Information-theoretical approach to the analysis of students' plans for their future careers

 
PIIS265838870023994-6-1
DOI10.33276/S265838870023994-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: CEMI RAS
Address: Moscow, Nakhimovsky prospect, 47
Occupation: Principal Scientific Researcher
Affiliation: CEMI RAS
Address: Moscow, Nakhimovsky prospect, 47
Occupation: research associate
Affiliation: CEMI RAS
Address: Moscow, Nakhimovsky prospect, 47
Journal nameVestnik CEMI
EditionVolume 6 Issue 1
Abstract

The article provides a statistical analysis of students' intentions regarding the choice of work after graduation. The data of a survey of students on the assessment of the importance of various motives for choosing targets are used. The main goal was to find the structure of the set of intentions, which is expressed in the form of a graph of direct connections. The interrelationships between assessments of intentions define the typology of students according to their target orientation. Due to the integrity of the intent measurement scale, two ways of evaluating relationships could be used: standard correlation and information-theoretic. As calculations have shown, both methods give similar results. For the analysis, those direct connections that were identified by both methods were used. This confirms to a certain extent the possibility of using Shannon information to find direct connections by the method of partial correlations in the case of nominal scales. The found graph of direct connections revealed the typology of students' intentions and thus allows us to talk about the students themselves.

Keywordsindexes of informativeness, direct connections, private correlations, youth, survey, career plans of students
Received04.04.2023
Publication date05.04.2023
Number of characters25712
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Введение

2 Среди многих проблем, с которыми столкнулось наше общество за последние годы, проблема молодёжи, её мироощущения и интересы, оказывается весьма существенной. Будущее России зависит от потенциала молодёжи сегодня. Студенчество – это специфическая группа молодежи, являющаяся её наиболее образованной и активной частью, которой под разными углами зрения занимается большое число исследователей [4, 8, 9, 13 и др.].
3 Эта динамичная группа зависит от изменяющихся социально-экономических условий, адаптируясь к ним скорее, чем взрослые люди с устоявшимися целевыми установками. Студенты просто по своему возрасту находятся на определенной стадии социо-культурного созревания личности. Именно студенчество представляет потенциальный, как интеллектуальный, так и трудовой ресурс для социально-экономического развития страны. Будущее поведение студентов на рынке труда будет зависеть от ситуации в этой сфере. Это внешние мотивационные факторы выбора карьерной траектории и способа жизни. Однако оно будет зависеть и от внутренних мотивов выбора будущей карьерной траектории и способа жизни. Комплекс мотивов очень сложный, они переплетены между собой и во-многом связаны. Поэтому и рассматривать их надо в комплексе, что и предлагается в данной статье.
4

Информационная база исследования

5 Информационная база исследования – опрос студенческой молодежи, проведённый в 2019 году в 5 городах Российской Федерации. При разработке программы анкетирования были учтены положения, изложенные в современной Концепции пространственного развития России, согласно которой экономический рост будет сконцентрирован в ограниченном числе центров, а социально-экономическая роль городов – региональных центров будет возрастать [14]. Предполагалось, что выбранные для исследования города могут стать в будущем областными центрами развития. При их выборе принимались во внимание численность населения и наличие в городе федеральных государственных образовательных учреждений высшего образования. В качестве университетов – партнеров в первую очередь выбирались основные государственные университеты в областных центрах.
6

В результате были отобраны города:

 

1. Москва – мегаполис, где в обследование вовлечены пять вузов: МГУ им. М. В. Ломоносова, Российский экономический университет им.  Г. В. Плеханова, Российский государственный аграрный университет – МСХА им. К. А. Тимирязева, Дипломатическая академия МИД России, Государственный академический университет гуманитарных наук.

 

2. Воронеж – город-миллионник. В обследовании приняли участие Воронежский государственный университет и Воронежский государственный технический университет.

 

3. Тюмень – входит в число городов с населением от 500 тысяч до 1 млн жителей. Обследован Тюменский государственный университет.

 

4. Астрахань также относится к числу городов с населением от 500 тысяч до 1 млн. Обследованы пять вузов: Астраханский государственный университет, Астраханский филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, Астраханский филиал Международного юридического института (Москва), Астраханский государственный технический университет, Астраханский государственный архитектурно-строительный университет.

