Cyborgs in Cyberspace: Contemporary Research in Cyber- and Digital Anthropology

 
PIIS086954150008752-7-1
DOI10.31857/S086954150008752-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Researcher
Affiliation: Institute of Ethnology and Anthropology, Russian Academy of Sciences
Address: 32a Leninsky prospekt, Moscow, 119991, Russia
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№1
Pages5-22
Abstract

The article introduces the special theme of the issue on the “Anthropology of Cyberspace and Digital Technologies” and reviews the publications in various subfields and research areas in cyber- and/or digital anthropology of the last quarter of a century. They are subdivided into several broad categories, including methodology of digital ethnography, anthropological study of digital technologies and their influence on culture, language and society, and the research on digital professions, subcultures and identities. The article identifies key authors and publications in these fields, thus providing a guide for scholars who are planning research in one of the areas covered. Finally, it briefly assesses the current development of digital anthropology in Russia and mentions journals and centers that specialize in digital studies. The thematic collection includes contributions by Sokolovskiy S.V., Zemnukhova L.V., Kasatkina A.K., Poretskova A.A. and Slavgorodskii-Kazanets T.V., SokolovaE.K. andShevchenkoS.Yu., Kozhevnikova М. andKarpovaS.V.

Keywordsdigital culture, cyberculture, netnography, digital humanities, digital activism, immersive technologies, augmented reality
AcknowledgmentThis research was supported by the following institutions and grants:Russian Foundation for Basic Research, https://doi.org/10.13039/501100002261 [19-19-50045]
Received30.03.2020
Publication date31.03.2020
Number of characters34902
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 За рекордное время цифровые технологии изменили образ жизни миллиардов людей по всему миру. Мы больше не пишем обычных писем, а пользуемся мессенджерами, не отправляем открыток, а поздравляем друзей в соцсетях, не обращаемся к справочной литературе или в адресные бюро, а пользуемся ндекс или Google; не покупаем билетов в кассах вокзалов и аэропортов, а делаем это на сайтах авиакомпаний. Музыка, кино, телевидение и телефония тоже стали цифровыми (Creeber, Martin 2009). Образование (Rovai 2009) и игра (Ito et al. 2009; Taylor 2006; Nardi 2010), экономика и торговля (Slater 2000; Zaloom 2006), политика (Mackenzie 2003; Hindman 2009; Sreberny, Khiabany 2010; Rackaway 2014; Isin, Ruppert 2015), включая кибервойны, кибертерроризм и киберрасизм (Daniels 2009; Dauber 2009; Jakubowicz et al. 2017), чтение (Boog 2014) и музыка (Lysloff 2003), религия (Radde-Antweiler 2008) и медицина (Radin 2006), дружеские и даже любовные отношения (Constable 2003; Humphreys, Barker 2007; Johnson 2007) перемещаются туда же. Новые технологии влияют на наш язык и общение напрямую – заменяя его вновь изобретаемыми стилями онлайн-общения, и косвенно – за счет изменения нашего поведения. Мой старший внук (14 лет) проводит в онлайне времени вдвое больше, чем средний (9 лет), а младший (скоро годик) пока только научился грызть папин смартфон, но наверняка, как только вырастет, обгонит старших. Самое большое наказание для всех троих – лишить их на какое-то время гаджетов.
2 Киберпространство оказывает мощное влияние на культуру, общество, язык и трансформирует их (Fischer 1999). Чем отличаются цифровые общества и культуры от прежних – “оффлайновых”? На этот вопрос пробуют ответить исследователи современных технологий и медиа. А что же антропологи? Они пытаются не отстать и развивают новую область исследований – кибер- или цифровую антропологию, иногда именуемую по названию ведущего метода онлайн-этнографией, или нетнографией (от англ. net – сеть). Интернет позволяет не только обмениваться и торговать информацией, но и выступает как среда для формирования новых практик и сообществ – типичных объектов антропологических интересов, а следовательно, не может не привлекать внимания антрополога.
3

Вопреки тому, что в мире это направление бурно развивается уже четверть века1, в России даже в условиях нарастающей цифровизации сфер управления и экономики оно представлено пока скромно: рецензиями на книги, переводами нескольких ключевых статей и пока единичными работами, выполненными на основе конкретных исследований. Впрочем, даже в таких изданиях как Annual Reviews of Anthropology, Critique of Anthropology и Reviews in Anthropology аналитические обзоры встречаются редко: лишь первый содержит несколько публикаций на интересующие нас темы. Поскольку актуальность этой сравнительно новой, если говорить о российской антропологии, области знаний лишь продолжает нарастать вместе с развитием соответствующих технологий, необходимость обзора соответствующей литературы оказывается вполне очевидной.

