Organizational mechanism of cross-border tourism clusters creation

 
PIIS221979310017397-9-1
DOI10.37490/S221979310017397-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Doctorant
Affiliation: University of Economics
Address: Varna, Bulgaria
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No1 /2022
Pages24-34
Abstract

The article provides a detailed analysis of the theory and practice of organizing cross-border tourism clusters. Tourism is a significant economic priority for the economic activity of states. It is the study of the cluster model for the development of tourism activities that triggers the factors of competitiveness. This is primarily due to the generation of a synergistic effect, not only for cluster enterprises, but also for the country as a whole. The essence of cross-border cooperation in the tourism industry is determined, general global trends in the development of tourism clusters are given. An analysis was made of possible organizational forms of cluster structures, which should, first of all, comply with the legislative framework of the countries participating in the transboundary cluster. The organizational mechanism for the formation of cross-border tourism clusters is generalized. The hypothesis is substantiated that the creation of tourist clusters makes economic sense associated with the coordination and extraction of additional benefits within the distribution network from services in the destination. As the tourism sector develops, the cluster model is increasingly used as a source of adaptive management decisions by individual economic entities. It is proposed to activate the clustering process in the states in order to create innovative cross-border tourism clusters.

 

Keywordscross-borderness, tourism, innovation clusters, tourist destination, competitiveness of states
Received09.11.2021
Publication date28.04.2022
Number of characters20931
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Конкурентоспособность туристской дестинации проявляется, прежде всего, в рамках территориальной и отраслевой организации экономического пространства, которое проходит детальный анализ со стороны потенциальных инвесторов. Рассматривая международный опыт территориальной организации, то, прежде всего концепция кластеров – это адекватный современным условиям подход к стимулированию повышения конкурентоспособности государств и как следствие их экономический подъём. Так же необходимо отметить, что структурная кластерная политика должна быть направлена на создание благоприятных условий создания кластерных объединений.
2 Рассматривая трансграничные туристские проекты, необходимо акцентировать внимание на предоставлении турпродукта, который является конкурентоспособным для туристов из соседних государств, на удовлетворение потребностей которых направлен данная структура.
3 Также необходимо обратить внимание на факторы формирования трансграничных кластеров и на недостаточную детальность проработки организационного механизма создания туристских кластеров в научной литературе.
4 Изученность проблемы. Первые предпосылки кластерной теории приводят к трудам М. Портера [16], А. Маршалла [24], И. Тюнена [20] и др. В научной литературе вопросы, связанные с теорией кластеров с применением её при изучении туризма и трансграничных регионов в сфере туризма освещаются в работах учёных: А. Ю. Александровой [1; 2], Т. Р. Гареева [21], Е. С. Голомидовой [6], А. И. Зырянова [7], Е. Г. Карповой [8], Ю. П. Ковалева [9], Е. Г. Кропиновой и А. В. Митрофановой [11; 12], З. Г. Мирзехановой и Д. Г. Мирзехановой [15], Т. Андерсона[21], Е. Бергмана [22] и др.
5 Изучение кластера показывает, их деятельность основана на совместном функционировании географически схожих, взаимосвязанных или дополняющих друг друга предприятий, которые пользуются общей инфраструктурой и инициируют совместную деятельность.
6 Результаты исследования. Кластерная концепция выходит за пределы «простых» горизонтальных сетей, в которых предприятия, действуя на совместном рынке готовых изделий и входя в одну промышленную группу, кооперируются в таких направлениях деятельности, как исследования и исследовательские разработки, демонстрационные программы, совместный маркетинг или закупочная деятельность. Кластеры в значительной степени выступают в качестве сетевых (вертикальных и/или горизонтальных) структур из комбинированных отраслей, укомплектованных из разнородных фирм, специализирующихся на создании любого специфического продукта, услуги или базы данных, необходимых для данной сети.
7 Устанавливая жёсткие границы для отраслей и секторов промышленности (часто основанных на любых статистических параметрах), традиционный исследовательский подход не учитывает важность установления взаимосвязей и обмена знаниями в процессе производства в пределах сетевой структуры. В отличие от традиционного секторального подхода, акцентирующего внимание на стратегических группах подобных фирм со схожей позицией в сетевой структуре, кластерная концепция предлагает такой ракурс рассмотрения экономических проблем, который больше согласуется с современным взглядом, основанным на учёте взаимодействия инновационной теории с характером рыночных отношений. Кластерная концепция может рассматриваться в качестве альтернативы традиционному секторальному подходу в экономическом исследовании рынка [26].

views: 330

Readers community rating: votes 0

1. Alexandrova A. Yu. (2007), Clusters in the global tourism industry, Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 6. E`konomika, no. 5, pp. 43–62. (In Russ.).

2. Alexandrova A. Yu. (2007), Tourist clusters: content, boundaries, mechanism of functioning, Sovremenny`e problemy` servisa i turizma, no. 1, pp. 51–61. (In Russ.).

