"Russian guy and chechen girl": analysis of comments on internet publications about interfaith marriages

 
PIIS086919080018246-7-1
DOI10.31857/S086919080018246-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: professor of the Department of Geography and Ecology
Affiliation: Ulyanovsk State Pedagogical University named after I. N. Ulyanov
Address: Russian Federation,
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages173-183
Abstract

Interfaith marriages are in the focus of attention of ethnologists and sociologists from various regions of the post-Soviet space. Their writings have repeatedly noted the special importance of mixed marriages as markers of tolerance. In addition, many researchers recognize the cultural and social significance of mixed marriages and continue to address them in the context of such problems as migration and the interaction of religions. However, such a side of the issue as the attitude to interethnic and interfaith marriages of Internet users remained without the attention of researchers, which emphasizes the relevance of the publication. The purpose of the article is to analyze the relationship to interfaith marriage of a Russian and a Chechen. The source base of the study was 726 comments to thematic articles on mixed marriages, published on Yandex Zen. The texts were analyzed using the breadth-first search method. Summing up the research, the author concludes that there is two options for the attitude of commentators to interfaith marriages. The first option is a negative attitude. The second option is a neutral-positive. Endogamous marriages remain a priority for a number of regions of Russia, primarily for the North Caucasus, with its traditional culture and the increasing influence of religion over the past decades. However, the study found that the religious is not the leading factor in the assessment of mixed marriages. Besides, when they describing their attitude to certain examples of such marriages, they appeal to other factors. For example, to the cultural differences of ethnic groups.

Keywordsinterfaith marriages, mixed marriages, Russians, Chechens, religion, Islam, attitude
AcknowledgmentThe article was prepared with the financial support of a grant from the President of the Russian Federation within the framework of the research project "Interaction between Christians and Muslims of Russia in the conditions of socio-cultural threats of the modern world: from communication of organizations to syncretism of religious consciousness", code MD-2585.2021.2 (2021-2022)
Received15.01.2022
Publication date07.03.2022
Number of characters23593
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В Российской Федерации с её многовековой многонациональностью и многоконфессиональностью вопросы, связанные с такими явлениями, как межэтнические и межконфессиональные браки, являются важнейшими для всего общества в целом и научного сообщества в частности. С другой стороны споры о природе подобных браков и, как следствие, семей, их допустимости и недопустимости в современных реалиях российского общества, об их роли в процессе диалога и взаимопроникновения культур и традиций всё чаще ведутся в обширном пространстве Рунета, вовлекая людей самых разных взглядов, что делает исследование межконфессиональных браков ещё более актуальным.
3 В публикациях отечественных исследователей неоднократно отмечалось особое значение смешанных браков в качестве маркеров толерантности и интолерантности [Дробижева, Сусоколов, 1981; Сусоколов, 1987; Топилин, 1995; Сизоненко, 2007; Жигунова, Коптяева, 2016; Узакова, Ивченков, Симонович, 2017; Шабыков, 2018], традиционности и нетрадиционности различных обществ [Карцева, 2001; Загирова, 2017], изучались такие аспекты как динамика межэтнических браков [Шабалина, 2002; Коростелёв, 2008; Касымова, 2010], их влияние на диалог культур [Клинцова, 2016, с. 30; Гурко, 2017; Романова и др., 2020; Коровкина, Садретдинова, 2020]. Среди других исследователей, занимавшихся данной проблематикой отметим А. Г. Волкова [Волков, 2014] и Е. Л. Сороко [Сороко, 2014], на материале переписей рассмотревших распространение смешанных браков в СССР и в современной России, Е. С. Лурье [Лурье, 2018], подметившую некоторую растерянность российского, в том числе научного, сообщества, возникшую в постсоветское время, когда межэтнические браки лишились идеологической поддержки государства. В общем и целом, и мы здесь склонны соглашаться с Е.С. Лурье, в «современных исследованиях уже нет ощущения социального заказа, обращения к важной и ценностно осознаваемой теме, нет и новой научной и культурной парадигмы, в которую эти исследования встраиваются» [Лурье, 2018, с. 122–123]. Тем не менее, почти все исследователи признают культурную и социальную значимость смешанных браков и продолжают обращаться к ним в рамках более масштабных проблем, таких, например, как межэтнические отношения, миграция, глобализация, взаимодействия религий. Отметим, что такая сторона вопроса, как отношения к межнациональным и межконфессиональным бракам пользователей сети Интернет, по большей части остаётся не исследованной. Данное обстоятельство подчёркивает своевременность нашей публикации.
4