1. В литературе встречаются разные датировки в отношении становления этих областей научных исследований: в случае киберантропологии – от “Манифеста киборгов” Донны Харауэй, опубликованного в 1985 г. (Haraway 1985), до популярной статьи Артуро Эскобара, обыгрывающего в ее названии идентичность звучания англ. слов Siberia (Сибирь) и придуманного им наименования царства цифр – Cyberia (Escobar 1994). В случае цифровой антропологии – с начала использования цифровых и количественных методов в истории, этнологии и антропологии (напр., клиометрии), однако эти этапы следует рассматривать, скорее, как ее предысторию. Лишь формирование всемирной сети и киберпространства вместе с созданием компьютерных сетей (первая из которых была реализована 50 лет назад, в 1969 г.), гипертекста и протоколов передачи данных в 1980-х – начале 1990-х годов, привело к становлению так наз. нетнографии и цифровой антропологии. Поскольку область пересечения кибер- и цифровой антропологий даже у тех исследователей, которые их различают, велика, большая часть антропологов рассматривает их как альтернативные наименования единой антропологической субдисциплины, институализация которой (возникновение специализированных журналов и центров) происходила с середины 1990-х годов. Вместе с тем продолжает существовать и тенденция различения областей знания, стоящих за этими двумя наименованиями: киберантропология (еще одно обозначение – киборг-антропология; ср.: Downey et al. 1995) больше ассоциируется с изучением результатов киборганического синтеза, возникающих в ходе развития биотехнологий, а также рассмотрения человеческого тела как изначально киборганического (ср.: статьи в серии публикаций “Инновации в антропологии”), в то время как цифровая антропология концентрируется на изучении цифровых устройств, их влияния на общество и культуру, включая использование цифровых методов в реализуемых в ее рамках исследовательских проектов (ср.: Escobar 1994: 214)

Number of purchasers: 0, views: 1698

Readers community rating: votes 0

1. DAR 2009 – Digital Anthropology Report. University of Kent, 2009.

2. Fox 2001 – Fox K. Evolution, Alienation and Gossip: The Role of Mobile Telecommunications in the 21st Century: A Research Report. Oxford: SIRC, 2001. www.sirc.com

3. Mackenzie 2003 – Mackenzie A. The Infrastructural-Political // M/C: A Journal of Media and Culture. 2003. No. 6 (4). http://journal.media-culture.org.au/0308/05-infrastructural.php

4. Stone 1991 – Stone A.R. Virtual Systems: The Architecture of Elsewhere. MS, Group for the Study of Virtual Systems, Center for Cultural Studies, University of California, Santa Cruz, 1991.

5. UCL CDA – Centre for Digital Anthropology, University College London. https://www.ucl.ac.uk/anthropology/research/centre-digital-anthropology

6. UCL MAL – The UCL Multimedia Anthropology Postgraduate Lab. https://www.uclmal.com

7. Why We Post 2019 – Why We Post is a global anthropological research project on the uses and consequences of social media // Why We Post. 29.09.2019. https://www.ucl.ac.uk/why-we-post

8. Zeitlyn 2009 – Zeitlyn D. Digital Anthropology Report 2009: The Six Tribes of Homo Digitalis // OAK. http://openanthcoop.ning.com/group/digitalanthro/forum/topics/digital-anthropology-report#sthash.Wnh8gQhK.dpbs

9. Trofimova G.N. Yazykovoj vkus internet-ehpokhi v Rossii. Funktsionirovanie russkogo yazyka v Internete: kontseptual'no-suschnostnye dominanty. M.: RUDN, 2011.

