The fight against Jewish proselytism under Theodosius the Great by the example of the sermons of John Chrysostom and Egyptian papyri

 
PIIS241436770030430-3-1
DOI10.37490/S241436770030430-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD student
Affiliation: Saint Petersburg State University (SPBU)
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 32
Abstract

The article is dedicated to the research of the new stage in history of Jewish-Christian relations in Roman Empire started in the second half of the 4th century. In this period, the influence of Jewish religious tradition on mass consciousness of Christians in the Middle East intensified again. The process was reflected in John Chrysostoms’ sermons «Agains the Jews» as well as in works of Church historians. However, besides literary sources, the evidences of popularity of Judaism among Gentiles and Christians in the age of Late Antiquity can be found in vast papyri material uncovered in Egypt. The current work traces the ties between these different types of historical sources, which permit to shed a new light on the topic of proselytism and Jewish-Christian conflicts.

KeywordsChristianity, Judaism, Late Antiquity, Roman Empire, John Chrysostom, proselytism, papyrology
Received27.03.2024
Publication date30.06.2024
Number of characters32176
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Приход к власти Феодосия I в 379 г. ознаменовал начало нового этапа в истории межконфессиональных отношений в Римской империи. Данный период представляет особый интерес: в это время Церковь, начав постепенный выход из кризиса, обусловленного длительным периодом господства ариан, претерпела очередной раскол. Последний стал логичным результатом деятельности Феодосия по отстранению от власти арианских епископов и замене их епископами-никейцами. При этом, для самих никейцев новое обострение противоречий внутри Церкви обернулось выгодой, поскольку раскол произошел в среде самих «раскольников» – ариан и других еретических движений.
2 Созыв Второго Вселенского собора станет важной вехой в утверждении Никейского Символа в христианском мире и сыграет решающую роль в процессе вытеснения арианства с территории Восточного Средиземноморья. Однако необходимо отметить, что данные результаты деятельности Феодосия станут заметны лишь спустя десятилетия. На момент претворения замыслов императора в жизнь христианство в Империи пребывало в довольно шатком положении, о чем красноречиво говорят труды церковных историков – Сократа Схоластика и Созомена (Socr. Hist. Eccl. V. 2-10; Soz. Hist. Eccl. VII. 2-20).
3 Помимо прочего, «Церковные истории» сообщают несколько интересных деталей, иллюстрирующих, каким образом данный процесс отразился на отношениях христианского большинства с иудейским населением Империи. Оба автора не раз упоминают о вновь усилившейся в данный период тенденции сближения отдельных христианских общин с иудейскими – в особенности, по культово-обрядовым вопросам. К примеру, Созомен рассказывает о новацианах, справляющих праздники одновременно с иудеями (Soz. VII. 18). Сократ, в свою очередь, уточняет – новациане в один день с иудеями отмечают Пасху (Socr. V. 21). Тем же самым отметился некий епископ Саббатий (Σαββάτιος) (IV в.), который сделал попытку утвердить эту традицию во всем христианском мире (Soz. VII. 18).
4 Несмотря на присутствие элемента эмоциональных переживаний в трудах Сократа и Созомена, их повествование выдержано и представляет собой хорошую историческую справку. Авторы составили свои труды в середине V в.; если же обратиться к источникам, написанным современниками и непосредственными очевидцами описанных событий, сразу становится заметным контраст в восприятии происходящего. Не критическая, но действительно опасная ситуация, сложившаяся в конфессиональной среде Востока, нашла отражение в проповедях Иоанна Златоуста, будущего епископа Константинополя, служившего на тот момент в сане диакона в своем родном городе Антиохии – одном из главных центров христианства в Империи.
5 Иудейское влияние на христианское сознание того времени, выраженное во вновь возросшем интересе к иудаизму со стороны христиан и даже обращении последних,1 послужило причиной создания его труда «Против иудеев» («Adversus Judaeos»), представленного в восьми проповедях, обращенных к христианскому населению Антиохии. В работе не будет проведен полный детальный анализ образа иудеев в трудах этого автора, поскольку указанный сюжет может является темой отдельного исследования. Мы обратимся лишь к тем фрагментам, которые могут иметь отношение к описываемому процессу2. 1. Свидетельств развития данного процесса в IV в. н.э. до Феодосия I довольно много в разных источниках. Наиболее красноречивыми из них являются постановления Кодекса Феодосия (Cod. Theod. XVI. 8. 1; 8. 5-7; 9. 1-2), а также Constitutio Sirmondiana (Const. Sirm. IV.). См. об этом: Seek O. Die Zeitfolge der Gesetze Constantins // Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Romanistische Abteilung. 1889. Bd. 10. S. 240; The Jews in Roman Imperial Legislation / ed., introd., trans. and comm. By A. Linder. Detroit: Wayne State UP; Jerusalem: Israel Academy of Sciences and Humanities, 1987. P. 124–132; Stemberger G. Jews and Christians in the Holy Land: Palestine in the Fourth Century. Edinburgh: A&C Black, 2000. P. 22-26; Smallwood E.M. The Jews under Roman Rule from Pompey to Diocletian. Leiden: Brill, 1976. P. 544.

