Chapter XIX of the Chronicle of John of Nikiu and the Evolution of the Egyptian Solar Cult under Dynasties "0"–IV. Part I

 
PIIS086919080032314-2-1
DOI10.31696/S086919080032314-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor; Professor
Affiliation:
Lomonosov Moscow State University, Faculty of History, Department of Ancient History, Associate Professor
NRU Higher School of Economics, Faculty of Humanities, School of History, Professor
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages21-32
Abstract

The publication is the first part of an article, which discusses with the evidence of Chapter XIX of the Chronicle written by John, bishop of the town of Nikiu in the Nile Delta (7th century A.D.) and preserved in the Geʽez medieval version. This passage tells that the three great pyramids in the region of Memphis were built by a single king, who harshly oppressed his subjects (here John followed Herodotus). The most noteworthy is the information that this king “forced the Egyptians to worship Sun”, probably, reflecting the reminiscences of Dynasty IV, which brought to life the concept of the sun-god Ra as the father of the terrestrial ritual king granting to him sacral solar nature. However, according to some Egyptologists, the cult of Ra dates back as far as at least Dynasty II (see the monography by J. Kahl, 2007). Two arguments for this point are analyzed. (I) According to J. Kahl, the vessel fragment BM EA 35556 attests a Horus’ namewith the hieroglyph “sun-disc” and a personal name “Weneg”, which must belong to the same ruler; the former name should read “Ra is (my) lord”, as the latter has solar connotations in the Pyramid Texts. The last point has alternatives, and the reading of the Horus’ name “the lord of the sun” is preferable, as this title contained no divine names under the first dynasties. (II) The seal imprints of Peribsen reflect not the image of a new deity Seth-Ra but the concept of the solar nature of the god Seth as such.