10. Aouragh M. Digital Anthropology // The International Encyclopedia of Anthropology / Ed. H. Callan. L.: J. Wiley & Sons, 2018. P. 1–10.

11. Artmann S. Computers and Anthropology // 21st Century Anthropology: A Reference Handbook, 2 vols. / Ed. H.J. Birx. L.: Sage, 2010. Vol. 2. P. 915–924.

12. Axel B.K. Anthropology and the New Technologies of Communication // Cultural Anthropology. 2006. No. 21 (3). P. 354–384.

13. Barth, F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S. One Discipline, Four Ways: British, German, French, and American Anthropology. Chicago: University of Chicago Press, 2005.

14. Baym N.K. Tune In, Log On: Soaps, Fandom, and Online Community. L.: Sage, 1999.

15. Baym N.K. Personal Connections in the Digital Age. Cambridge: Polity, 2010.

16. Bell D. The Coming of Post-Industrial Society. N.Y.: Basic Books, 1976.

17. Bernal V. Eritrea On-Line: Diaspora, Cyberspace, and the Public Sphere // American Ethnologist. 2005. Vol. 32 (4). P. 660–675.

18. Bluteau J.M. Legitimising Digital Anthropology Through Immersive Cohabitation: Becoming an Observing Participant in a Blended Digital Landscape // Ethnography. 2019. https://doi.org/10.1177/1466138119881165

19. Boellstorff T. Coming of Age Second Life: An Anthropologist Explores the Virtually Human. Princeton: Princeton University Press, 2008.

20. Boellstorff T. Rethinking Digital Anthropology // Digital Anthropology / Eds. H. Horst, D. Miller. L.: Bloomsbury, 2012. P. 39–60.

21. Boellstorff T. et al. Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton: Princeton University Press, 2012.

22. Boog J. Born Reading: Bringing Up Bookworms in a Digital Age – From Picture Books to eBooks and Everything in Between. N.Y.: Simon & Schuster, 2014.

23. Boyer D. The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era. Ithaca: Cornell University Press, 2013.

24. Castells M. The Rise of the Network Society. Cambridge: Blackwell, 1996.

25. Coleman E.G. Ethnographic Approaches to Digital Media // Annual Reviews of Anthropology. 2010. Vol. 39. P. 487–505.

26. Coleman E.G. Coding Freedom: The Ethics and Aesthetics of Hacking. Princeton: Princeton University Press, 2012.

27. Coleman E.G., Golub A. Hacker Practice // Anthropological Theory. 2008. Vol. 8 (3). P. 255–277.

28. Constable N. Romance on a Global Stage: Pen Pals, Virtual Ethnography, and “Mail-Order” Marriages. Berkeley: University of California Press, 2003.

29. Costanza-Chock S. The Immigrant Rights Movement on the Net: Between “Web 2.0” and Comunicación Popular // American Quarterly. 2008. Vol. 60 (3). P. 851–864.

30. Costa E. Social Media in Southeast Turkey: Love, Kinship and Politics. L.: UCL Press, 2016.

31. Cover R. Digital Identities: Creating and Communicating the Online Self. L.: Academic Press, 2015.

32. Creeber, G., Martin R. (eds.) Digital Cultures: Understanding New Media. Maidenhead: Open University Press, 2009.

33. Crystal D. Txtng: The Gr8 Db8. Oxford: Oxford University Press, 2008.

34. Danet B., Herring S. The Multilingual Internet: Language, Culture, and Communication Online // Oxford Scholarship Online. 2007. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195304794.001.0001

35. Daniel B.K. Handbook of Research on Methods and Techniques for Studying Virtual Communities: Paradigms and Phenomena. Vol. 1. Hershey: IGI Global snippet, 2010.

36. Daniels J. Cyber Racism: White Supremacy Online and the New Attack on Civil Rights. Lanham: Rowman & Littlefield, 2009.

37. Dauber C.E. Youtube War: Fighting in a World of Cameras in Every Cell Phone and Photoshop on Every Computer. Carlisle Barracks: CreateSpace, 2009.

