Global Mobility During the Pandemic (COVID-19 and International Migration)

 
PIIS013122270023296-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-11-126-133
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: RANEPA
Address: 82–84, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119571, Russian Federation
Affiliation: RANEPA
Address: 82–84, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119571, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 11
Pages126-133
Abstract

The article is aimed at examining the impact of the COVID-19 pandemic on international migration and the immigration policies of the main host countries. The authors distinguish three periods in the response of nation states to the outbreak of the virus. The first one (February–March 2020) was securitization. During this period, the public health imperative was placed above economic considerations. The second period (spring 2020 – autumn 2021) was adaptation. The third, in which we now live, could be called routinization. Many countries, with the exception of those with a zero tolerance policy for COVID-19, have chosen to coexist with the virus. The authors demonstrate a significant reduction in migration flows as a direct result of the closure of state borders. Different types of migration have been affected differently by the pandemic. Non-labor market migration (family reunification, humanitarian migration, etc.) suffered the most. The new situation reduced the number of asylum applications (though not the number of refugees themselves).Student migration was initially subject to severe restrictions, but by the end of 2020, many of them were lifted. As for labor migration, despite the draconian measures to reduce it, initially taken in a number of countries, it was soon restored to its previous volumes. The pandemic made it evident how deeply the national economies depend on migration. That is why significant changes were made to immigration policy aimed at full access of migrants to social security systems and the settlement of their legal status.In particular, many G-20 countries, regardless of their political regimes, have introduced measures such as free medical examinations and medical care for migrant workers, including undocumented ones.

Keywordsinternational migration, mobility, migration regulation, migration policy, COVID-19
AcknowledgmentThe article was prepared as part of the research work of the state task of RANEPA.
Received25.11.2022
Publication date28.11.2022
Number of characters24026
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Столкнувшись с пандемией COVID-19, большинство индустриально развитых государств пошло на беспрецедентные меры по ограничению мобильности. Весной 2020 г. ряд стран практически закрыл свои границы для въезда. Это не могло не повлечь за собой резкого сокращения миграционных потоков. У многих наблюдателей возникло впечатление, что человечество вступило в новую эпоху с точки зрения характера глобальной мобильности вообще и миграционного регулирования в частности. Раздавались голоса о радикальном изменении отношения наций-государств к использованию труда мигрантов и переориентации на национальную рабочую силу [1, ист. 1]. Насколько оправданными оказались подобные прогнозы? В какой мере пандемия вообще повлияла на глобальную мобильность населения? И привела ли она к существенным трансформациям в миграционной политике? Ниже мы попытаемся дать ответ на эти вопросы.
3 Оглядываясь сегодня на поведение большинства государств в ситуации пандемии, можно вычленить следующие этапы реакции на возникший вызов.
4 Этап первый – примат безопасности (с февраля по апрель 2020 г.). Для него характерны жесткие ограничения международной и локальной мобильности: закрытие школ и офисов, полные локдауны и т. д [2]. Очевидно, что это не могло не сказаться на объемах миграционных потоков (об этом подробнее ниже).
5 Практика, однако, показала, что подобная реакция была чрезмерной и не всегда эффективной. Кроме того, статистика демонстрирует отсутствие четкой связи между силой миграционных потоков и числом зарегистрированных случаев заражения. Таким образом, международные ограничения мобильности как таковые не ведут к снижению риска заболевания, а значит – не имеют прямого отношения к решению проблемы нагрузки на систему здравоохранения1. 1. В лучшем случае такие меры могут отложить первоначальный всплеск заболеваемости на две недели.
6 Этап второй – адаптация (с конца весны 2020 до III–IV кв. 2021 г.). В этот период государства разделились на два основных лагеря. Одни придерживались стратегии нулевой толерантности к COVID-19. Их границы были полностью закрыты для въезда (а иногда и выезда), контакты заразившихся лиц отслеживались и т. д.2 Другие пытались найти баланс между интересами безопасности и сохранением экономической активности. В этой группе стран с каждой новой волной ограничения мобильности вводились все позже, неохотнее и лишь при высоких уровнях заражений. Первый подход был более характерен для Восточной и Юго-Восточной Азии, стран Тихого океана, второй – для Европы, Африки и обеих Америк. Отдельно отметим, что подход нулевой толерантности заметно утратил свою актуальность после появления высоко заразных штаммов вируса. Сегодня его применение в отдельных странах обусловлено в первую очередь локальными политическими причинами, а не реальной эффективностью. 2. Наиболее показателен пример Австралии, где значительные ограничения на международную мобильность сохранялись около двух лет, до конца марта 2022 г.
7 Этап третий – сосуществование с COVID-19 (с начала 2022 г.). С появлением высоко заразных штаммов вируса, значительным распространением вакцин и осознанием того, что пандемия – это надолго, развитые страны начинают переходить от сдерживания к рутинизации ситуации3. На практике это означает отмену большей части ограничений и требований, регулярную вакцинацию населения, повышенные инвестиции в здравоохранение и фокусировку на экономическом восстановлении. Такая рутинизация, помимо прочего, требует создания определенной системы социальных гарантий и сервисов, распространяющихся на всех пребывающих на территории той или иной страны независимо от их гражданства и правового статуса. 3. Например, планы “сосуществования” были представлены в Великобритании и Сингапуре [3, ист. 2].

