence of human being created by the author, analyzed from an aesthetic and artistic perspective. A similar method of analysis in this context is used for the first time in world science.

Keywordsart, existence, an art form, language of art, existentialism, existential, cultural anthropology, the anthropic principle in art, systematicity
Received27.09.2021
Publication date28.09.2021
Number of characters40129
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Вопрос о сущности человека и смыслах его существования субстанциален не только для антропологии в ее естественнонаучной и гуманитарной, в том числе философской, ипостасях. Эротематический комплекс «Кто Я?» — фокус саморефлексии, выразитель вечно взыскующего сознания Homo sapiens, одна из характеристик человека как вида [19; 24]. Наука и философия выработали сложные теоретические и эмпирические системы антропологического анализа. Собственными методами постижения человека обладает и искусство во всем своем видовом и стилевом многообразии, в многомерности исторических и региональных специфик. «Человек — главный предмет художественного творчества, — справедливо указывает О.А. Кривцун в авторском энциклопедическом словаре “Основные понятия теории искусства”. — Независимо от любого художественного жанра… главным предметом и содержанием искусства выступает интерпретация художником человеческого отношения к миру, к его эстетическим свойствам, к его проблемам и конфликтам» [26, с. 323].
2 Художественное произведение априори антропологично, поскольку создается человеком и для человека. Содержание искусства, естественно, не ограничивается антропоцентрической повесткой, однако антропная проблематика, включающая в себя сферу экзистенциальных вопросов, укоренена в искусстве как одна из его неизбывных тем и одна из реализаций его гносеологической функции. В свою очередь и человек как сложноорганизованная открытая система вмещает в себя экзистенциальный модус Homo faber — человека творящего, реализующего антропный потенциал креативности и превращающего Homo sapiens в инструмент творения из ничего (лат. creatio ex nihilo) [4; 41].
3 Настоящая статья ставит целью анализ феномена человека экзистенциального как модели, созданной не только усилиями философии жизни, экзистенциализма, философской и культурной антропологии, но и многомерной практикой художественного творчества. Объектом исследования выступает искусство Новейшего времени. Предметом — способы репрезентации экзистенциальных смыслов и значений пластическими возможностями изобразительного искусства, процессуальных форм неоавангарда, экранных искусств, театра, поэзии, художественной прозы. Актуальность исследования обусловлена особым вниманием самого искусства Новейшего времени к экзистенциальным проблемам: художественная практика конца ХIХ века – двух первых десятилетий ХХI века в своем видовом, стилевом и жанровом разнообразии активно репрезентирует антропологические значения и смыслы. Художественное моделирование человека экзистенциального ведется как на содержательно-тематическом, так и на формально-пластическом уровне.
4 Исследование осуществляется в рамках междисциплинарных подходов «антропология искусства» [1; 2; 3; 27] и «экзистенциальное искусствознание» [41], развивающих востребованное современной гуманитарной наукой понятие «антропный принцип в художественном творчестве» [26; 8]. В разработке данной темы учитывался опыт искусствоведов, литературоведов, киноведов, культурологов, философов, анализирующих антропные измерения художественных произведений: Р. Арнхейма [7], Е.Ю. Андреевой [6], С.П. Батраковой [8], Х. Бельтинга [9], О.В. Беспалова [10], Н. Брайсона [12], А.М. Бурова [13], Н.А. Дмитриевой [20], Заманской В.В. [22], Б.И. Зингермана [23], О.А. Кривцуна [26; 27], В.А. Крючковой [28], Т.В. Маловой [32], М.К. Мамардашвили [33], Н.Б. Маньковской [34], Р. Мэя [35], А.Д. Першеевой [36], Е.В. Сальниковой [38], Л. Стайнберга [39], А.И. Столетова [40], Д. Фридберга [43], Г. Хайдаровой [44], В.П. Шестакова [46], М.Н. Эпштейна [47], Э.П. Юровской [48], А.К. Якимовича [49] и др.

Price publication: 0

Number of purchasers: 0, views: 777

Readers community rating: votes 0

1. Antropologiya iskusstva: Yаzyk iskusstva i mera chelovecheskogo v menyayushchemsya mire [Anthropology of Art: The Language of Art and the Measure of the Human in a Changing World], execut. ed. O.A. Krivtsun. Moscow: Indrik Publ., 2017.

2. Mir obrazov. Obrazy mira: Antologiya issledovanii vizual’noi kul’tury: Uchebnoe posobie [The World of Images Images of the World: Anthology of Visual Culture Research: Textbook], ed.-compil. N.N. Mazur. St. Petersburg; Moscow: Novoe izdatel’stvo Publ., 2018.