МАТЕРИАЛЫ И МЕТОДЫ

5 Целью статьи является анализ отношений к межконфессиональному браку русского и чеченки, чеченки и русского, основанный на комментариях к тематическим статьям Яндекс-дзен. Особенность данной интернет-платформы является то, что она подбирает публикации, «подстраиваясь» под сферу интересов пользователя. Таким образом, аудитория, подписчики и комментаторы тематических блогов формируется из людей, в той или иной степени осведомлённых о соответствующей области или интересующихся ей. В некотором смысле, аудитория каналов, посвящённых межнациональным и межконфессиональным бракам, является целевой для подобных публикаций и изучение её мнений может внести некоторую ясность на данный аспект межэтнических отношений. Анализ текстов производился «в ширину» (англ. breadth-first search), то есть сначала анализировался сам рассказ, затем комментарий к нему, после чего комментарий к комментарию. Всего было проанализировано 726 комментариев к 3 рассказам: «Как в Чечне относятся к детям от смешанных русско-чеченских браков?» [Как в Чечне…, 2020] (436 комментариев, 274 тыс. дочитываний, 1707 одобрений – «лайков»), «Может ли русский парень жениться на чеченской девушке?» [Может ли русский…, 2020] (141 комментарий, 8 тыс. дочитываний, 135 одобрений) и «Разрешено ли чеченцу жениться на русской девушке?» [Разрешено ли чеченцу…, 2020] (149 комментарий, 4,5 тыс. дочитываний, 82 «лайка»). Все три статьи опубликованы на авторском канале с особенно значимым в контексте исследования названием «Чеченский след», с количеством подписчиков в 46 417 человек и с аудиторией в 1 664 845 человек, и отобранных нами согласно следующим критериям: 1) раскрытие темы смешанных русско-чеченских и чечено-русских браков; 2) упоминание различных аспектов религиозности; 3) наибольшее число комментариев; 4) недавняя дата публикации.

Number of purchasers: 0, views: 276

Readers community rating: votes 0

1. Arutjunova E.M., Drobizheva L.M., Evseeva M.A., Kuznecov I.M., Mukomel' V.I., Ryzhova S.V., Fadeeva E.Ju., Fadeev P.V. Inter-ethnic Consent in the Regional Context. Moscow: The Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences, 2015 (in Russian).

2. Volkov A. G. Selected demographic works: collection of articles. scientific. art. Ed. A. G. Vishnevsky. Moscow: Izdatel'skij dom Vysshej shkoly jekonomiki, 2014 (in Russian).

3. Major Russian Institutions: Public Assessment. VCIOM. 26.11.2020 (in Russian). https://old.wciom.ru/index.php?id=236&uid=10647 (accessed: 28.03.2021).

4. Grigor'eva K. S., Hamidova I. A. Rural residents of the Chechen Republic about Moscow and Muscovites. Rural residents of the Chechen Republic about Moscow and Muscovites. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2018. No. 3. Pp. 230–247 (in Russian).

5. Gurko T.A. Interethnic and international marriages in the context of the dialogue of cultures. Strength of the Weak: Gender Aspects of Mutual Aid and Leadership in the Past and Present. Responsible editors N.L. Pushkarev and T.I. Troshin. Moscow: Institute of Ethnology and Anthropology named after N.N. Miklouho-Maclay RAS, 2017. Pp. 216–218 (in Russian).

6. Drobizheva L.M., Susokolov A.A. Interethnic relations and ethnocultural processes (based on the materials of ethnosociological studies of the USSR). Sovetskaya etnografiya. Moscow: Nauka, 1981. Pp. 11–23 (in Russian).

7. Zhigunova M. A., Koptyaeva E. A. National mixed marriages as a variation of ethnocultural identity. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Istoriya. 2016. No. 5 (43). Pp. 100–104 (in Russian).

8. Zagirova E.M. Influence of the type of religiosity on the attitude to the traditional family. The Journal of Sociology and Social. 2017. No. 20 (2). Pp. 82–103 (in Russian).

9. Zajonchkovskaja Zh.A., Poletaev D.V., Florinskaja Ju.F., Doronina K.A. Migrants through the eyes of Muscovites. Demoscope Weekly. 2014. No. 605-606. Pp. 1–28 (in Russian).

10. What is the attitude towards children from mixed Russian-Chechen marriages in Chechnya? Chechenskii sled. 24.11.2020 (in Russian). https://zen.yandex.ru/media/chechnya/kak-v-chechne-otnosiatsia-k-detiam-ot-smeshannyh-russkochechenskih-brakov-5fbcc3eb4b9b1b331db43954 (accessed: 24 January 2021).

11. Kartseva L. V. Family in the conditions of transformation of Russian society: Theoretical model and empirical reality. Dr. soc. sci. diss. Kazan, 2001 (in Russian).

