The Peculiarities Of Energy Trade On Digital Platforms Using Unconventional Contract Structures

 
PIIS231243500022518-7-1
DOI10.18572/2312-4350-2020-3-22-29
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: MGIMO University
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Legal Protection Center Law Firm
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages22-29
Abstract

Digitalization shall spur the development of market mechanisms and competition, especially in retail electricity markets, by making information available to all stakeholders, including regulators and consumers. It will be difficult to implement initiatives to make sure consumer demands are met at all times without studying global practices of using unconventional contract structures in the energy sector and the impact of the energy transition on public relations. At the same time, the absence of an effective regulatory framework that would allow us to take full advantage of unconventional contract structures for their further application in the energy sector can result in technological inferiority in key areas of the smart energy sector in terms of both technology and standardization. As the Russian regulatory framework for the regulation of public relations using unconventional contract structures is still in its infancy, it makes sense to turn our attention to other countries’ distributed generation development regulation practices that gave impetus to change the industry and use digital platforms.

Keywordsenergy law, Russia’s Energy Strategy until 2035, digital revolution, unconventional contract structures in the energy sector, digital platforms
Received06.08.2020
Publication date04.09.2020
Number of characters21557
Cite     Download pdf
1 Использование цифровых платформ в качестве средства по торговле энергией с множеством участников предусматривает возникновение договорных отношений внутри автономных энергосистем на основании ранее не известных конструкций, правоприменительная практика использования которых отсутствует в большинстве правопорядков государств. Поэтому существует необходимость проанализировать причины для возникновения таких конструкций в результате перемен в общественной среде и оценке влияния «энергетического перехода» (Energiewende, Energy Transition — переход от использования углеродного сырья к возобновляемым источникам энергии) на использование инновационных технологий в договорных отношениях по торговле энергией.
2 Переход российской энергетики на цифровую платформу предусмотрен как в рамках общеэкономических задач, установленных в указах Президента Российской Федерации, так и отдельными поручениями. В энергетике основным фокусом цифрового развития, установленным президентом, является внедрение интеллектуальных систем управления электросетевым хозяйством на базе цифровых технологий. Это направление заложено в энергостратегию России до 2035 годаи концепцию нацпроекта «Интеллектуальная энергетическая система России», предусматривающую преобразование российской энергосистемы под влиянием мировых трендов стирания граней между производителем и потребителем в результате развития технологий накопления, распределенной генерации и умных сетей (smart grid) [1].
3 Еще в 2003 году А. Бард и Я. Зондерквист [2] указали на необходимость выявления роли доминирующих информационных технологий в ходе исторического процесса и внутренней динамики функционирования цифровых сетей для понимания ключевых аспектов текущей информационной революции. Действительно, этапы развития общества, связанные с изобретением письменности, книгопечатания, открытием электричества, изобретением микропроцессорной технологии и появлением персонального компьютера, радикально изменили общество, культуру, организацию деятельности. Соответственно, появлению промышленных революций предшествовали изменения способов хранения и обработки информации. В этой связи, исследуя особенности возникновения регулирования поставок энергии на цифровых платформах с использованием нестандартных договорных конструкций, нельзя обойти стороной процессы преобразования общественных отношений из-за кардинальных изменений в сфере обработки информации, так как результатом таких преобразований являлось приобретение обществом новых качеств. Поэтому с момента внедрения элементов четвертой промышленной революции в сферу энергетики (Интернет «вещей» (IoT), большие данные (Big data)) поставки энергоресурсов становятся неразрывно связаны с передачей информационных данных об их проведении.

views: 222

Readers community rating: votes 0

1. Churapchenko E. Digital Energy / E. Churapchenko, N. Semashko // Kommersant. 218. October 2.

2. Bard A. Netocracy. The New Power Elite and Life after Capitalism / A. Bard, J. Söderqvist ; translation from Swedish. Saint Petersburg : Stockholm School of Economics in Saint Petersburg, 2004. P. 252.

3. Romanova V.V. Current Goals of the Development of the Legal Regulation of Energy Security as a Prerequisite for the Implementation of the National Technological Initiative / V.V. Romanova // Energy Law Forum. 2018. No. 2. P. 17–22.

4. Romanova V.V. Current Goals of the Development of the Legal Regulation of Energy Security as a Prerequisite for the Implementation of the National Technological Initiative / V.V. Romanova // Energy Law Forum. 2018. No. 2. P. 17–22.

5. Global Commission on the Geopolitics of Energy Transformation. URL: http://geopoliticsofrenewables.org/ Report/the-global-energy-transformation.

6. Romanova V.V. Current Goals of the Development of the Legal Regulation of Energy Security as a Prerequisite for the Implementation of the National Technological Initiative / V.V. Romanova // Energy Law Forum. 2018. No. 2. P. 17–22.

7. A Digital Rights Law Will Not Work Without a Law on Digital Financial Assets — Explained by Experts // Forklog. 2019. March 12.

8. Kholkin D. Architecture of the Internet of Energy: Three in One / D. Kholkin, I. Chausov, A. Tertyshnaya // Teplovichok Today. URL: https://www.teplovichok.today/post/03102018/.

9. Energy storage report: can storage help reduce the cost of a future UK electricity system? // Carbon Trust. March 2016. URL: https://www.carbontrust.com/resources/reports/technology/energy-storage-report/

10. Feasel M. Innovation in US Infrastructure: A Digitized Future is Upon Us / M. Feasel // Microgrid Knowledge. 2019. 4 February.

11. Homepage of the start-up LO3. URL: http://lo3energy.com/

12. Transactive Energy // GridWiseAC. URL: https://www.gridwiseac.org/about/transactive_energy.aspx.

13. Feasel M. Innovation in US Infrastructure: A Digitized Future is Upon Us / M. Feasel // Microgrid Knowledge. 2019. 4 February.

14. Cohn L. What Will it Take to Boost Microgrid Markets to the Next Level? / L. Cohn // Microgrid Knowledge. 2019. 5 April.

15. Senate Bill No. 1339, chapter 566, section 1. URL: https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billTextClient. xhtml?bill_id=201720180SB1339.

16. Senate Bill No. 1339, chapter 566, section 2. URL: https://leginfo.legislature.ca.gov/faces/billTextClient. xhtml?bill_id=201720180SB1339.

17. Cohn L. What Will it Take to Boost Microgrid Markets to the Next Level? / L. Cohn // Microgrid Knowledge. 2019. 5 April.

18. Dale J. The Role Of Carbon Prices In The Energy Transition / J. Dale, S. Blazquez, P. Jefferiss // The Oxford Institute for energy studies. March 2020. Iss. 121. 40 p.

19. Zavalny P.N. What is Russian Energy Digitalization? / P.N. Zavalny // Nezavisimaya Gazeta. 2018. Novem- ber 12.

20. Romanova V.V. Current Goals of the Development of the Legal Regulation of Energy Security as a Prerequisite for the Implementation of the National Technological Initiative / V.V. Romanova // Energy Law Forum. 2018. No. 2. P. 17–22.

Система Orphus

Loading...
Up