Strategy of development of ecosystem of university additional professional education in the context of digital transformation of higher education

 
PIIS181570410028080-3-1
DOI10.54884/S181570410028080-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Head for Digitalization of Education of the Department of Development of Additional Education
Affiliation: Kemerovo State University
Address: Russian Federation, Kemerovo
Occupation: Advisor to the Rector
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation
Occupation: Professor of the Department of Digital Economy and Management
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages31-38
Abstract

Development of human resources and personnel potential in modern personnel management is one of the most effective and necessary forms of investment in employees. The problem of personnel deficit can be solved by means of a strong pool of additional professional education system, concentrated mainly on the basis of higher education organisations. Large companies choose for professional development and retraining of their specialists exactly the structures of additional education in higher education institutions as the main ones due to the best quality of educational services and availability of scientific, innovative personnel potential. The increasing role of additional professional education in the programme of academic leadership for universities "Priority 2030" indicates the forthcoming inevitable transformation of additional education systems due to the regionalisation of universities goals and changes in their marketing policy. The effectiveness of additional professional education units activity in universities at the present stage is determined by flexibility in approaches to the requirements of the educational services market and the demand of potential customers, the ability and readiness to offer relevant educational programmes, reducing the risks of losing the contingent of students. The implementation of additional professional education programmes of the university is most successfully solved in the conditions of the ecosystem, as it allows minimising the risks of reducing the competitiveness of the university in the market of educational services. The formation and development of the innovation ecosystem of additional professional education of the university, the study of its key elements allow us to solve the problem of improving the competitiveness of the university and increasing theshare of the market of additional educational services of the educational organisation. In the publication the authors present statistical data and the results of theoretical research of the state of additional professional education in the Russian Federation at the present stage. Based on the analysis, the authors propose the strategy for development of the ecosystem of additional professional education of the university in the context of digital transformation of higher education.

Keywordsadditional professional education, higher education, educational ecosystem, ecosystem of university additional professional education, strategy of ecosystem development
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters14845
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Современный мир непрерывно изменяется. Появление прорывных цифровых технологий поставило людей в условия необходимости обновления знаний, формирования новых навыков и компетенций, личностного и профессионального развития. Цифровизация как новый тренд мирового общественного и экономического развития, который пришел на смену информатизации и компьютеризации, в масштабах экономической и социальной жизни приводит к повышению качества и эффективности результатов в управлении экономикой, обществом, государством.
2 Начиная с 2018 года дополнительное профессиональное образование (далее – ДПО), реализуемое на базе вузов, получило новый виток развития за счет изменения парадигмы развития университетов. Увеличение роли ДПО в программе «Приоритет 2030» говорит о предстоящей неизбежной трансформации ДПО в вузах за счет регионализации целей университетов, параллельного обучения студентов по дополнительным профессиональным программам, изменения маркетинговой политики, изначально ориентированной на работу только с абитуриентами. В ряде регионов нашей страны продолжают создаваться научные образовательные центры мирового уровня – НОЦ, которые объединяют науку, производство и образование. НОЦ реализуют свои стратегии в тесном сотрудничестве с вузами, научными организациями и предприятиями реального сектора экономики по формированию научного потенциала региона, в том числе и за счет совместной реализации программ ДПО как для научно-педагогических работников, административно-управленческого персонала образовательных и научных организаций, так и для специалистов и управленцев промышленных предприятий.
3 В национальном рейтинге вузов Российской Федерации определена одна из миссий университетов – социальная или предпринимательская; конкурентоспособность университетов оценивается по вовлеченности ДПО в оказание образовательных услуг в вузе с целью привлечения дополнительных финансовых средств на развитие вуза. Академическое высшее образование предполагает преимущественно освоение теоретических знаний, в то время как ДПО решают задачу соответствия кадров требованиям рынка труда с позиции владения практическими навыками. Эффективность деятельности подразделения ДПО в университете на современном этапе определяется возможностью и готовностью предлагать востребованные на рынке образовательные программы, гибкостью в подходах к требованиям рынка образовательных услуг, спросом потенциальных клиентов, параллельно снижая риски по потере контингента абитуриентов, решая задачу повышения конкурентоспособности вуза и его экосистемного лидерства.
4 Переход от индустриального образования к экосистемному, помимо необходимости наличия таких условий, как финансирование и вовлеченность заинтересованных лиц, влечет за собой определенные мировоззренческие изменения в понимании управления. В век цифровой трансформации всех сфер жизнедеятельности и производства эффективное управление организацией невозможно осуществлять без использования современных трендов и подходов. Экосистему ДПО вуза мы рассматриваем как «сообщество сообществ», которое базируется на совместной реализации дополнительных профессиональных программ различными структурными подразделениями университета. Задачи, поставленные государством перед высшей школой, решаются наиболее эффективно, если ДПО в университете представляет собой целостную экосистему. В статье раскрыты возможности решения этой проблемы.