 

5. Тверь представляет в выборке города с населением от 100 до 500 тысяч населения. В обследовании приняли участие Тверской государственный технический университет и Тверской государственный университет.

 

Таким образом, в выборку попали 15 университетов.

views: 122

Readers community rating: votes 0

1. . Brillouin L.. / "Science and information theory", Fizmatgiz. M., 1960.

2. . Vinokurova N.A. Career preferences of Astrakhan students // Analysis and modeling of economic and social processes / Mathematics. Computer. Education: Collection of scientific works. Issue 29. – Moscow-Izhevsk: SIC "Regular and chaotic dynamics", 2022. pp. 68-77.

3. Vinokurova N.A., Komarova K.A., Svetlov N.M. Who wants to become a millionaire? Portrait of a Russian student who wants to become an entrepreneur // Economics, Entrepreneurship and Law, vol. 12, No. 2, 2022.

4. All-Russian sociological study of the Russian intellectual youth environment, aimed at studying the career expectations and aspirations of students and graduates of Russian universities.Moscow, 2018. URL: https://lomonosovmsu.ru/archive/Lomonosov_2018/Research_2018_Presentation.pdf .

5. VTSIOM has studied the main values of youth. Analytical Review, June 2017 https://www.eseur.ru/VCIOM_izuchil_glavnie_cennosti_molodeji /.

6. . Gavrilets Yu.N., Lebedev K.V., Tarakanova I.V. On the statistical assessment of the level of science and education in the regions of the Russian Federation. International Scientific and Practical Conference "Transformation of the socio-economic space of Russia and the world", Sochi), 2021.Gorshkov M.K., Sheregi F.E.. Youth of Russia: Sociological Portrait [Electronic resource] / Ministry of Education and Science, Center for Sociological Research, Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences, Center for Social Forecasting and Marketing. – 2nd ed., add. and ispr. – Moscow: Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences, 2010. URL: https://search.rsl.ru/ru/record/01004744627 .

7. . Zernov D.V., Yudin A.A., Ovsyannikov A.A. Social well-being of Soviet and post-Soviet students // Population No. 1. 2015, pp.51-70.

8. . Nurkeev A.S. Evaluation of the results of the GUESSS project (global study of the entrepreneurial spirit of students) in the context of the influence of primary career experience on the choice of graduates (international aspect). Bulletin of the University "Turan".;(3). pp. 258-263. URL: https://doi.org/10.46914/1562-2959-2021-1-3-258-263 , 2021.

9. Ovsyannikov A.A. New generation: a long road in search of new ideals and meanings of life // Sociological Science and Social Practice, No. 1, 2015. pp. 78-97.

10. . Pfantsagl I. Measurement theory. / "Mir", 1976.

11. Razdevilova O.P., Salyaeva A.R., Antonova M.O. Social portrait of a modern student // Bulletin of medical Internet conferences. No. 5, 2014. p. 663.

12. Decree of the Government of the Russian Federation "On approval of the Spatial Development Strategy of the Russian Federation for the period up to 2025" dated 13.02.2019 No. 207r // Official Internet portal of legal information. 2019 with amendments and additions. in ed. from 31.08, 2019.

13. . Tarakanova I.V. Identification of the structure of statistical interdependencies in the system of variables in the MATHCAD ACC // Bulletin of the Central Research Institute of the Russian Academy of Sciences, issue 1, 2019.

14. . Shirokova G.V., Tsukanova T.V. et al. A global study of the entrepreneurial spirit of students. National Report: Russia 2013/2014. St. Petersburg: Publishing House of St. Petersburg State University, 2014, 47

15. . Shirokova G.V., Tsukanova T.V. et al. A global study of preprints. National Report: Russia, St. Petersburg: St. Petersburg State University Publishing House, 2016, 48 p.

16. Shirokova G.V., Tsukanova T.V. and others. A global study of the entrepreneurial spirit of students. National Report: Russia, St. Petersburg: St. Petersburg State University Publishing House, 2019, 53 p.

17. Gavrilets Y. The Structure of Multidimensional Random Variables and Its Utilization in Social Research, in Quntitalive Sociology. - Academic Press, Inc. New York - San Francisco – London, 1975.

18. Belmi, P., Laurin, K. Who wants to get to the top? Class and lay theories about power. Journal of personality and social psychology, 111(4), 505, 2016.

Система Orphus

Loading...
Up