Number of purchasers: 0, views: 500

Readers community rating: votes 0

1. Mason J. Trump says he will suspend all immigration into U.S. over coronavirus. Reuters, 21.04.2020. Available at: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-immigration-idUSKBN223085 (accessed 01.05.2022).

2. Hale Th. et al. What have we learned from tracking every government policy on COVID-19 for the past two years? University of Oxford, March 2022. Available at: https://www.bsg.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-03/What-have-we-learned-from%20tracking-two-years-of-COVID-responses-BSG-research-note-March-2022.pdf (accessed 01.05.2022).

3. Xinghui K., Sim D. Singapore’s ‘decisive’ living with Covid-19 move: all you need to know. South China Morning Post, 24.03.22. Available at: https://www.scmp.com/week-asia/health-environment/article/3171733/singapores-decisive-living-covid-19-move-heres-all-you (accessed 01.05.2022).

4. Tarchi D. et al. Atlas of Migration 2021. Luxembourg, 2021. ISBN 978-92-76-45981-1. Available at: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/atlas-migration_en (accessed 01.05.2022).

5. Bierbaum M., Orton I., Behrendt C. Towards solid social protection floors? The role of non-contributory provision during the COVID-19 crisis and beyond. ILO. Available at: https://www.ilo.org/secsoc/information-resources/publications-and-tools/Brochures/WCMS_766884/lang--en/index.htm (accessed 01.05.2022).

6. Mukhopadhyay J., Thampi G. Persistent COVID-19 Vaccine Inequity Has Significant Implications for Refugees and Other Vulnerable Migrants. MPI, 19.04.2022. Available at: https://www.migrationpolicy.org/article/refugees-access-covid-19-vaccine-inequity (accessed 01.05.2022).

7. Hemerijck A., Patuzzi L. European welfare states and immigrant integration in the wake of the COVID-19 crisis. MPI, 2021. Available at: https://www.migrationpolicy.org/sites/default/files/publications/mpie-integration-futures-welfare_final.pdf (accessed 01.05.2022).



Additional sources and materials

1.Covid effect: Oman says its own will replace expats in govt sectors. Indian Express, 01.05.2020. Available at: https://indianexpress.com/article/india/6387963covid-effect-oman-says-its-own-will-replace-expats-in-govt-sectors/ (accessed 01.05.2022).

2.COVID-19 Response: Living with COVID-19. HM Government. February 2022. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1056229/COVID-19_Response_-_Living_with_COVID-19.pdf (accessed 01.05.2022).

3.Global Mobility Restriction Overview. IOM, 28.03.2022. Available at: https://displacement.iom.int/sites/default/files/public/reports/DTM-COVID19%20Global%20Overview%20Output%2028-03-2022_0.pdf (accessed: 01.05.2022).

4.Estimates of the components of international migration, quarterly. Statistics Canada, 22.06.2022. Available at: https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/en/tv.action?pid=1710004001 (accessed 01.05.2022). 

5.Overseas Migration. Australian Bureau of Statistics, 17.12.2021. Available at: https://www.abs.gov.au/statistics/people/population/overseas-migration/latest-release#:~:text=Net%20overseas%20migration,-Net%20overseas%20migration&text=In%20the%20year%20ending%2030,emigrate%20from%20Australia%20each%20year (accessed 01.05.2022). 