38. DeNicola L. The Bundling of Geospatial Information with Everyday Experience // Surveillance and Security: Technological Politics and Power in Everyday Life / Ed. T. Monahan. N.Y.: Routledge, 2006. P. 243–264.

39. Dicks B., Mason B., Coffey A., Atkinson P. Qualitative Research and Hypermedia: Ethnography for the Digital Age. L.: Sage, 2005.

40. Doron A., Jeffrey R. The Great Indian Phone Book: How the Cheap Cell Phone Changes Business, Politics, and Daily Life. Cambridge: Harvard University Press, 2013.

41. Downey G.L., Dumit J., Williams S. Cyborg Anthropology // Cultural Anthropology. 1995. Vol. 10. No. 2. P. 264–269.

42. Eldred M. The Digital Cast of Being: Metaphysics, Mathematics, Cartesianism, Cybernetics, Capitalism, Communication. Frankfurt: Ontos Verlag, 2009.

43. Escobar A. Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of Cyberculture // Current Anthropology. 1994. Vol. 35 (3). P. 211–231.

44. Ferraris M. Where Are You: An Ontology of the Cell Phone. Lincoln: Fordham University Press, 2012 [2005].

45. Fischer M. Worlding Cyberspace: Towards a Crucial Ethnography in Time, Space, Theory // Critical Anthropology Now: Unexpected Context, Shifting Constitu-Encies, Changing Agendas / Ed. G. Marcus. Santa Fe: SAR Press, 1999. P. 245–305.

46. Forte M.C. Caribbean Aboriginals Online: Digitized Culture, Networked Representation // Indigenous Affairs. 2003. No. 2. P. 32–37.

47. Fox K. Watching the English: The Hidden Rules of English Behavior. L.: Hodder & Stoughton, 2004.

48. Fuller M. (ed.) Software Studies: A Lexicon. Cambridge: MIT Press, 2008.

49. Ginsburg F., Abu-Lughod L., Larkin B. (eds.) Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Berkeley: University California Press, 2002.

50. Gray C.H., Driscoll M. What’s Real About Virtual Reality? Anthropology of, and in, Cy-berspace // Visual Anthropology Review. 1992. Vol. 8 (2). P. 39–49.

51. Hacking I. Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Natural Science. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

52. Hakken D. Computing and Social Change: New Technology and Workplace Transformation, 1980–1990 // Annual Review of Anthropologyyu 1993. No. 22 (1). P. 107–132.

53. Haraway D.J. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. L.: Free Association Books, 1985.

54. Harkaway N. The Blind Giant: Being Human in a Digital World. N.Y.: Vintage Books, 2012.

55. Haynes N. 2016. Social Media in Northern Chile: Posting the Extraordinarily Ordinary. L.: UCL Press.

56. Heim M. The Metaphysics of Virtual Reality. Oxford: Oxford University Press, 1994.

57. Hindman M.S. The Myth of Digital Democracy. Princeton: Princeton University Press, 2009.

58. Hine C. Virtual Ethnography. L.: Sage, 2000.

59. Hine C. Virtual Methods: Issues in Social Research on the Internet. N.Y.: Berg, 2005.

60. Hine C. Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. L.: Bloomsbury, 2015.

61. Hjorth L., Horst H., Galloway A., Bell G. The Routledge Companion to Digital Ethnography. N.Y.: Routledge, 2016.

62. Horst A.H., Miller D. The Cell Phone: An Anthropology of Communication. N.Y.: Berg, 2006.

63. Horst H.A., Miller D. (eds.) Digital Anthropology. L.: Berg, 2012.

64. Hui Ching Chua E. The Journalist’s New Job: Digital Technologies and the Reader-Less Quality of Contemporary News Production // Ethnography. 2019. Vol. 20 (2). P. 184–220.

65. Humphrey C. The Mask and the Face: Imagination and Social Life in Russian Chat Rooms and Beyond // Ethnos. 2009. Vol. 74 (1). P. 31–50.

