Beijing’s Pain Points – 3 (The Change of Economic Model and Foreign Policy Risks)

 
PIIS013122270018629-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-28-37
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Research, Center for Asia Pacific Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages28-37
Abstract

The consequences of COVID-19, both inside and outside China, especially in the countries – major importers of Chinese products, have negatively impacted the Chinese economy. These negative socio-economic consequences forced Beijing to accelerate the transition to a relatively new economic development model, which was marked in the early 2000s. The main component of this model is the expansion of domestic consumption and, accordingly, a further increase of the contribution of this indicator to the Chinese GDP itself and of its growth rate. However, this does not mean that China will abandon economic expansion and the implementation of its foreign economic and initiatives. Their importance as structural parts of the new economic model will continue and even grow. The acceleration of the transition to the dominance of domestic consumption in economic development is additionally conditioned by the foreign policy deadlock in which China found itself at the end of 2020. Despite the world's fastest economic recovery from the COVID-19 pandemic, China has been unable to take advantage of this advantage effectively. Chinese “mask” diplomacy did not bring the desired results for Beijing – the PRC was not able to raise the leader's torch temporarily lost by the United States. On the contrary, under the influence of Western propaganda, the contradiction in the perception of China as “our own” in the market sphere and “an alien” in the sphere of ideology has intensified. At the same time, due to increased competition in high-tech markets, in particular, 5G communication technologies, the ideological “alienation” of China is beginning to be used by Western countries in market wars in their favor. The forecast of economic development both by international and Chinese experts assumes the growth rate of China's GDP in 2021 will be in the range of 6-8%. In our opinion, this is an overly optimistic estimate, and the corresponding figure will probably be 5-6%. The PRC is entering the 14th Five-Year Plan amid greater uncertainty: the prospects for the recovery of the world economy as a whole and, in particular, of the main Chinese trading partners, are not clear; limited instability is possible due to the accelerated change in the model of economic development; the volume of Chinese GDP has reached more than 15 trillion USD, therefore, each percent of its growth has become significantly “heavier” and more difficult to achieve. At the same time, the primacy in economic recovery and the continued potential for the expansion of the Chinese middle class bring positive contribution to the economic prospects of the PRC.

Keywordsworld economy, international relations, China, foreign policy, economic development model, Russian-Chinese relations
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement No. 075-15-2020-783)
Received26.01.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters35253
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В данной работе, которая является продолжением двух предыдущих на тему “болевых точек” Пекина1, будет предпринята попытка связать экономические модели развития Китая (хотя авторам не очень нравится термин “модель” – поскольку жизнь сложнее, но есть и такой метод анализа) и его притязания на глобальное лидерство. 1. См.: В. Михеев, С. Луконин. Болевые точки Пекина – 2. Мировая экономика и международные отношения, 2021, т. 65, № 1, сс. 69-80. Available at: >>>> Михеев В., Луконин С. Болевые точки Пекина. Мировая экономика и международные отношения, 2020, т. 64, № 5, сс. 5-15. Available at: >>>>
2

СМЕНА МОДЕЛИ РАЗВИТИЯ

3 Пандемия и последующий спад мирового спроса подтолкнули начавшийся в середине 2000-х годов переход Китая к новой модели экономического развития. В 2006 г. внутренний спрос впервые стал вносить больший вклад в прирост китайского ВВП, чем экспорт. Однако эта смена скорее похожа не на подъем на лифте на более высокие этажи, а на движение по лестнице, когда одна нога всегда на ступеньку, а то и на две ниже другой.
4 Основные черты прежней, “традиционной” модели (поскольку аналогичные действия мы могли наблюдать в Японии, Южной Корее, на Тайване): экспорт товаров; иностранные инвестиции и технологии; масштабные государственные инвестиции и дешевая рабочая сила; а также решающий вклад экспорта в прирост китайского ВВП.
5 Характерные черты новой модели: экспорт капитала (то есть на смену вывозу товаров приходит вывоз инвестиций); растущая стоимость рабочей силы в передовых секторах экономики; ставка на собственные технологии – при сохранении международного технологического сотрудничества, а не просто заимствований; расширение внутреннего потребительского спроса. По аналогии с японской парадигмой Акамацу (летящих гусей) теперь уже “китайские гуси” летят сначала из более развитых восточных провинций Китая в менее развитые западные, а потом и в менее развитые страны. При этом роль государственных инвестиций в развитие инфраструктуры и поддержку бизнеса в кризисные периоды сохраняется.
6 Внутренний спрос постепенно становится основой роста при сохранении значительной роли экспорта, но уже не только и не просто товаров и капитала, а технологий и современнейшей инновационной продукции (например, технологии связи пятого поколения – 5G). Этим изменениям модели развития экономики соответствуют своя идеология и внешняя политика. Для первого варианта, начавшегося в эпоху Дэн Сяопина, – теория “социализма с китайской спецификой”. Для второго – при Си Цзиньпине – “социализм с китайской спецификой в новую эпоху”. Вместе с тем рынок и открытость сохраняются в качестве краеугольных камней стратегии развития. Монополия КПК на власть тоже. Но главное – это изменение внешнеполитического и экономического поведения, что стало одним из главных отличий новой модели.
7 Чтобы осуществлялся рост китайской экономики, для первого этапа было достаточно установки на использование внешнего мира. В современных условиях этого мало, и на смену приходят цели обеспечения китайского мирового лидерства на основе инвестиционной и технологической экспансии.