6.2021 Annual International Migration and Forced Displacement Trends and Policies Report to the G20. OECD, 2021. Available at: https://www.oecd.org/els/mig/OECD-ILO-IOM-UNHCR-2021-migration-report-to-the-G20.pdf (accessed 01.05.2022).

7.COVID hit to migration levels - Recovery efforts must address structural obstacles to migrant integration. OECD, 28.10.2021 Available at: https://www.oecd.org/migration/covid-hit-to-migration-levels-recovery-efforts-must-address-structural-obstacles-to-migrant-integration.htm (accessed 01.05.2022).

8.Population and migration in Russia. Federal State Statistics Service. (In Russ.) Available at: https://rosstat.gov.ru/compendium/document/13283 (accessed 01.05.2022).

9.International Migration Outlook 2021: Recent developments in international migration movements and labour market inclusion of immigrants. OECD, 28.10.2021 Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/29f23e9d-en/1/3/1/index.html?itemId=/content/publication/29f23e9d-en&_csp_=a9da7d4f182770aaa63ad86232529333&itemIGO=oecd&itemContentType=book (accessed 01.05.2022). 

10.UNHCR Projected Global Resettlement Needs 2021. UN, 24.06.2020. Available at: https://reliefweb.int/report/world/unhcr-projected-global-resettlement-needs-2021 (accessed 01.05.2022). 

11.Ireland: Family reunification during COVID-19.  European commission, 14.05.2021. Available at: https://ec.europa.eu/migrant-integration/news/ireland-family-reunification-during-covid-19_en (accessed 01.05.2022). 

12.ILO Global Estimates on International Migrant Workers – Results and Methodology. Third edition International Labour Office – Geneva. ILO, 2021. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/@publ/documents/publication/wcms_808935.pdf (accessed 01.05.2022).

13.International Migration Outlook 2021: Recent developments in immigration policy. OECD, 28.10.2021. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/29f23e9d-en/1/3/2/index.html?itemId=/content/publication/29f23e9d-en&_csp_=a9da7d4f182770aaa63ad86232529333&itemIGO=oecd&itemContentType=book (accessed 01.05.2022).

14.The Protection We Want. Social Outlook for Asia and the Pacific. International Labor Organization, Bangkok, 2021. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---asia/---ro-bangkok/documents/publication/wcms_758165.pdf (accessed 01.05.2022). 

15.Impact of COVID-19 on Migrants and Refugees in the Arab Region. UNESCWA, 2020. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---arabstates/---ro-beirut/documents/publication/wcms_764756.pdf (accessed 01.05.2022).

16.France: COVID-19 migrant workers eligible for accelerated naturalisation procedure. EU, 29.09.2020. Available at: https://ec.europa.eu/migrant-integration/news/france-covid-19-migrant-workers-eligible-accelerated-naturalisation-procedure_en (accessed 01.05.2022). 

17.Social protection for migrant workers: A necessary response to the COVID-19 crisis. ILO, 24.06.2020. Available at: https://www.ilo.org/secsoc/information-resources/publications-and-tools/Brochures/WCMS_748979/lang--en/index.htm (accessed 01.05.2022).

18.EU Action Plan on Integration and Inclusion (2021–2027). EU, 24.11.2020. Available at: https://ec.europa.eu/migrant-integration/news/ec-reveals-its-new-eu-action-plan-integration-and-inclusion-2021-2027_en (accessed 01.05.2022).

19.Legal migration: Attracting skills and talent to the EU. EU, 27.04.2022. Available at: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_22_2654 (accessed 01.05.2022).

20.International Migration Outlook 2021: Key facts and figures (infographic). OECD, 28.10.2021. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/29f23e9d-en/1/2/4/index.html?itemId=/content/publication/29f23e9d-en&_csp_=a9da7d4f182770aaa63ad86232529333&itemIGO=oecd&itemContentType=book#section-d1e138 (accessed 01.05.2022).

21.20 countries that issue digital visas to freelancers. ABROADZ. (In Russ.) Available at: https://abroadz.com/20-stran-kotorye-vydayut-frilanseram-czifrovuyu-vizu/ (accessed 01.05.2022).

Система Orphus

Loading...
Up