Beyond Brexit: on the Occasion of Reinvention of Britain’s Global Role

 
PIIS013122270017829-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-10-64-72
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 10
Pages64-72
Abstract

In the middle of March, 2021, the UK prime minister presented to Parliament the integrated review of security, defence, development and foreign policy of Britain. The vision it pictures amounts to the final renunciation of the famous Churchill’s three circles doctrine. To better explain this thoroughgoing paradigmatic change, it might be useful to consider the meanings assigned of it by those immediately involved. In this article, it is argued that Brexit was in no small part the result of the UK being unable to turn round the development of the regional integration process on the European continent in directions, corresponding to British preference. With the withdrawal of the country from the EU having been accomplished, the reappraisal of its global role became an existential problem for London. In particular, conspicuous divergence between the foreign policy courses of Britain and the EU appears unavoidable in the observable future. Paradoxical, seemingly irrational nature of this experience, inter alia, prompts its interpretivist analytical treatment. Thus, in the article, rationale and reflection delivered by British key politicians and foreign policy experts, as concerns the ideas of “Global Britain”, “Anglosphere” and “Indo-Pacific tilt”, are contemplated not as direct assertions of intent, but as important reference points for timely modification of national foreign policy strategy. Talking about “Anglosphere” comes across like searching for a substitution to the European Union to serve as a framework for British foreign policy, while the “Indo-Pacific tilt” narrative comes laden with hopes for making Brexit a true story of success. The Conservative government perceives the country as a liberal and cosmopolitan middle-ranking power with exceptional foreign policy potential, soaring to new global heights amidst multilateral networks and bilateral partnerships it is precast to further cultivate.

KeywordsBrexit, Global Britain, Anglosphere, Indo-Pacifica, sovereignty, European Union, CANZUK, Trans-Pacific Partnership, sanctions regime
Received06.12.2021
Publication date13.12.2021
Number of characters32518
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Британия, одна из крупнейших экономик мира, стоит на пятой позиции по объему военных расходов и принадлежит к числу крупнейших доноров на цели международного развития. Это ядерная держава, постоянный член Совета Безопасности ООН и множества других международных организаций. Лондонский Сити является глобальным финансовым центром. Собственные университеты мирового уровня, крупнейшие британские неправительственные организации и культурное влияние, транслируемое британскими фильмами, телевидением, музыкой, литературой и спортивными соревнованиями, обеспечивают ее мягкой силой, превосходящей по воздействию экономическое влияние страны. Лондон привык опираться на многочисленные транснациональные сети для умножения национальной мощи, балансируя между Европой, США и другими партнерами. Но теперь прежней модели балансирования пришел конец, а место Лондона за международным переговорным столом оказалось в ряду держав среднего ранга. Такой результат стал следствием выбора британского политического класса.
2 После Второй мировой войны международная политика Британии имела три опоры-окружности, под которыми подразумевались трансатлатический союз, европейская экономическая интеграция (страна присоединилась к Общему рынку в 1973 г.) и Содружество наций. Сейчас Лондон отказался от одной из опор, которая за прошедшие годы стала ключевой. Британские переговорщики с Евросоюзом в 2019–2020 гг. отстаивали национальный суверенитет с нарастающей настойчивостью перед лицом Брюсселя, отпустившего Британию в свободное плавание с очевидной неохотой и на весьма жестких и невыгодных условиях. Добившись своего, Лондон, судя по его внешнеполитическим шагам и по содержанию дискуссий вокруг расплывчатой, если не авантюрной, идеи Глобальной Британии [1], сохраняет по поводу собственного будущего в неспокойном мире достаточно высокую меру оптимизма.
3

Методология

4 По видимости иррациональный характер произошедшего побуждает искать объяснения в том числе в интерпретивистском ключе. Хотелось бы прояснить, во что верят политические акторы и какое значение для них имеют их собственные действия в свете того исторического наследия, которое стоит у них за спиной. Мы будем исходить из того, что традиция не предопределяет полностью конкретных действий правящего класса, но может сообщать политическим агентам способность к установлению контекста этих действий. Такой подход высвечивает произвольность, вариабельность и спорность нарративов (повествований) и экспертизы, которыми руководствуются лица, принимающие политические решения [2, 3]. Интерпретивист, если, как в данном случае, он(a) придерживается абдуктивной логики исследования (направленной на поиск в процессе логического рассуждения наиболее правдоподобных в эмпирическом плане объяснительных гипотез) [4], должен поставить в центр изучения наблюдаемой им реальности дискурсивные практики производства действующими лицами смыслов происходящего1. Таким образом, избранный в данной статье метод нацелен на выяснение из текстов, выступлений, высказываний того, как такие практики сочетаются, будучи взаимосвязанными актами интерпретации действий и намерений [6, p. 1]. 1. Дискурс представляет собой способ существования в социальной реальности логически связного нарратива. Здесь, в согласии с позицией социального конструкционизма, принято понимание дискурса как последовательности совершаемых коммуникативных актов, будь то диалог, разговор, устная речь или фантастическая повесть в жанре утопии. Оно подразумевает использование языка как общественной практики, причастной к формированию мира [5].