KeywordsAncient Egypt, religion, sun, Khufu, Classical and medieval tradition, John of Nikiu, Dynasty II
AcknowledgmentThe research is sponsored by the grant 24-18-00378 of the Russian Science Foundation “The Origin and the Contents of the Late Antique and Medieval Picture of the Near Eastern and Ae-gean Past in the Earliest (pre-Achaemenid) Period”, https://rscf.ru/project/24-18-00378/.
Received14.12.2024
Publication date21.12.2024
Number of characters25634
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В античной традиции о Египте закономерно заняли значимое место сведения о строительстве великих пирамид IV династии в Гизе. Самый известный рассказ об этом принадлежит Геродоту: согласно нему, сооружение пирамид Хеопса (Хуфу) и Хефрена (Хафра) было сопряжено с угнетением занятых в этом египтян и нечестием царей, вплоть до отправки Хеопсом из-за нужды в деньгах собственной дочери в публичный дом (Hdt. II. 124–127; см. подробный комментарий [Lloyd, 1988, p. 62–84]). При этом Геродот говорит, что прежде всего Хеопс закрыл все храмы и прекратил в них жертвоприношения (Hdt. II. 124.1: κατακληίσαντα γάρ μιν πάντα τὰ ἱρὰ πρῶτα μὲν σφέας θυσιέων τουτέων ἀπέρξαι); так продолжалось все 106 лет царствований его и Хефрена (Hdt. II. 128.1: ταῦτα ἕξ τε καὶ ἑκατὸν λογίζονται ἔτεα, ἐν τοῖσι Αἰγυπτίοισί τε πᾶσαν εἶναι κακότητα καὶ τὰ ἱρὰ χρόνου τοσούτου κατακληισθέντα οὐκ ἀνοιχθῆναι), и лишь третий строитель пирамид Микерин (Менкаура) прекратил это угнетение (Hdt. II. 129). Диодор Сицилийский, следующий в I книге «Исторической библиотеки» описанию Египта автором конца IV в. до н.э. Гекатеем Абдерским [Ладынин, 2017, с. 221–222], в несколько отличающемся рассказе о строительстве пирамид Хеммисом, Хефреном и Микерином (Diod. I. 63.2–64; см. комментарий [Burton, 1972, p. 187–192]) упоминает изнурительность этих работ (Diod. I. 64.4–5), но не говорит о нечестии предпринявших их царей. Любопытно сообщение о Хуфу Африкана, передающего сведения эпитомы Манефона [Ладынин, 2017, с. 31–32]: царь Суфис, построивший пирамиду, «о которой Геродот говорит, что ее построил Хеопс», «исполнился презрения по отношению к богам и написал “Священную книгу”, которую я (Африкан. – И.Л.) приобрел в Египте как важную вещь»1. Согласно Евсевию Кесарийскому, Африкан был в Египте (в Александрии; Eus. HistEccl. VI. 31. 2) [Manetho, 1980, p. 47, n. 2], так что можно представить приобретение им некоего апокрифа, возведенного к глубокой древности и приписанного Хуфу; однако упоминание об этом едва ли было бы встроено в передачу эпитомы Манефона, если бы в ней не было каких-то сведений о религиозном новомыслии этого царя. В передаче эпитомы Манефона Евсевием [Manetho, 1964, frg. 15–16] о написании Суфисом «Священной книги», чтимой египтянами, говорится как об акте покаяния за его презрение к богам – разумеется, без упоминания ее приобретения, что позволяет считать рассказ об этом Африкана дополнением к независимому от него упоминанию этой книги в изначальном тексте эпитомы. Так или иначе, и Геродот и Манефон согласны в том, что правление первого из строителей великих пирамид было отмечено каким-то религиозным новомыслием и/или нечестием (в отличие от Геродота, традиция Манефона не говорит о продолжении этого курса его преемником)2. 1.  [Manetho, 1964, frg. 14]: Σοῦφις ἔτη ξγ, ὃς τὴν μεγίστην ἤγειρε πυραμίδα, ἥν φησιν ῾Ηρόδοτος ὑπὸ Χέοπος γεγονέναι. οὗτος δὲ καὶ ὑπερόπτης εἰς θεοὺς ἐγένετο καὶ τὴν ἱερὰν συνέγραψε βίβλον, ἣν ὡς μέγα χρῆμα ἐν Αἰγύπτωι γενόμενος ἐκτησάμην.

2.  См. оценки египтологами последующего восприятия Хуфу, включая античную традицию (практически исключительно на примере Геродота): [Wildung, 1969, p. 152–192; Morenz, 1971; Baud, 1998].
2 Вместе с тем почти незамеченным остается сообщение о строительстве пирамид, содержащейся в «Хронике» египетского христианского автора второй половины VII в. н.э. Иоанна, епископа города Никиу в южной Дельте Нила. Этот автор писал уже после арабского завоевания Египта, и текст его труда известен в переводе на средневековый эфиопский язык геэз (среди исследователей нет единого мнения, на каком языке был написан оригинал «Хроники» и какой была последующая история его перевода) [Colin, 1995, p. 43–45; Французов, 2010; Gusarova, 2024]. Первоисточниками труда Иоанна в значительной степени считается византийская традиция («Хронография» Иоанна Малалы, «Пасхальная хроника»); однако, излагая события истории Египта, он ориентируется на его местную традицию (в частности, в его труде обнаруживаются серьезные переклички с коптским «Романом о Камбисе» [Ладынин, Немировский, 2004]).

Number of purchasers: 0, views: 73

Readers community rating: votes 0

1. Baud M. Une épithète de Rêdjedef et la prétendue tyrannie de Chéops. Étude sur la statuaire de Rêdjedef, II. Bulletin de lʼInstitut français dʼarchéologie orientale. 1998. T. 98. Pp. 15–30.

2. Beckerath J. von. Handbuch der ägyptischen Königsnamen. 2. Aufl. (Münchner ägyptologische Studien; 49). Mainz: Zabern, 1999.