3. Bozhinova M., Khristova V., Ivanova P. (2011), Theoretical and practical aspects of the applicability of the cluster model in tourism, Electronic magazine “Dialogue”, no. 6, pp. 99–114. (In Bulgar.). URL: https://www2.uni-svishtov.bg/dialog_old/2011/INI/23-2009-statia-2011.pdf (date of access: 10.22.2021).

4. Bugil’ S. Ya., Dudyak R. P. (2020), Cluster approach to the development of rural green tourism, Economic development: global trends and national peculiarities, pp. 288–302. (In Ukrain.). https://doi.org/10.30525/978-9934-588-61-7-20.

5. Vertinskaya T. S., Klitsunova V. A. (2014), Methodology for creating regional tourist clusters in Belarus, Minsk, Belarusian Public Association “Rest in the Country”, 52 p. (In Russ.). URL: https://travel-tomsk.ru/userfiles/files/metodologiya-klasterov.pdf (date of access: 01.10.2021).

6. Golomidova E. S. (2019), Experience in the classification of tourist clusters (on the example of the Pskov region), Regional`ny`e issledovaniya, no. 2 (64), pp. 102–112. (In Russ.).

7. Zy`ryanov A. I. (2012), Geographic field of the tourist cluster, Geograficheskij vestnik=Geographic Bulletin, no. 1 (20), pp. 96–98. (In Russ.).

8. Karpova E. G. (2015), Tourist cluster as a network form of interaction in the sphere of services, Actual problems of economics, management and education in the field of recreation and tourism. Collection of scientific papers, St. Petersburg, Moscow, AR-Consult LLC, pp. 32–39. (In Russ.).

9. Kovalev Yu. P. (2008), Conceptual approaches to clustering in the field of tourism, Regional`ny`e issledovaniya, no. 5 (20), pp. 51–56. (In Russ.).

10. Koval’va Yu. M., Alisheva N. V. (2008), Practical examples of clusters in the world, Mexan³zm regulyuvannya ekonom³ki [Mechanism of economic regulation], no. 3 (2), vol. 1, pp. 92–100. (In Ukrain.).

11. Kropinova E. G., Mitrofanova A. V. (2009), Regional-geographical approach to the concept of “tourist and recreational cluster”, Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo universiteta im. I. Kanta, no. 1, pp. 70–75. (In Russ.).

12. Kropinova E. G., Mitrofanova A. V. (2011), Regional tourist cluster as a tourist-recreational system of the regional level, Regional`ny`e issledovaniya, no. 1 (31), pp. 40–46. (In Russ.).

13. Kulya N. Cross-border tourism cluster or the future of tourism in the Carpathian Euroregion. (In Ukrain.). URL: http://tourism.uz.ua/st29.html/ (date of access: 20.10.2021).

14. Mikula N. A. (2008), Strategy for the formation and support of cross-border clusters, Socio-economic problems of the modern period of Ukraine. Clusters and competitiveness of border regions, Collection of scientific works, is. 3 (71), NAS of Ukraine. Inst. of Regional Studies, ed. E. I. Boyko, Lviv, pp. 129–141. (In Ukrain.).

15. Mirzekhanova Z. G., Mirzekhanova D. G. (2013), Features of the formation of a tourist cluster within transboundary territories, Geographic factors of regional development of Asian Russia. Materials of the scientific and practical conference, Vladivostok, Pacific Institute of Geography FEB RAS, pp. 240–244. (In Russ.).

16. Porter M. (2003), Competition, Moscow, Publishing house “Williams”, 496 p.(In Russ.).

17. Ryneiska L. S. (2016), Clusters in the modern global economy, Efektivna ekonom³ka [Effective economy], no. 5. (In Ukrain.). URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4971 (date of access: 16.10.2021).

18. Sokolenko S. I. (2004), Principles of assessing the competitiveness of regions, Kyiv, Institute of Competitiveness, JSC “Ukrimpex”, 119 p. (In Ukrain.).

19. Sokolenko S. I. (2005), Increasing the competitiveness of the economy of the West and South of Ukraine on the basis of the formation of new production systems (clusters), Kyiv, International Market Promotion Foundation, 238 p. (In Ukrain.).

20. Tyunen I. (1926), Isolated state, Moscow, 332 p. (In Russ.).

21. Andersson T. (2001), The cluster Policies Whitebook, Schwaag — Serges. Emily Wise Hansson, IKED, vol. II, pp. 35–40.

22. Bergman E. M., Feser E. I. (1999), Industrial and Regional Clusters: Concepts and Comparative Applications, Regional Research Institute, WVU, N. Y., Macmillan Press, 423 p.

23. Gareev T. R. (2012), Clusters in the Institutional Perspective: on the Theory and Methodology of Local Socioeconomic Development, Baltic Region, no. 3 (13), pp. 4–24.

24. Marshall A. (1922), Principles of Economics: An introductory volume. London, Macmillan and Co., 871 p.

25. Regional Clusters in Europe (2002), European Commission, Observatory of European SMEs, no. 3, Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities, 64 p.

26. Ukranian clusters. URL: https://ucluster.org/ (date of access: 26.10.2021).

Система Orphus

Loading...
Up