Number of purchasers: 1, views: 533

Readers community rating: votes 0

1. Niblett R. Global Britain, Global Broker. A Blueprint for the UK’s Future International Role. Chatham House Research Paper, January 11, 2021. Available at: https://www.chathamhouse.org/2021/01/global-britain-global-broker (accessed 19.03.2021).

2. Bevir M., Rhodes R. Interpreting British Governance. Abingdon, Routledge, 2003. 240 r.

3. Bevir M., Daddow O., Hall I. Introduction: Interpreting British Foreign Policy. British Journal of Politics and International Relations, 2013, vol. 15, no. 2, pp. 163-174. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-856X.2012.00537.x

4. Aliseda A. Abductive Reasoning. Logical Investigations into Discovery and Explanation. Dordrecht, Springer, 2006. 225 p.

5. Boguslavskaya V. Sotsial'no-konstruktsionistskij podkhod v issledovanii politicheskoj identichnosti. Rossijskij psikhologicheskij zhurnal, 2008, t. 5, № 2, ss. 60-66. [Boguslavskaya V. Social constructionism in researching political identity]. Rossiiskii psikhologicheskii zhurnal, 2008, vol. 5, no. 2, pp. 60-66. (In Russ.)] DOI: 10.21702/rpj.2008.2.6

6. Schwartz-Shea P., Yanow D. Interpretive Research Design: Concepts and processes. Abingdon, Routledge, 2012. 184 p.

7. May T. Britain after Brexit. A vision of a Global Britain. Conference speech: full text, October 2, 2016. Available at: https://www.conservativehome.com/parliament/2016/10/britain-after-brexit-a-vision-of-a-global-britain-theresa-mays-conservative-conference-speech-full-text.html (accessed 19.03.2021).

8. EU Exit. Taking back control of our borders, money and laws while protecting our economy, security and Union. HM Government, November 2018. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/759792/28_November_EU_Exit_-_Taking_back_control_of_our_borders__money_and_laws_while_protecting_our_economy__security_and_Union__1_.pdf (accessed 19.03.2021).

9. Daddow O. GlobalBritain™: the discursive construction of Britain’s post-Brexit world role. Global Affairs, 2019, vol. 5, no. 1, pp. 5-22. DOI: https://doi.org/10.1080/23340460.2019.1599297

10. New Turing scheme to support thousands of students to study and work abroad, December 26, 2020. Available at: https://www.gov.uk/government/news/new-turing-scheme-to-support-thousands-of-students-to-study-and-work-abroad (accessed 19.03.2021).

11. Cameron D. For the Record. New York, HarperCollins Publishers, 2019. 732 p.

12. Maklehjn D. Vneshnyaya politika Anglii posle Suehtsa. Moskva, Progress, 1972. 460 s. [Maclean D. British foreign policy since Suez. Moscow, Progress, 1972. 460 p. (In Russ.)]

13. Armstrong R., Bulmer S. United Kingdom. The European Union and member states. Towards institutional fusion? Rometsch D., Wessels, W., eds. New York, Manchester University Press, 1996, pp. 253-90.

14. Grant C. Ten reflections on a sovereignty-first Brexit. CER Insight, December 28, 2020. Available at: https://www.cer.eu/insights/ten-reflections-sovereignty-first-brexit (accessed 19.03.2021).

15. Fedorov M. ES i uregulirovanie regional'nykh konfliktov i vyzovov: adaptatsiya k novym vyzovam. Sovremennaya Evropa, 2018, № 5, sc. 82-89. [Fedorov M. EU and Crisis Management: Adaptation to New Challenges. Contemporary Europe, 2018, no 5, pp. 82-89. (In Russ.)] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope520188289

16. Owen J. Brexit deal: Political Declaration on future UK-EU relationship. February 19, 2020. Available at: https://www.instituteforgovernment.org.uk/explainers/brexit-deal-political-declaration (accessed 19.03.2021).

