Challenging Issues of the Establishment of a Public Servitude on Land Plots for Placement of Linear Facilities

 
PIIS231243500029316-5-1
DOI10.61525/S231243500029316-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Specialist of Gazprom Transgaz Tomsk, LLC
Affiliation: Gazprom Transgaz Tomsk, LLC
Address: Russian Federation, Tomsk
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages28-35
Abstract

The article is dedicated to the legal nature of a public servitude on land plots for placement of linear facilities, conditions and legal consequences of its establishment. The author determines the essential features of a public servitude for placement of linear facilities based on an analysis of the applicable laws. Following a comparison of a public servitude for placement of linear facilities, limited real rights and limitations of subjective rights, the author concludes that a public servitude on land plots for placement of linear facilities is a special right of use of lands and (or) other person's land plots. Besides, the author of the article reviews such problems of the establishment of a public servitude on land plots for placement of linear facilities as: the problem of demarcation of the public servitude establishment competence between government and local self-government bodies, the problem of the object of a public servitude, the problem of determination of parties to an agreement on exercising a public servitude. The article brings forward proposals for solution of these problems and improvement of the applicable laws.

Keywordslegal regime of linear facilities of the fuel and energy complex, public servitude, protected zone
Received25.08.2023
Publication date24.01.2024
Number of characters25703
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 В самом общем виде линейные объекты – объекты, длина которых превалирует над их шириной (магистральные трубопроводы, линии электропередач, линии связи). Размещение линейных объектов невозможно без правомерного землепользования. Конструктивные, технологические особенности линейных объектов и способы их расположения предопределяют специфику землепользования.
2 Пространственная протяженность линейных объектов обуславливает их расположение с использованием значительного количества земельных участков, имеющих различный правовой режим. Преобладающий подземный способ размещения линейных объектов предполагает, что по факту завершения их строительства наземную поверхность земельных участков занимают их незначительные по площади конструктивные элементы (опознавательные знаки и крановые узлы трубопроводов, контрольно-измерительных пункты).
3 Таким образом, после завершения строительства линейных объектов потребность в использовании наземной поверхности земельных участков перманентна только для площадных объектов и наземных конструктивных элементов подземных линейных объектов. При этом земельные участки используются в границах территории под данными объектами и в границах территории, необходимой для доступа к ним. Необходимость использования подземной поверхности земельных участков периодична и обусловлена реконструкцией и капитальным ремонтом линейных объектов.
4 Эффективное правовое регулирование деятельности по размещению линейных объектов означает, что правовые инструменты, закрепляющие права пользования «чужими» земельными участками, отражают специфику данной деятельности, способствуют развитию систем линейных объектов и обеспечивают баланс интересов собственников линейных объектов и правообладателей земельных участков. Особое значение при оценке эффективности правового регулирования отводится последнему критерию [1].
5 В специальной литературе на протяжении длительного времени отмечалось, что существующие правовые инструменты, закрепляющие право пользования «чужими» земельными участками, указанным критериям не соответствуют[2]. В качестве решения проблемы обосновывалась перспективность использования конструкции публичного сервитута для размещения линейных объектов, особенно на земельных участках, находящихся в частной собственности[3]. К преимуществам размещения линейных объектов при использовании земельных участков на условиях публичного сервитута относят отсутствие необходимости формирования земельных участков, перевода их категории, изменения вида их разрешенного использования, возможность однократного оформления прав на продолжительный срок одновременно для нескольких целей[4].
6 Законодательно реализованная попытка расширения сферы применения публичного сервитута привела к тому, что с 01.09.2018 стало возможным установление публичного сервитута для строительства, реконструкции, эксплуатации, капитального ремонта объектов электросетевого хозяйства, линий и сооружений связи, линейных объектов системы газоснабжения, их неотъемлемых технологических частей, если указанные объекты являются объектами федерального, регионального или местного значения.

views: 45

Readers community rating: votes 0

1. Bogusz B. Land: Balancing Competing Economic and Social Interests // Modern Studies in Property Law. London: Hart Publishing, 2015. P. 75–96. URL: http://dx.doi.org/10.5040/9781782257776.ch‑005 (date of access: 10.07.2023).

2. Petovar K. The right of servitude between public interest and undisturbed use of private property // Spatium International Review. 2011. No. 26. December. P. 8–13. URL: https://spatium.rs/index.php/home/article/view/164

3. Volkov G.A., Golichenkov A.K., Khaustov D.V. Problems of Improvement of the Legal Regulation of Public Servitudes to Ensure Construction and Functioning of Linear Facilities // Environmental Law. 2006. No. 2. P. 16–25.