views: 130

Readers community rating: votes 0

1. Analysis of the market of additional vocational education in Russia in 2016–2020, assessment of the impact of coronavirus and forecast for 2021–2025 (2022) Available at: https://marketing.rbc.ru/research/27268/ (Accessed: 28 July 2023). (In Russ.)

2. Bondarenko, N.V. and Gokhberg, L.M. (eds.) (2022) Education indicators: 2022: statistical collection. M.: NIU VSHEH. Available at: https://issek.hse.ru/news/557242573.html (Accessed: 11 July 2023). (In Russ.)

3. Training (professional education and vocational training) and additional professional education of employees of organizations in the Russian Federation for 2020: Rosstat Statistical Bulletin (2021). Moskva, Rosstat. Available at: https://rosstat.gov.ru/folder/11110/document/13287 (Accessed: 11 July 2023). (In Russ.)

4. Achkasova, O.G. (2022) Development of the ecosystem of additional professional education of the university at the stage of digital transformation of higher education In: Materials of the pool of scientific and practical conferences with international participation, January 24–28, 2022. Kerch: Kerch State Marine Technological University, pp. 441–444. (In Russ.)

5. Sherayzina, R.M. and Alexandrova, M.V. (eds.) (2022) Development of Ecological Thinking in Students-Managers in the University Ecosystem. In: International Scientific and Practical Conference Strategy of Development of Regional Ecosystems “Education-Science-Industry”. Veliky Novgorod, 07–08 December 2021, vol. 208. Veliky Novgorod: Atlantis Press, pp. 612–616. DOI: 10.2991/aebmr.k.220208.086.

6. Luksha, P. and Spenser-Keis, D. (eds.) (2023) Educational ecosystems: Emerging practices for future education. Available at: https://www.skolkovo.ru/researches/obrazovatelnye-ekosistemy-voznikayushaya-praktika-dlya-budushego-obrazovaniya/ (Accessed: 15.07.2023). (In Russ.)

7. Vasyutenkova, I.V. (2014) Teacher in the developing educational ecosystem of the school. Bulletin of Eurasian Science, no. 5 (24). Available at: file:///D:/Users/User/Downloads/pedagog-v-razvivayuscheysya-obrazovatelnoy-ekosisteme-shkoly%20(1).pdf (Accessed: 17.07.2023). (In Russ.)

8. Timchenko, V.V. (2019) The role of DPO in the formation of future competencies in the innovation and educational ecosystem. Additional professional education in the country and the world, no. 1(43), pp. 29–38. (In Russ.)

9. Donina, I.A., Lyakh, Yu.A. and Khachaturova, K.R. (eds.) (2022) Role of Educational Institutions in Shaping the Ecosystem of the Region. Advances in economics, business and management research: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference Strategy of Development of Regional Ecosystems “Education-Science-Industry”). Veliky Novgorod, 07–08 December 2021. Veliky Novgorod: Atlantis Press, pp. 570–578. DOI: 10.2991/aebmr.k.220208.081.

10. Achkasova, O.G. (2022) The ecosystem of the University's DPO as a condition for the formation of end-to-end digital competencies among higher school students. Humanitarian Studies of Central Russia, no. 1(22), pp. 63–69. DOI: 10.24412/2541-9056-2022-122-63-69. (In Russ.)

11. Petrenko, E.S. and Denisov, I.V. (eds.) (2020) Business management: «ecosystem» as a new representation of economic relations. Economics, Entrepreneurship and Law, no. 3, pp. 601–614. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up