17. Towards an ambitious, broad, deep and flexible EU-UK partnership? European Policy Centre, June 2020. Available at: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-06/Towards_an_ambitious__broad__deep_and_flexible_EU-UK_partnership_WEB.pdf. (accessed 19.03.2021).

18. Global Britain in a competitive age. The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy. HM Government, March 16, 2021. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/global-britain-in-a-competitive-age-the-integrated-review-of-security-defence-development-and-foreign-policy (accessed 19.03.2021).

19. The Conservative and Unionist Party Manifesto 2019. Brexit Done: Unleash Britain’s Potential. Manifesto Resources. Get Available at: https://www.conservatives.com/our-plan (accessed 19.03.2021).

20. Berry P., Devanny J. Opinion: What government cuts to the overseas aid budget mean for Global Britain. January 27, 2021. Available at: https://www.civilserviceworld.com/in-depth/article/what-government-cuts-to-the-overseas-aid-budget-means-for-global-britain (accessed 19.03.2021).

21. Global Britain, vol. 677, column 666. UK Parliament, debated 16 June 2020. Available at: https://hansard.parliament.uk/commons/2020-06-16/debates/20061637000001/GlobalBritain (accessed 19.03.2021).

22. The implication of Brexit for fundamental right protection in the UK. LSE Commission on the Future of Britain in Europe. Report on the hearing held on 25th February 2016. Available at: https://www.lse.ac.uk/european-institute/Assets/Documents/LSE-Commission-on-the-Future-of-Britain/Hearing-6-The-implications-of-Brexit-for-fundamental-rights-protection-in-the-UK.pdf (accessed 19.03.2021).

23. Kostornichenko V. Kontseptsiya anglosfery kak osnova vneshnepoliticheskogo kursa angloyazychnykh stran. Vestnik MGLU. Obschestvennye nauki, 2019, vyp. 2 (835), ss. 106-117. [Kostornichenko V. The concept of the anglosphere as the basis of the foreign policy of English-speaking countries. Vestnik MGLU. Obshchestvennye nauki, 2019, iss. 2 (835), pp. 106-117. (In Russ.)]

24. Bell D. The Idea of Greater Britain: Empire and the Future of World Order, 1860–1900. Princeton, NJ, Princeton University Press, 2011. 336 p.

25. Mohr T. The United Kingdom and Imperial federation, 1900 to 1939: a precedent for British legal relations with the European Union? Comparative Legal History, 2016, vol. 4, no. 2, pp. 131-161. DOI: https://doi.org/10.1080/2049677X.2016.1243903

26. May T. The Government’s negotiating objectives for exiting the EU: PM speech. January 17, 2017. Available at: https://www.gov.uk/government/speeches/the-governments-negotiating-objectives-for-exiting-the-eu-pm-speech (accessed 19.03.2021).

27. Johnson B. The Aussies are Just like Us, So Let’s Stop Kicking Them Out. Daily Telegraph, 24.08.2013. Available at: https://www.telegraph.co.uk/news/politics/10265619/The-Aussies-are-just-like-us-so-lets-stop-kicking-them-out.html (accessed 19.03.2021).

28. Fisher L., Elliott F. Gavin Williamson Defiant on Risk from China. The Times, 18.02.2019. Available at: https://www.thetimes.co.uk/article/williamson-defiant-on-risk-from-china-hldtp35hq (accessed 19.03.2021).

29. Patalano A. Forward Deployed and Committed: Britain’s Post-Brexit Indo-Pacific Strategy. Global Asia, 2019, vol. 14, no 2, pp. 108-118. Available at: https://www.globalasia.org/v14no2/focus/forward-deployed-and-committed-britains-post-brexit-indo-pacific-strategy_alessio-patalano (accessed 19.03.2021).

30. James W.D. Global Britain’s strategic problem East of Suez. European Journal of International Security, May 2021, vol. 6, iss. 2, pp. 171-189. DOI: https://doi.org/10.1017/eis.2020.24

31. Savic B. The End of Britain’s EU Transition Period is Set to Boost Economic Ties with Asia. ASEAN Briefing, December 11, 2020. Available at: https://www.aseanbriefing.com/news/the-end-of-britains-eu-transition-period-is-set-to-boost-economic-ties-with-asia/ (accessed 19.03.2021).

Система Orphus

Loading...
Up