3. Plasticheskoe myshlenie v zhivopisi, arhitekture, kino i fotografii [Plastic Thinking in Painting, Architecture, Cinema and Photography], execut. ed. O.A. Krivtsun. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ Publ., 2019.

4. Filosofskaya antropologiya: Chelovek mnogomernyi [Philosophical Anthropology: Human Multidimensional], execut. ed. S.A. Lebedev. Moscow: YUNITI-DANA Publ., 2010.

5. Abbagnano N. Struktura ekzistencii [The Structure of Existence]. Abbagnano N. Vvedenie v ekzistentsiyu. Pozitivnyi ekzistencializm i drugie raboty [Introduction to Existence. Positive Existentialism and Other Works], transl. from Ital. by A.L. Zorin. St. Petersburg: Aleteya Publ., 1998.

6. Andreeva E.Yu. Vse i nichto: simvolicheskie figury v iskusstve vtoroi poloviny ХХ veka [Everything and Nothing: Symbolic Figures in the Art of the Second Half of the 20th Century]. St. Petersburg: Ivan Limbah Publ. House, 2004.

7. Arnheim R. Iskusstvo i vizual’noe vospriyatie [Art and Visual Perception]. Moscow: Progress Publ., 1974.

8. Batrakova S.P. Sovremennoe iskusstvo i nauka: Mesto cheloveka vo Vselennoi [Contemporary Art and Science: Man's Place in the Universe]. Moscow: BuksMArt Publ, 2018.

9. Belting H. K antropologii obraza [To the Anthropology of the Image], trans. from Engl. by А. Zelikova, N. Mazur. Mir obrazov. Obrazy mira: Antologiya issledovanii vizual'noi kul'tury: Uchebnoe posobie [The World of Images. Images of the World: An Anthology of Visual Culture Research: Textbook], ed.-compil. N.N. Mazur. St. Petersburg; Moscow: Novoe izdatelstvo Publ., 2018. P. 534–543.

10. Bespalov O.V. Simvolicheskoe i doslovnoe v iskusstve ХХ veka [Symbolic and Literal in the Art of the 20th Century]. Moscow: Pamyatniki istoricheskoi mysli Publ., 2010.

11. Biemel W. Martin Heidegger, transl. from Germ. by A. Vernikov. Chelyabinsk: Ural LTD Publ., 1998.

12. Bryson N. Chitaemoe telo: Le Brun [Readable Body: Le Brun], transl. from Germ. by М. Shultz. Mir obrazov. Obrazy mira: Antologiya issledovanii vizual'noi kul'tury: Uchebnoe posobie [The World of Images. Images of the World: An Anthology of Visual Culture Research: Textbook], ed.-compil. N.N. Mazur. St. Petersburg; Moscow: Novoe izdatelstvo Publ., 2018. P. 262–276.

13. Burov A.M. Plasticheskii risunok evropeiskogo kinoiskusstva nachala ХХI veka [Plastic Drawing of European Cinematography at the Beginning of the 21st century]. Plasticheskoe myshlenie v zhivopisi, arhitekture, kino i fotografii [Plastic Thinking in Painting, Architecture, Cinema and Photography], execut. ed. O.A. Krivtsun. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ Publ., 2019. P. 258–306.

14. Burhanov A.R. Ekzistencialy chelovecheskogo bytiya kak modusy zapadnoi postneklassicheskoi filosofii: ot fundamental'noi ontologii k ekzistencial'noi antropologii: avtoref. dis. … kand. filos. nauk [Existentials of Human Existence as Modes of Western Post-non-classical Philosophy: From Fundamental Ontology to Existential Anthropology: Abstract of Diss. … PhD, Philosophy]. Yekaterinburg, 2014.

15. Gagarin A.S. Ekzistencialy chelovecheskogo bytiya: odinochestvo, smert', strah: Ot Antichnosti do Novogo vremeni [Existentials of Human Existence: Loneliness, Death, Dear: From Antiquity to Modern Times]. Yekaterinburg: Ural Univ. Publ., 2001.

16. Gazdanov G. Nochnye dorogi [Night Roads]. Gazdanov G. Sobranie sochinenii: v 5 t. [Collected Works: in 5 vol.]. Vol. 2. Moscow: Ellis Lak Publ., 2009.

17. Gaidenko P.P. Ekzistencial [Existential]. Novaya filosofskaya ehntsiklopediya: v 4 t. [New Philosophical Encyclopedia: in 4 vol.]. Vol. 4. Moscow: Мysl' Publ., 2010. P. 420.

