Politicization of salafism in the Middle East and North Africa

 
PIIS032150750012794-5-1
DOI10.31857/S032150750012794-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Fellow, Center for Civilizational and Regional Studies, Institute for African Studies, RAS; Research Fellow, Center of Political Studies, Financial University under the Government of the Russian Federation
Affiliation:
Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameAsia and Africa Today
EditionIssue 12
Pages19-26
Abstract

The process of politicization of traditional salafi ideas led to the emergence of conservative Islamism, which eventually moved away from medieval traditionalism and adapted to modern political conditions. The process of politicization of Salafism was initiated by the Salafi reformists al-Afghani and M. Abdo in the early XX century. However, reformists Salafi ideas were modified into political ideology by the Muslim Brotherhood, which was strongly influenced by Salafism in its early stages. During the 50-60s of the XX century, the emerging conservative Salafi Islamism was on the defensive, as it faced the ideas of Arab nationalism.

 

The forced relocation of the Egyptian Muslim Brotherhood to Saudi Arabia, in parallel, marked the movement of Islamists ideas, which received significant development and organizational form due to the financial power of the Gulf monarchies. At the turn of the 70-80s of the XX century, conservative Salafi Islamism helped the Saudis adapt to the processes of globalization and strengthen their positions in the Arab region, relying mainly on unarmed methods.

 

After a temporary decline in popularity in the 1990s, the process of politicization of Salafi ideas received a new impetus during the events of the Arab spring, when political parties began to be created in a number of countries in the Arab region. Despite the fact that initially the Salafists considered open participation in the political process as a temporary tactical measure, this could not but affect the ideological views of the liberal-minded Salafists, who advocated the compatibility of politics with the ideas of Salafism.

KeywordsSalafism, Islamism, Saudi Arabia, Muslim Brotherhood, Arab spring
Received28.09.2020
Publication date09.12.2020
Number of characters34278
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Политизация салафизма связана с проблемами политизации религии, с которой столкнулась исламская цивилизация в процессе глобализации. В начале XX в. на базе исламских идей и принципов стала формироваться политическая идеология - политический ислам или исламизм в его широком понимании, который возник в результате политизации салафитских идей. Эти идеи складывались на протяжении XIII-XVIII вв. на основе учений Ибн Таймийи и Ибн Абд аль-Ваххаба.
2 Салафизм несет в себе главную идею о том, что на протяжении столетий ислам искажался новыми элементами, в т.ч. противоречащими исконным исламским принципам. Чтобы избавиться от многовековых наслоений, необходимо вернуть его к тому состоянию, в котором он находился во времена пророка Мухаммада и четырех праведных халифов. Времена т.н. «золотого века» ислама являются для салафитов постоянным источником вдохновения [1]. Поэтому отметим, что нельзя ставить знак равенства между салафизмом и исламизмом (направлением в исламе и возникшей на его основе политической идеологии).
3 К концу XIX - началу XX вв. салафизм был одним из популярных направлений в исламе, и, несмотря на свою популярность салафиты (в т.ч. саудовские салафиты-ваххабиты) были весьма слабо вовлечены в политику, за исключением, пожалуй, тогдашнего Риядского эмирата (1902-1914). Востребованность салафитских идей во многом была связана с реакцией на снижение роли ислама, которая претерпела серьезное испытание в колониальный период истории арабских стран. Технологические и военные успехи Западной Европы вызывали чувство отчаяния, осознания отсталости исламской цивилизации на волне довольно длительного подъема цивилизации западной.
4 Кризис государственности и идеологии привел к появлению таких мыслителей, как Джамаль ад-Дин аль-Афгани (1839-1897) и Мухаммад Абдо (1865-1935), которые выступили с инициативой преодолеть идеологический кризис и избавить мусульманское общество от западного влияния. Стремясь придать новый импульс исламской мысли, они стали пересматривать традиционные салафитские труды о необходимости возвращения к истокам исламской веры времен благочестивых предков и пришли к выводу, что оглядка на «золотой век» ислама нужна исключительно для руководства и поддержки. Буквалистского отступления ко временам пророка Мухаммада быть не должно [2, p. 17].
5 Аль-Афгани выступал за примирение ислама с современной наукой, рациональностью и реформами. Он считал, что ислам и его принципы совместимы с рациональностью и, таким образом, мусульмане могут стать политически едиными, сохраняя при этом свою веру, основанную на религиозной и общественной морали [3, pp. 104-125]. Связывая необходимость политических реформ с религией, он хотел укрепить ислам как основу многих сфер мусульманского общества.
6 Идеи аль-Афгани оказали глубокое влияние на его ученика Мухаммада Абдо, который продолжил развивать идею использования рациональности в аспекте человеческих отношений, чтобы идти в ногу со временем. М.Абдо выступал за такую форму ислама, которая освободит людей от рабства, обеспечит равные права для всех людей, отменит монополию факихов (мусульманских правоведов) на толкование священных текстов и отменит расовую дискриминацию и религиозное принуждение [4].