2. См. подробно о еврейской общине Антиохии: Kraeling C. The Jewish Community at Antioch // Journal of Biblical Literature. Society of Biblical Literature, 1932. Vol. 51, No. 2. P. 130-160.

views: 11

Readers community rating: votes 0

1. Zand Sh. Kto i kak izobrel evrejskij narod. M: Ehksmo, 2010.

2. Talmud: Mishna i Tosefta. Kriticheskij perevod na russkij N. A. Pereferkovicha. SPb .: Sojkin, 1905. T. 5. 2-e izd.

3. Khosroev A.L. Aleksandrijskoe khristianstvo po dannym tekstov iz Nag Khammadi (11, 7; VI , 3; VII, 4; IX, 3). M: Nauka. Glavnaya redaktsiya vostochnoj literatury, 1991.

4. Bagnall R. S. Egypt in Late Antiquity. Princeton: Princeton University Press, 1993.

5. Bagnall R.S. Religious Conversion and Onomastic Change in Early Byzantine Egypt // The Bulletin of the American Society of Papyrologists, 1982. Vol. 19, No. 3/4. P. 105-124.

6. Bar D. Population, Settlement and Economy in Late Roman and Byzantine Palestine (70-641 AD) // Bulletin of the School of Oriental and African Studies. University of London, 2004. Vol. 67, No. 3. P. 307— 320.

7. Bell H. Egypt from Alexander the Great to the Arab Conquest. A study in the diffusion and decay of Hellenism. Oxford: Clarendon Press, 1948.

8. Blumell L.H., Wayment T.A. Christian Oxyrhynchus: Texts, Documents, and Sources. Waco, Texas: Baylor University Press, 2015.

9. Brooten B.J. Women Leaders in the Ancient Synagogue: Inscriptional Evidence and Background Issues. Providence, Rhode Island: Brown Judaic Studies, 2020. P. 35-99.

10. Brustein W. Roots of Hate: Anti-Semitism in Europe before the Holocaust. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

11. Choat. M. The public and private worlds of Theophanes of Hermopolis Magna // Bulletin of the John Rylands University Library of Manchester, 2009. Vol. 88, No. 1. P. 41-75.

12. Codex Theodosianus. Theodosiani libri XVI cum Constitutionibus Sirmondianis / Texts submitted by A. Koptev. The Roman Law Library. URL: https://droitromain.univ-grenoble-alpes.fr/ (data obrascheniya: 05.05.2020).

13. Cornthwaite C. Wayward Jews, God-fearing Gentiles, or Curious Pagans? Jewish Normativity and the Sambathions // Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic, and Roman Period, 2017. Vol. 48, No. 2. P. 277-297.

14. Corpus Papirorum Iudaicarum / Ed. Cherikover V. Cambridge (Mass.): Harvard University Press, 1964. Vol. 3.

15. Feldman L. Jew and Gentile in the Ancient World: Attitudes and Interactions from Alexander to Justinian. Princeton: Princeton University Press, 1993.