18. Gurevich P.S. Filosofskaya antropologiya [Philosophical Anthropology]. Moscow: Omega-L Publ., 2010.

19. Gurevich P.S. Chelovek [Human]. Chelovek: Filosofsko-entsiklopdicheskii slovar’ [Human: Philosophical and Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Nauka Publ., 2000. P. 414–418.

20. Dmitrieva N.A. Opyty samopoznaniya [Experiments of Self-knowledge]. Obraz cheloveka i individual'nost' hudozhnika v zapadnom iskusstve ХХ veka [The Image of a Person and the Individuality of the Artist in Western Art of the 20th Century]. Moscow: Nauka Publ., 1984. P. 6–50.

21. Dempsey E. Stili, shkoly, napravleniya: putevoditel' po sovremennomu iskusstvu [Styles, Schools, Directions: A Guide to Contemporary Art], transl. from Engl. by V.A. Kryuchkova, E.N. Chura. Moscow: Iskusstvo — ХХI vek Publ., 2008.

22. Zamanskaya V.V. Ekzistencial'naya tradiciya v russkoi literature XX veka: Dialogi na granitsakh stoletii [Existential Tradition in Russian Literature of the 20th Century: Dialogues on the Borders of Centuries]. Moscow: Flinta Publ., 2018.

23. Zingerman B.I. Pikasso, Chaplin, Brecht, Hemingway. Obraz cheloveka i individual'nost' hudozhnika v zapadnom iskusstve ХХ veka [The Image of a Person and the Individuality of the Artist in Western Art of the 20th Century]. Moscow: Nauka Publ., 1984. P. 102–162.

24. Zinchenko V.P. Soznanie i tvorcheskuii akt [Consciousness and the Creative Act]. Moscow: Yazyki slavyanskih kul'tur Publ, 2010.

25. Carter B. Sovpadenie bol'shih chisel i antropologicheskii princip v kosmologii [Coincidence of Large Numbers and the Anthropological Principle in Cosmology]. Kosmologiya: Teorii i nablyudeniya [Cosmology: Theories and Observations], transl. from Engl. by A.G. Polnarev, S.F. Shandarin. Moscow: Mir Publ., 1978. P. 369–380.

26. Krivtsun O.A. Osnovnye ponyatiya teorii iskusstva: Enciklopedicheskii slovar’ [Basic Concepts of Art Theory: Encyclopedic Dictionary]. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ Publ., 2018.

27. Krivtsun O.A. Estetika [Aesthetics]. 3rd ed., rev. and updat. Moscow: Yurait Publ., 2014.

28. Kryuchkova V.A. Mimesis v epohu abstrakcii: Obrazy real’nosti v iskusstve vtoroi parizhskoi shkoly [Mimesis in the Era of Abstraction: Images of Reality in the Art of the Second Parisian School]. Moscow: Progress-Tradiciya Publ., 2010.

29. Lebedev S.A. Ontologiya cheloveka [Human Ontology]. Filosofskaya antropologiya: Chelovek mnogomernyi [Philosophical Anthropology: Human Multi-dimensional], execut. ed. S.A. Lebedev. Moscow: YUNITI-DANA Publ., 2010. P. 5–31.

30. Lyotard J.-F. Sostoyanie postmoderna [Postmodern State], transl. from French by. N.A. Shmatko. Moscow: Institute of Experimental Sociology; St. Petersburg: Aleteiya Publ., 1998.

31. Lipovetsky G. Era pustoty: Esse o sovremennom individualizme [The Era of Emptiness: An Essay on Contemporary Individualism], transl. from French by V.V. Kuznetsov. St. Petersburg: Vladimir Dal' Publ., 2001.

32. Malova T.V. O prirode plasticheskogo chuvstva: klassicheskoe ponimanie i metamorfozy [On the Nature of Plastic Feeling: Classical Understanding and Metamorphosis]. Plasticheskoe myshlenie v zhivopisi, arhitekture, kino i fotografii [Plastic Thinking in Painting, Architecture, Cinema and Photography], execut. ed. O.A. Krivtsun. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ Publ., 2019. P. 37–54.

33. Mamardashvili M.K. Neobhodimost' sebya: Lekcii. Stat'i. Filosofskie zametki [Need for Yourself: Lectures. Articles. Philosophical Notes]. Moscow: Labirint Publ., 1996.