66. Humphreys L., Barker T. Modernity and the Mobile Phone: Exploring Tensions About Da-Ting and Sex in Indonesia // Journal of Media Culture. 2007. Vol. 10 (1). http://journal.media-culture.org.au/0703/06-humphreys-barker.php

67. Isin E., Ruppert E. Being Digital Citizens. L.: Rowman & Littlefield International, 2015.

68. Ito M. Engineering Play: A Cultural History of Children’s Software. Cambridge: MIT Press, 2009.

69. Ito M., Okabe D., Matsuda M. Personal, Portable, Pedestrian: Mobile Phones in Japanese Life. Cambridge: MIT Press, 2005.

70. Ito M. et al. Hanging Out, Messing Around and Geeking Out: Living and Learning with New Media. Cambridge: MIT Press, 2009.

71. Jakubowicz A. et al. Cyber Racism and Community Resilience: Strategies for Combating Online Race Hate. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.

72. Johnson E. Dreaming of a Mail-Order Husband: Russian-American Internet Romance. Durham: Duke University Press, 2007.

73. Karaganis J. (ed.) Structures of Participation in Digital Culture. N.Y.: Social Science Research Council, 2008.

74. Kelty C.M. Geeks, Social Imaginaries, and Recursive Publics // Cultural Anthropology. 2005. Vol. 20 (2). P. 185–214.

75. Kelty C.M. Two Bits: The Cultural Significance of Free Software. Durham: Duke University Press, 2008.

76. Kendall L. Hanging Out in the Virtual Pub: Masculinities and Relationships Online. Berkeley: University California Press, 2002.

77. Kozinets R.V. Netnography: Doing Ethnographic Research Online. Thousand Oaks: Sage, 2010.

78. Kozinets R.V. Netnography // The International Encyclopedia of Digital Communication and Society, 3 vols. / Eds. R. Mansell, P. Ang. Chichester: Wiley-Blackwell, 2015a. https://doi.org/10.1002/9781118767771.wbiedcs067

79. Kozinets R.V. Netnography: Redefined. L.: Sage, 2015b [2010].

80. Kuhn T.S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1970 [1962].

81. Landzelius K. (ed.) Native on the Net: Indigenous and Diasporic Peoples in the Virtual Age. L.: Routledge, 2006.

82. Ling R.S. The Mobile Connection: The Cell Phone’s Impact on Society. San Francisco: Morgan Kaufmann, 2004.

83. Lovink G. Zero Comments: Blogging and Critical Internet Culture. N.Y.: Routledge, 2008.

84. Lysloff R.T.A. Musical Community on the Internet: An On-line Ethnography // Cultural Anthropology. 2003. 18 (2). P. 233–263.

85. Madianou M., Miller D. Migration and New Media: Transnational Families and Polymedia. L.: Routledge, 2012.

86. Markham A., Baym N. (eds.) Internet Inquiry: Conversations about Method. L.: SAGE Publishing, 2009.

87. Matthews S., Detwiler J., Burton L. Geo-Ethnography: Coupling Geographic Information Analysis Techniques with Ethnographic Methods in Urban Research // Cartographica. 2005. Vol. 40 (4). P. 75–90.

88. McDonald T. Social Media in Rural China: Social Networks and Moral Frameworks. L.: UCL Press, 2016.

89. Mckay D. An Archipelago of Care: Filipino Migrants and Global Networks. Bloomington: Indiana University Press, 2016.

90. Miller D., Sinanan J. Webcam. Cambridge: Polity, 2014.

91. Miller D., Slater D. The Internet: An Ethnographic Approach. Oxford: Berg, 2000.

92. Miller D. et al. How the World Changed Social Media. L.: UCL Press, 2016.

93. Montag C. Homo Digitalis: Smartphones, soziale Netzwerke und das Gehirn. Berlin: Springer, 2018.

94. Nardi B. My Life as a Night Elf Priest: An Anthropological Account of World of Warcraft. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2010.

95. Negroponte N. Being Digital. N.Y.: Vintage Books,1996.

96. O’Neil M. Cyberchiefs: Autonomy and Authority in Online Tribes. L.: Pluto, 2009.

97. Palfrey J., Gasser U. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. N.Y.: Basic Books, 2008.

98. Panagakos A.N., Horst H.A. Return to Cyberia: Technology and the Social Worlds of Transnational Migrants // Global Networks. 2006. Vol. 6 (2). P. 109–124.