Number of purchasers: 1, views: 472

Readers community rating: votes 0

1. Magnier M. China’s fumble: Beijing dropped the ball after Donald Trump’s US left the global stage, analysts say. SCMP, 25.12.2020. Available at: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3115280/chinas-fumble-why-xi-jinping-dropped-ball-after-trumps-us-left (accessed 15.01.2021).

2. (受权发布)习近平:关于《中共中央关于制定国民经济和社会发展第十四个五年规划和二〇三五年远景目标的建议》的说明. XINHUA, 03.11.2020. [Xi Jinping: Explanation of the "Recommendations of the Central Committee of the Communist Party of China on Formulating the Fourteenth Five-Year Plan for National Economic and Social Development and Long-Term Goals for 2035". XINHUA, 03.11.2020. (In Chin.)] Available at: http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2020-11/03/c_1126693341.htm (accessed 05.01.2021).

3. CCP Will Not Dictate U.S.-China Relations. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=eB5f4Zu1XYI (accessed 10.11.2020).

4. Military and security developments involving the People’s Republic of China 2020. Annual Report to Congress. Available at: https://media.defense.gov/2020/Sep/01/2002488689/-1/-1/1/2020-DOD-CHINA-MILITARY-POWER-REPORT-FINAL.PDF (accessed 15.01.2021).

5. Ross R.S. It’s not a cold war: competition and cooperation in US–China relations. Springer Link, 19.06.2020. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7304502/ (accessed 03.01.2021).

6. 2021年1月7日外交部发言人华春莹主持例行记者会. Ministry of Foreign Affairs of China, 07.01.2021. [Foreign Ministry Spokesperson Hua Chunying's Regular Press Conference on January 7, 2021. Ministry of Foreign Affairs of China, 07.01.2021 (In Chin.)] Available at: https://www.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/t1844973.shtml (accessed 23.01.2021).

7. 陈征:拜登对华政策的六个不变和两个变化 Sohu, 20.11.2020. [Chen Zheng: Six unchanged and two changes of Biden's China policy. Sohu, 20.11.2020. (In Chin.)] Available at: https://www.sohu.com/a/433035911_115479 (accessed 20.12.2020).

8. 拜登就职后,中美关系走向如何?外交部回应 People’s Daily, 21.01.2020. [After Biden took office, how is China-US relations going? Ministry of Foreign Affairs responded People’s Daily, 21.01.2020. (In Chin.)] Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1689494517116012616&wfr=spider&for=pc (accessed 30.01.2021).

9. Cheng Li. Avoiding Three Traps in Confronting China’s Party-State. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2020/11/Cheng-Li.pdf (accessed 12.12.2020).

10. Indiya reshila ne uchastvovat' v rossijskikh ucheniyakh “Kavkaz-2020”. RBK-Politika, 30.08.2020. [India has decided not to participate in the Russian exercises "Caucasus-2020". RBK-Politika, 30.08.2020. (In Russ.)] Available at: https://www.rbc.ru/politics/30/08/2020/5f4af4339a7947a57dd7616e (accessed 11.10.2020).

11. Quad talks: Can 'Asian Nato' take on China in Indo-Pacific? The Times of India, 06.10.2020. Available at: http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/78505791.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst (accessed 10.01.2021).

12. 王毅在法国国际关系研究院的演讲(全文). XINHUA, 01.09.2020. [Full text of Chinese Foreign Minister Wang Yi's at French Institute of International Relations. XINHUA, 01.09.2020. (In Chin.)] Available at: http://www.xinhuanet.com/2020-09/01/c_1126436352.htm (accessed 25.12.2020).

13. Nyabiage J. G7 to press China on debt relief for coronavirus-hit poor nations. South Chine Morning Post, 29.09.2020. Available at: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3103384/g7-press-china-debt-relief-coronavirus-hit-poor-nations (accessed 13.12.2020).

14. 习近平出席二十国集团领导人第十五次峰会第一阶段会议并发表重要讲话. XINHUA, 22.11.2020. [Xi Jinping Attends Session I of 15th G20 Leaders' Summit and Delivers a Keynote Speech. XINHUA, 22.11.2020. (In Chin.)] Available at: http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2020-11/22/c_1126770406.htm (accessed 25.12.2020).

15. Olander E. Chinese Foreign Minister Wang Yi begins five-nation Africa tour. Foreign Affairs, 05.01.2021. Available at: https://supchina.com/2021/01/05/chinese-foreign-minister-wang-yi-begins-five-nation-africa-tour/ (accessed 03.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up