3. Berlev O.D. The Eleventh Dynasty in the Dynastic History of Egypt. Studies Presented to H.J. Polotsky. Ed. D.W. Young. Beacon Hill (Mass.): Eisenbrauns, 1981. Pp. 361–377.

4. Berlev O.D. Two Kings – Two Suns: On the Worldview of the Ancient Egyptians. Discovering Egypt from the Neva: The Egyptological Legacy of Oleg D. Berlev. Ed. S. Quirke. Berlin: Achet-Verlag, 2003. Pp. 19–35 (in Russian).

5. Berlev O., Hodjash S. Egyptian Reliefs and Stelae in the Pushkin Museum of Fine Arts. Moscow: Aurora, 1982.

6. Bolshakov A.O. Ancient Egyptian royal sculpture and “Horus name”. Journal of Ancient History. 2000. No. 2. Pp. 73–87 (in Russian).

7. Bolshakov A.O. Man and his Double. Representation and World-view in the Old Kingdom Egypt. St.Petersburg: Aletheia, 2001 (in Russian).

8. Bolshakov A.O. On the reading and interpretation of the Horus names of the first kings of Egypt. St.Petersburg Egyptological Readings – 2013–2014. In Memoriam Yu.Ya. Perepyolkin. Commemorating his 110th Birthday. Papers. Ed. A.O. Bolshakov. St. Petersburg: Izdatel’stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, 2015. Pp. 24–37 (in Russian).

9. Burton A. Diodorus Siculus: Book I (Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain; 29). Leiden: Brill, 1972.

10. Colin G. L’Egypte pharaonique dans la Chronique de Jean, èvêque de Nikiou. Revue d’égyptologie. 1995. T. 46. Pp. 43–54.

11. Charles R.H. The Chronicle of John, Bishop of Nikiu: Translated from Zotenberg’s Ethiopic Text. London: Williams & Norgate, 1916.

12. Demidchik A.E. The Old Kingdom seal of the “Ruler of Desert” and Sinuhe’s letter to the king. Journal of Ancient History. 2001. No. 1. Pp. 79–88 (in Russian).

13. Demidchik A.E. A Nameless Pyramid: The State Doctrine of the Ancient Egyptian Heracleopolitan Monarchy. Saint Petersburg: Aletheia, 2005 (in Russian).

14. Elagina D. The Textual Tradition of the Chronicle of John of Nikiu: Towards the Critical Edition of the Ethiopic Version. Diss. Ph.D. Hamburg, 2018.

15. Erman A., Grapow H. Wörterbuch der ägyptischen Sprache. Neudruck. Bd. I–V. Berlin: Akademie-Verlag, 1955.

16. Frantsuzov S.A. John of Nikiu. Orthodox Encyclopedia. Vol. XXIII. Moscow: Ecclesiastic and Research Center “Orthodox Encyclopedia”, 2010. Pp. 371–372 (in Russian).

17. Gusarova E.V. Foreign Borrowings in the Lexis of the Chronicle of John of Nikiu. Vostok (Oriens). 2024. No. 4. Pp. 147–154.

18. Hawass Z. The programs of the royal funerary complexes of the Fourth Dynasty. Ancient Egyptian Kingship. Ed.: D. O’Connor, D.P. Silverman. Leiden, New York, Köln: Brill, 1995. Pp. 221–255.

19. Kahl J. “Ra is my Lord”: Searching for the Rise of the Sun God at the Dawn of Egyptian History (Menes. Studien zur Kultur und Sprache der ägyptischen Frühzeit und des Alten Reiches, 1). Wiesbaden: Harrassowitz, 2007.

20. Kaplony P. Die Inschriften der ägyptischen Frühzeit. Bd. I–III. Wiesbaden, Otto Harrassowitz, 1963.

21. Karlova K.F. Friend or Foe? Two Hypostases of the God Seth in the Late Egyptian Religion. Moscow: IOS RAS, 2021 (in Russian).