Number of purchasers: 0, views: 204

Readers community rating: votes 0

1. Mirskiy G.I. 2008. Islamism, transnational terrorism and Middle East conflicts. Moscow. (In Russ.)

2. Larsson T. 2017. The Islamist Ideology of Hassan al-Banna and Sayyid Qutb. A Comparative Analysis. Oslo, 96 p.

3. Hourani A. 1983. Arabic Thought in the Liberal Age, 1798-1939. Cambridge, 406 p.

4. Campo E.J. 2009. "Abduh, Muhammad", Encyclopedia of Islam. Syracuse, 745 p.

5. Azoulay R. 2015. The power of ideas. The influence of Hassan Al-Banna and Sayyid Qutb on the Muslim Brotherhood organization. Przegląd Strategiczny. № 8, pp. 171-182.

6. Kerr M.H. 1965. Islamic Reform. California, 249 p.

7. Euben R.L., Zaman M.Q. 2009. Princeton Readings in Islamist Thought. Princeton, 560 p.

8. Al-Banna Kh. 1951. Advocacy and preacher notes. (In Arab.) Cairo, 288 p.

9. Kepel G. 2006. The War for Muslim Minds: Islam and the West. Cambridge, 336 p.

10. Vasiliev A.M. 1999. History of Saudi Arabia (1745 - end XX c.). Moscow. (In Russ.)

11. Khayrullin T.R. 2019. The Struggle for Leadership in the Arab region. Do Islamists have a chance? Moscow. (In Russ.)

12. Wiktorowicz Q. 2006. Anatomy of the Salafi movement. Studies in Conflict & Terrorism. № 3, pp. 207-239.

13. Vasiliev A.M., Khayrullin T.R., Korotayev A.V. 2019. New Alliance in the struggle for leadership in the Arab region. Aziya i Afrika segodnya, № 10. (In Russ.)

14. Isaev L.M. 2013. Arab spring and the Islamic state. Emergency ration. № 5. (In Russ.)

15. Ketchley N. 2017. Egypt in a Time of Revolution, 218 p.

16. Zelin A. Who is Jabhat al-Islah. Carnegie Endowment. 18.07.2012. https://carnegieendowment.org/sada/48885 (accessed 28.09.2020)

17. Wolf A. New Tunisian Salafist Party: a threat to democratic transition? Open Democracy. 14.08.2012. https://www.opendemocracy.net/en/new-tunisian-salafist-party-threat-to-democratic-transition/ (accessed 26.09.2020)

18. Lorch J. Trajectories of Political Salafism: Insights from the Ahle Hadith Movement in Pakistan and Bangladesh. Middle East Institute. 30.10.2018. https://www.mei.edu/publications/trajectories-political-salafism-insights-ahle-hadith-movement-pakistan-and-bangladesh (accessed 24.09.2020)

19. Karim S. Party Politics for Morocco’s Salafis? Carnegie Middle East Center. 02.10.2012. https://carnegie-mec.org/sada/49544 (accessed 10.10.2020)

20. Masbah M. Between Preaching and Activism: How Politics Divided Morocco’s Salafis. Moroccan Institute for Policy Analysis. 13.05.2018. https://mipa.institute/5615 (accessed 12.10.2020)

21. Ahdaf al-Rashad kadim. Al-Rashad. 2020. http://alrshad.net/?page_id=74 (accessed 12.09.2020)

22. Al-Sherif A. Egypt’s Salafists at a Crossroads. Carnegie Endowment for International Peace. 29.04.2015. http://carnegieendowment.org/2015/04/29/egypt-s-salafists-at-crossroads/i7y8 (accessed 18.09.2020)

23. The Rashad Union Party. Islamopedia. 2020. https://web.archive.org/web/20160304062040/http://www.islamopediaonline.org/country-profile/yemen/political-landscape/rashad-union-party (accessed 20.09.2020).

24. Moroccan Salafists disown Salafi Sheikh over election. Arabi21. 06.10.2016. (In Arab.). https://arabi21.com/story/951599/... (accessed 14.09.2020)

Система Orphus

Loading...
Up