99. Paterson C., Domingo D. (eds.) 2008. Making Online News: The Ethnography of New Media Production. N.Y.: Peter Lang.

100. Pink S. et al. Digital Ethnography: Principles and Practice. L.: Sage, 2016.

101. Price S., Jewitt C., Brown B. (eds.) The SAGE Handbook of Digital Technology Research. L.: Sage, 2013.

102. Rackaway C. Communicating Politics Online. N.Y: Palgrave Macmillan US, 2014.

103. Radde-Antweiler K. Religion is Becoming Virtualized: Introduction to the Special Issue on Religion in Virtual Worlds // Heidelberg Journal of Religions on the Internet. 2008. Vol. 3.1. https://heiup.uni-heidelberg.de/journals/index.php/religions/article/view/386/361

104. Radin P. “To Me, It’s My Life”: Medical Communication, Trust, and Activism in Cyberspace // Social Sciences and Medicine. 2006. Vol. 62 (3). P. 591–601.

105. Reed A. My Blog Is Me: Texts and Persons in UK Online Journal Culture (and Anthropology) // Ethnos. 2005. Vol. 70 (2). P. 220–242.

106. Reed A. Blog This: Surfing the Metropolis and the Method of London // Journal of the Royal Anthropological Institute. 2008. Vol. 14 (2). P. 391–406.

107. Rovai A. The Internet and Higher Education: Achieving Global Reach. Oxford: Chandos Publishing, 2009.

108. Sanjek R., Tratner S. (eds.) eFieldnotes: The Makings of Anthropology in the Digital World. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2016.

109. Schiffauer L. The Mobile Phone in Siberia: The Impact of a New Communication Technology on the Everyday Culture of a Postsocialist Society // Zeitschrift für Ethnologie. 2013. Bd. 138 (1). S. 23–35.

110. Senft T. 2008. Camgirls: Celebrity and Community in the Age of Social Networks. N.Y.: Peter Lang.

111. Singer P.W., Friedman A. Cybersecurity and Cyberwar: What Everyone Needs to Know. Oxford: Oxford University Press, 2014.

112. Slater D. Consumption without Scarcity: Exchange and Normativity in an Internet Set-Ting // Commercial Cultures: Economies, Prac-Tices, Spaces / Eds. P. Jackson et al. Oxford: Berg, 2000. P. 123–142.

113. Smith M.A., Kollock P. (eds.) Communities in Cyberspace. L.: Routledge, 1999.

114. Snodgrass J.G. Online Virtual Worlds as Anthropological Field Sites: Ethnographic Methods Training Via Collaborative Research of Internet Gaming Cultures // Annals of Anthropological Practice. 2016. Vol. 40 (2). P. 134–147.

115. Soro A., Brereton M., Roe P. (eds.) Social Internet of Things. Berlin: Springer, 2019.

116. Sreberny A., Khiabany G. Blogistan: The Internet and Politics in Iran. L.: Tauris, 2010.

117. Srinivasan R. Indigenous, Ethnic and Cultural Articulations of the New Media // International Journal of Culture Studies. 2006. Vol. 9 (4). P. 497–518.

118. Taylor T.L. Play between Worlds: Exploring Online Game Culture. Cambridge: MIT Press, 2006.

119. Turkle S. The Second Self: Computers and the Human Spirit. N.Y.: Simon and Schuster, 1984.

120. Turkle S. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. N.Y.: Simon and Schuster, 1995.

121. Turkle S. (ed.) The Inner History of Devices. Cambridge: MIT Press, 2008.

122. Turkle S. Alone Together. N.Y.: Basic Books, 2011.

123. Wang X. Social Media in Industrial China. London: UCL Press, 2016.

124. Wilson S., Peterson L.C. The Anthropology of Online Communities // Annual Review of Anthropology. 2002. № 31. C. 449–467.

125. Zaloom C. Markets and Machines: Work in the Technological Sensoryscapes of Finance // American Quarterly. 2006. No. 58 (3). P. 815–837.

Система Orphus

Loading...
Up