4. Arslanaliev M.A. Public Servitudes at Construction, Placement and Exploitation of Linear Facilities // Entrepreneurial Law. 2008. No. 4. Special issue. P. 11–18.

5. Bocharov M.V., Korolev D.V. Documentation of Land Plots underneath Subsoil Management and Linear Facilities: Relevant Problems and Legal Regulation Prospects // Property Relations in the Russian Federation. 2010. No. 10. P. 76–86.

6. Kopylov A.V. Proprietary Rights to Land in the Roman, Russian Pre-Revolutionary and Contemporary Russian Civil Law / foreword by Sukhanov E.A. Moscow: Statute, 2000. P. 62.

7. Federal Law No. 137-FZ of October 25, 2001 On Implementing the Land Code of the Russian Federation // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2001. No. 44. Art. 4148.

8. Land Code of the Russian Federation No. 136-FZ of October 25, 2001 // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2001. No. 44. Art. 4147.

9. Rybalov A.O. Primary Acquisition of Right and the Fate of Limited Real Rights // Law. 2018. No. 12. P. 63–70.

10. A Review of the Judicial Practice in Cases on the Establishment of a Servitude on a Land Plot: judicial practice approved by the Presidium of the Supreme Court of the Russian Federation on April 26, 2017 // Bulletin of the Supreme Court of the Russian Federation. 2017. No. 11. November.

11. Letter of the Rosreestr No. 11–8361-АБ/2 of November 11, 2021 // Federal Service of State Registration, Cadastre and Cartography (Rosreestr). Moscow, 2011. URL: https://rkc56.ru/attach/orenburg/docs/Pisma_Rosreestra/2021/Pismo-Rosreestra-ot‑11.11.21-N‑11-8361-AB‑21. pdf

12. Letter of the Federal Forestry Agency No. ИС‑02-54/17843 of July 18, 2022 // ConsultantPlus reference legal system.

13. Letter of the Ministry of Economic Development of Russia No. Д23и‑3919 of February 11, 2019 // ConsultantPlus reference legal system.

14. Explanatory Note to the Bill of the Federal Law On the Amendment of Some Legal Acts of the Russian Federation in Terms of Simplification of Construction, Reconstruction, Major Repair and (or) Operation of Linear Facilities. URL: https://sozd.duma.gov.ru/bill/187920-7

15. Forestry Code of the Russian Federation No. 200-FZ of December 4, 2006 // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2006. No. 50. Art. 5278.

16. Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation of January 10, 2023 in case No. 306-ЭС22-25792. URL: https://ras.arbitr.ru/

17. Decree of the Commercial Court of the West-Siberian District of August 9, 2022, in case No. А27-11393/2021. URL: https://ras.arbitr.ru/

18. Judgment of the Commercial Court of the Kemerovo Region of December 29, 2022, in case No. А27-11393/2021. URL: https://ras.arbitr.ru/

19. Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation of May 24, 2023 in case No. 301-ЭС23-6852. URL: https://ras.arbitr.ru/

20. Decree of the Second Commercial Court of Appeal of September 8, 2022, in case No. А29-3513/2022. URL: https://ras.arbitr.ru/

21. Decree of the Commercial Court of the Volgo-Vyatka District of December 27, 2022, in case No. А29-3513/2022. URL: https://ras.arbitr.ru/

22. Federal Law No. 257-FZ of November 8, 2007 On Motor Roads and Road Activities in the Russian Federation and Amendment of Certain Legal Acts of the Russian Federation // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2007. No. 46. Art. 5553.

23. Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation of September 27, 2022, in case No. 305-ЭС22-13371. URL: https://ras.arbitr.ru/

24. ConsultantPlus reference legal system; Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation of September 27, 2022, in case No. 305-ЭС22-19356. URL: https://ras.arbitr.ru/

25. Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation of October 27, 2022, in case No. 305-ЭС22-20092. URL: https://ras.arbitr.ru/

26. Federal Law No. 218-FZ of July 13, 2015 on the State Registration of Real Estate // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2015. No. 29. Art. 4344.

27. Letter of the Federal State Unitary Enterprise Federal Government-Financed Enterprise Federal Service of State Registration, Cadastre and Cartography No. 11–2725/22 of September 22, 2022 // ConsultantPlus reference legal system.

Система Orphus

Loading...
Up