16. Feldman L. Jewish "Sympathizers" in Classical Literature and Inscriptions // Transactions and Proceedings of the American Philological Association. 1950. Vol. 81. P. 200-208.

17. Grenfell B.P., Hunt A.S. The Oxyrhynchus papyri. London: Egypt Exploration Fund, 1898.

18. Ioannes Chrysostomus. Adversus Judaeos Orationes VIII. Patrologiae cursus completus. Series Graeca. Parisiis J.-P. Migne, 1862. Vol. 48.

19. Johnson P. A History of the Jews. Harper Perennial, 1988.

20. Kraeling C. The Jewish Community at Antioch // Journal of Biblical Literature. Society of Biblical Literature, 1932. Vol. 51, No. 2. P. 130-160.

21. Matthews J. The Journey of Theophanes. Travel, Business, and Daily Life in the Roman East. New Haven and London: Yale University Press, 2006.

22. Mueller M. Hypsistos Cults in the Greek World during the Roman Imperium. Hamilton, Ontario: McMaster University, 2014.

23. Papyri.info. URL: https://papyri.info/

24. Parkes J. The conflict of the Church and Synagogue: A Study in the Origins of Antisemitism. ACLS Humanities E-Book, 2008.

25. Rees B.R. Popular Religion in Graeco-Roman Egypt: II. The Transition to Christianity // The Journal of Egyptian Archaeology, 1950. Vol. 36, No. 1. P. 86-100.

26. Rees B.R. Theophanes of Hermopolis Magna // Bulletin of the John Rylands Library, 1968. Vol. 51, No. 1. P. 164-183.

27. Roberts C.H. Catalogue of the Greek and Latin Papyri in the John Rylands Library at the University of Manchester. Vol. 4. Manchester: Manchester University Press, 1952.

28. Seek O. Die Zeitfolge der Gesetze Constantins // Zeitschrift der Savigny-Stiftung f'r Rechtsgeschichte. Romanistische Abteilung. 1889. Bd. 10.

29. Simon M. Verus Israel. A Study of the Relations between Christians and Jews in the Roman Empire (AD 135-425). London: The Littman Library of Jewish Civilization, 1996.

30. Smallwood E.M. The Jews under Roman Rule from Pompey to Diocletian. Leiden: Brill, 1976. P. 544.

31. Socrates et Sozomenus. Patrologiae cursus completes. Series Graeca. J .-P . Migne , 1864. Vol . 67.

32. Stark R. The Rise of Christianity. How the obscure, marginal Jesus movement became the dominant religious force in the Western world in a few centuries. Princeton: Princeton University Press, 1997.

33. Stemberger G. Jews and Christians in the Holy Land: Palestine in the Fourth Century. Edinburgh: A&C Black, 2000.

34. Stern M. Greek and Latin Authors on Jews and Judaism. Edited with Introductions, Translations and Commentary. Vol. II: From Tacitus to Simplicius. Jerusalem: The Israel Academy of Sciences and Humanities, 1980 .

35. Teeter T.M. Theos Hypsistos in the Papyri // Internationalen Papyrologen-Kongresses. Wien: B. Palme, Papyrologica Vindobonensia 1, 2001. P. 675-678.

36. The Jews in Roman Imperial Legislation / ed., introd., trans. and comm. By A. Linder. Detroit: Wayne State UP; Jerusalem: Israel Academy of Sciences and Humanities, 1987.

37. Wilken R.L. Judaism and the Early Christian mind. A Study of Cyril of Alexandria's Exegesis and Theology. New Haven and London: Yale University Press, 1971.

38. Williams M.H.Jewish Festal Names in Antiquity —A Neglected Area of Onomastic Research // Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic, and Roman Period, 2005. Vol. 36, No. 1. P. 21-40.

39. Williams M.H. Domitian, the Jews and the 'Judaizers': A Simple Matter of Cupiditas and Maiestas? // Historia. 1990. Bd. 39. H. 2. P. 196-211.

40. Youtie H.C. Sambathis // Harvard Theological Review, 1944. Vol. 37, No. 3. P. 209-218.

Система Orphus

Loading...
Up