34. Man'kovskaya N.B. Fenomen postmodernizma: Hudozhestvenno-esteticheskii rakurs [The Phenomenon of Postmodernism: Artistic and Aesthetic Perspective]. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ: Universitetskaya kniga Publ., 2009.

35. May R. Muzhestvo tvorit' [The Courage to Create], transl. from Еngl. by N. Zavalkova. Moscow; St. Petersburg: Piter Publ., 2020.

36. Persheeva A.D. Videoart. Montazh zritelya [Video Art. Installation of the Viewer]. St. Petersburg: T8 Publ., 2020.

37. Salnikova E.V. Otzyv na stat'yu O.S. Davydovoi “Genetika hudozhestvennogo prostranstva”. Na pravah rukopisi [Review of the Article: Davydova O.S. Genetics of Artistic Space. As a Manuscript]. Arhiv Otdela teorii iskusstva NII RAH [Archive of the Department of Theory of Art of the Research Institute of the Russian Academy of Arts]. 2013. Apr. 8.

38. Salnikova E.V. Fenomen vizual'nogo. Ot drevnih istokov k nachalu XXI veka [Visual Phenomenon. From Ancient Origins to the Beginning of the 21st Сentury]. Moscow: Progress-Tradiciya Publ., 2012.

39. Steinberg L. Glaz — eto organ razuma [The Eye is the Organ of the Mind], transl. from Еngl. by A. Zavyalova. Mir obrazov. Obrazy mira: Antologiya issledovanii vizual'noi kul'tury: Uchebnoe posobie [The World of Images. Images of the World: An Anthology of Visual Culture Research: Textbook], ed.-compil. N.N. Mazur. St. Petersburg; Moscow: Novoe izdatelstvo Publ., 2018. P. 435–448.

40. Stoletov A.I. Ontologiya hudozhestvennogo tvorchestva: avtoref. dis. … kand. filos. nauk [Ontology of Artistic Creativity: Abstract of Diss. … PhD, Philosophy]. Ufa, 2009.

41. Stupin S.S. Iskusstvo i predely chelovecheskogo: Opyt ekzistencial'nogo iskusstvoznaniya [Art and the Limits of the Human: Experience of Existential Art History]. Moscow; St. Petersburg: Tsentr gumanitarnykh iniciativ Publ., 2020.

42. Stupin S.S. Fenomen otkrytoiaya formy v iskusstve ХХ veka [Open Form in the Art of the 20th Century]. Moscow: Indrik Publ., 2012.

43. Fridberg D. Dvizhenie, emociya, empatiya v esteticheskom perezhivanii [Movement, Emotion, Empathy in Aesthetic Experience], transl. from Еngl. by N. Mikhailova. Mir obrazov. Obrazy mira: Aantologiya issledovanii vizual'noi kul'tury: Uchebnoe posobie [The World of Images. Images of the World: An Anthology of Visual Culture Research: Textbook], ed.-compil. N.N. Mazur. St. Petersburg; Moscow: Novoe izdatelstvo Publ., 2018. P. 476–488.

44. Haidarova G. Fenomen boli v kul`ture [The Phenomenon of Pain in Culture]. St. Petersburg: Russian Christian Academy Publ., 2013.

45. Heidegger М. Bytie i vremya [Being and Time], transl. from Germ. by V.V. Bibihin. Kharkov: Folio Publ., 2003.

46. Shestakov V.P. Geshtal't i iskusstvo: Psihologiya iskusstva Rudol'fa Arnheima [Gestalt and Art: The Psychology of Art by Rudolf Arnheim]. St. Petersburg: Aleteiya Publ., 2014.

47. Epshtein M.N. Postmodernizm v Rossii [Postmodernism in Russia]. St. Petersburg: Azbuka: Azbuka-Attikus Publ., 2019.

48. Yurovskaya E.P. Esteticheskie problemy v ekzistencializme [Aesthetic Problems in Existentialism]. Estetika i teoriya iskusstva ХХ veka [Aesthetics and Theory of Art of the 20th Century], execut. ed. N.A. Hrenov, A.S. Migunov. Moscow: Progress-Tradiciya Publ., 2005. Р. 205–222.

49. Yakimovich A.K. Epoha sokrushitel'nyh tvorenii: Iz istorii iskusstva i mysli ХХ veka [The Era of Crushing Creations: From the History of Art and Thought of the 20th Century]. Moscow: Galart Publ., 2009.

50. Yaspers K. Obshchaya psihopatologiya [The General Psychopathology], transl. from Germ. by L.O. Akopyan. Moscow: Praktika Publ., 1997.

Система Orphus

Loading...
Up