12. Kasymova S.R. Expanding the boundaries: interethnic and interfaith marriages in post-Soviet Tajikistan (on the example of marriages of Tajik women with foreigners). Laboratorium: Russian Review of Social Research. 2010. No. 3. Pp. 126–149 (in Russian).

13. Klintsova M.N. Interethnic and interfaith marriages in the Republic of Crimea at the present stage. Missiya konfessii. 2016. No. 13 (17). Pp. 25–31 (in Russian).

14. Korovkina N.V., Sadretdinova E. V. Religious identity and introduction of children to religion in interethnic families (on the example of the Republic of Bashkortostan). Kazanskii sotsial'no-gumanitarnyi vestnik. 2020. No. 6 (47). Pp. 36–42 (in Russian).

15. Korostelev A.D. Interethnic and interfaith marriages in ethnically mixed villages of the Ural-Volga region. The role of confessions in the development of interethnic relations: Russia - Balkans - Volga region. Proceedings of the International scientific conference. Moscow: Institute of Russian History, RAS, 2008. Pp. 113–118 (in Russian).

16. Xenophobia and Nationalism. Levada Center. 23.09.2020 (in Russian). https://www.levada.ru/2020/09/23/ksenofobiya-i-natsionalizm-2/ (accessed: 28.03.2021).

17. Lur'e S. V. Interethnic marriages in the modern Russian national scenario. Peterburgskaja sociologija segodnja. 2018. No. 10. Pp. 122–148 (in Russian).

18. Ljapunova O. E. Attitudes of Arkhangelsk students to different ethnic groups’ representatives. Internet-zhurnal Naukovedenie. 2014. No. 5 (24). Pp. 51 (in Russian). http://naukovedenie.ru/index.php?p=issue-5-14 (accessed: 28.03.2021).

19. Can a Russian guy marry a Chechen girl? Chechenskii sled. 6.12.2020. (in Russian). https://zen.yandex.ru/media/chechnya/mojet-li-russkii-paren-jenitsia-na-chechenskoi-devushke-5fccfca98f8c7853ed9e468a (accessed: 24 January 2021).

20. Is it allowed for a Chechen to marry a Russian girl?] Chechenskii sled. 28.11.2020. (in Russian). https://zen.yandex.ru/media/chechnya/razresheno-li-chechencu-jenitsia-na-russkoi-devushke-5fc246684c127965dbc19f36 (accessed: 24 January 2021).

21. Romanova A.P., Chernichkin D. A., Topchiev M. S., Rogov A. V. Causes and mechanisms of religious transgression among students in the northern Caspian region. Yuzhno-rossiiskii zhurnal sotsial'nykh nauk. 2020. Vol. 21. No. 1. Pp. 104–120. (in Russian).

22. Russians about interethnic marriages. VCIOM. 27.08.2010 (in Russian). https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/rossiyane-o-mezhnaczionalnykh-brakakh (accessed: 28.03.2021).

23. Sizonenko Z.L. Interethnic family in a large city. Sotsiologicheskie issledovaniya. 2007. No. 2. Pp. 140–145. (in Russian).

24. Soroko E.L. Ethnically mixed married couples in the Russian Federation. Demograficheskoe obozrenie. 2014. Vol. 1. No. 4. Pp. 96–123 (in Russian).

25. Susokolov A.A. Interethnic marriages in the USSR. Moscow: Mysl', 1987 (in Russian).

26. Tokareva E.S. Interethnic marriage in the system of value orientations of students. Gumanitarnye nauchnye issledovanija.No. 5. (in Russian) https://human.snauka.ru/2013/05/3173 (accessed: 28.03.2021).

27. Topilin A.V. Interethnic families and migration: issues of mutual influence. Sotsiologicheskie issledovaniya. 1995. No. 7. Pp. 76–88. (in Russian).

28. Uzakova S.A., Ivchenkov S.G., Simonovich N. E. Models and values of the modern family: analysis of the views of specialists in the family sphere. Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Sotsiologiya. Politologiya. 2017. Vol. 17. No. 4. Pp. 414–418 (in Russian).

29. Shabalina L. P. The modern family of the peoples of the Middle Volga region: traditions and innovations, ethnic mutual influences. Ulyanovsk: UlGTU, 2002 (in Russian).

30. Shabykov V.I. Interethnic and interfaith marriages in the perception of a modern city dweller in the Republic of Mari El. Sotsiodinamika. 2018. No. 2. Pp. 23–29 (in Russian).

31. Shhegol'kova E.Ju. Interethnic Relations in the Assessments of Russians: a Sociological Analysis. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. No. 4. Pp. 499–520 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up