22. Ladynin I.A. “Egypt Rules Again!” The Start of the Hellenistic Period in the Concepts and Constructs of Late Egyptian Historiography and Propaganda. Moscow; Saint Petersburg: Izdatel’stvo RKhGA, 2017 (in Russian).

23. Ladynin I.A., Nemirovskiy A.A. The campaign of Nebuchadnezzar II in Egypt in 567 B.C. as seen in the Egyptian and Old Testament traditions (Preliminary notes). The Cultural Heritage of Egypt and the Christian Orient (Papers of the International Conferences). Moscow: Institute of Oriental Studies, 2004. Pp. 63-76 (in Russian)]

24. Liddell H.G., Scott R., Jones H.S. A Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1996.

25. Lloyd A.B. Herodotus, Book II. Commentary 99–188 (Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain; 43/3). Leiden: Brill, 1988.

26. Manetho. With an English translation by W.G. Waddell (Loeb Classical Library; 350). Cambridge, London: Harvard University Press, William Heinemann Ltd., 1964.

27. Meltzer E.S. Herodotus on Akhenaten? Discussions in Egyptology. 1989. Vol. 15. Pp. 51–55.

28. Morenz L.D. Synkretismus oder ideologiegetränktes Wort- und Schriftspiel? Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde. 2007. Bd. 134. S. 151–156.

29. Morenz S. Traditionen um Cheops. Beiträge zur überlieferungsgeschichtlichen Methode in der Ägyptologie. I. Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde. 1971. Bd. 97. S. 111–118.

30. Nemirovskiy A.A., Banshchikova A.A. Coptic Tradition about Amarna Reform in «Mukhtasar al-Ajaib»: Independent People’s Memory Outside of State Influence. Dialogue with Time. 2020. Issue 72. Pp. 255-270 (in Russian).

31. Nuzzolo M. The Fifth Dynasty Sun Temples. Kingship, Architecture and Religion in the Third Millennium BC Egypt. Prague: Charles University, 2018.

32. Quirke St. The Cult of Ra. Sun-worship in Ancient Egypt. London: Thames & Hudson, 2003.

33. Stadelmann R. Die ägyptischen Pyramiden. Vom Ziegelbau zum Weltwunder. Mainz, 1985.

34. Vycichl W. Qui était Faʼawnğiyus? Annales d’Ethiopie. 1957. T. 2. Pp. 181–185.

35. Weill R. Monuments égyptiens divers. Recueil de travaux relatifs à la philologie et à l’archéologie égyptiennes et assyriennes. 1914. T. 36. Pp. 83–101.

36. Wildung D. Die Rolle ägyptischer Könige im Bewustsein ihrer Nachwelt. Bd. I (Münchner ägyptologische Studien; 17). Berlin: Hessling, 1969.

37. Wilkinson T.A.H. Early Dynastic Egypt. London, New York: Routledge, 1999.

38. Zotenberg H. La Chronique de Jean de Nikioû. Paris: Imprimerie nationale, 1883.

Fig, 1. 1. – Vessel BM EA 35556 (after: [Kahl, 2007, pl. 1]) (Рис_1а_London_bowl.jpg, 2,382 Kb) [Download]

2 – Reconstruction of the original inscription on the vessel BM EA 35556 by E.-M. Engel (after: [Kahl, 2007, p. 10, fig. 5]) (Рис_1б_London_bowl_rec.jpg, 98 Kb) [Download]

Fig. 2. Reconstruction of the seal of Peribsen (after: [Kaplony, 1963, Abb. 302]). (Рис_2_.jpg, 124 Kb) [Download]

Fig. 3. The comb of the king Djet (CM JE 47176) © Wikipedia Commons (Рис_3_Ivory_comb_with_the_name_of_Djet_from,_Abydos,_First_Dynasty,_2920-2770_BCE;_Egyptian_Museum,_Cairo.jpg, 1,140 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up