Saudi Arabia after the Arab Spring: Changing Domestic Policy

 
PIIS086919080015050-2-1
DOI10.31857/S086919080015050-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, School of World Politics, Lomonosov Moscow State University
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages97-108
Abstract

The article emphasizes that the most significant manifestation of the impact of the “Arab spring” on the internal political situation in Saudi Arabia was the attempt by activists of the “educated class” who were expressing diverse viewpoints to create their first organizational structures and act as an equal partner of the authorities in the process of the ongoing modernization changes, which also assumed the implementation of correction of the existing political system. It was not only about “liberal intellectuals”, but also about the followers of the moderate Salafi “enlightenment movement”.

This attempt was not only unsuccessful, but the government was able to overcome the internal challenge that was thrown at it, retaining the leading role as the only initiator of the changes being made. Having categorically rejected the initiative of the Salafis, but nevertheless maintaining an alliance with the “liberals”, the authorities demanded complete loyalty from them. Attempts to “dissent” and “disobey the ruler” were ruled out. The political establishment only selectively and partially accepted the demands of its conditional “allies”.

The course of power was especially pronounced after 2015, when Salman bin Abdel Aziz ascended the throne, and his son Muhammad bin Salman became a crown prince. The socio-economic transformations carried out by the authorities strengthen the legitimacy of the regime. And its highest representatives continue to play the Bedouin-Islamic role of the “noble rulers”. This provision excludes any aspirations of the “liberals” to change the existing order, leaving their “allies” the role of “junior partners” of the government.

KeywordsArab Spring, Saudi Arabia, Saudi “educated class”, Saudi “liberals”
Received13.05.2021
Publication date22.06.2021
Number of characters30619
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Оценивая воздействие событий Арабской весны на страны региона, российский исследователь констатировал: «Арабские монархии устояли перед натиском протестного активизма, жертвами которого стали республиканские государства». Развивая этот вывод, В.В. Наумкин полагал, что устойчивость монархий связана с «фактором легитимности», который выше «в полноценном монархическом режиме», «чем в республике» [Наумкин, 2011].
2 Саудовский активизм 2011 г. был далек от того, чтобы обрести черты революционного взрыва. Его узость (и одновременно широкое идейно-политическое разнообразие) очевидна. В рядах активистов действовали те, кого национальный дискурс той эпохи уже называл «либералами», как и сторонники движения «Братья-мусульмане», заявившие в феврале 2011 г. о создании апеллирующей к шариатской норме Исламской партии уммы (Хизб аль-умма аль-ислями). Из среды этих активистов, включавших сторонников «революционного нетерпения», в марте 2011 г. прозвучал (не нашедший общественного понимания) призыв начать желанную революциюсаурат ханин. В городе Эль-Авамия (Восточная провинция) вспыхнули территориально ограниченные волнения шиитской молодежи, переросшие в погромы нешиитов и расхищение государственной собственности. Вопрос не заключался лишь в скромности масштаба событий саудовского варианта Арабской весны – их участники (что не относилось к волнениям в Эль-Авамие) настаивали на участии в модернизационном процессе, стремясь действовать в союзе с властью, олицетворяемой монархом.
3 При всех различиях в нюансировке этой постановки вопроса (колебавшейся от «свободного доступа граждан» к общественно-политическому процессу до провозглашения «ценностей ислама» источником «демократических перемен») активисты были едины, видя себя «конструктивным» союзником политического истеблишмента и избегая называть себя «оппозицией». Как и власть, считавшая, что Арабская весна – «несущее бедствия землетрясение регионального масштаба» [Dinamiyat, 2011], они видели в ней «анархию, кровопролитие, попрание основ существования государства и правопорядка» и, обращаясь к монарху (в то время Абдалле бен Абдель Азизу), оправдывали свои просьбы необходимостью не допустить распространения «этих бедствий на земле благословенной родины» [Saudiyun, 2011]. Соглашаясь с властью, они безоговорочно осуждали волнения в Эль-Авамие.
4 Саудовский вариант Арабской весны развивался в атмосфере подобия начала «этапа реформ», инициированного в январе 2003 г. на тот момент наследным принцем Абдаллой бен Абдель Азизом, когда группа участников петиционного движения того времени вручила будущему монарху пронизанное обновленческой и религиозной риторикой «Ви́дение настоящего и будущего родины». Подчеркивая, что менявшие мир последствия событий 11 сентября 2001 г. – «вызов королевству», авторы этого документа (под ним стояли подписи 115 человек) призывали власть к созданию «неотделимого от правителя и руководимого им гражданского общества», опирающегося на «избираемые объединенными с правителем едиными узами гражданами» институты центральной и муниципальной власти; предоставлению женщинам «обеспечиваемых шариатом» прав и диверсификации национальной экономики, избавленной от «нефтяной зависимости». Фоном формировавшегося «этапом реформ» союза власти и гражданских активистов стали первые террористические акции внутренней антисистемной оппозиции – «заблудшей группы» (аль-фиа ад-далля)1 в саудовском дискурсе. 1. Термин восходит к заключительным айятам первой суры Корана – «аль-Фатихи» («Открывающей книгу»).

Number of purchasers: 0, views: 698

Readers community rating: votes 0

1. Naumkin V.V. From Bottom to Top and Back. Russia in Global Affairs. April 2011. No. 4 (in Russian). https://globalaffairs.ru/articles/snizu-vverh-i-obratno (accessed: 05.05.2011).

2. Dynamics of regional security. Speech by Prince Mukran bin Abdel Aziz (in Arabic). 4 December 2011 http://www.gulfandglobe.org/home/ar/media-center/speeches-and-papers/34-2011-12-05-06-26-19.html (accessed: 04.12.2011).

3. The Saudis Require Reforms of King (in Arabic). Al-Jazeera. 23 February 2011 http://www.aljazeera.net:80/NR/exeres/8492EE30-D3FF-4820-937B-E67286517286.htm?GoogleStatID=20 (accessed: 23.02.2011).

4. Three Cities are Home to 60% of the Total Population of Saudi Arabia. Okaz (in Arabic). 17 September 2017 https://www.okaz.com.sa/last-stop/na/1572802 (accessed: 17.09.2017).

5. Kingdom: Total Workforce 8.6 million. Al-Hayat (in Arabic). 1 March 2010 http://ksa.daralhayat.com/ksaarticle/114181 (accessed: 01.03.2010).

6. Al-Kuwailat Yu. From Provincialism to a Globalized World. Al-Riyadh (in Arabic). 7 June 2010. http://www.alriyadh.com/2010/06/07/article532670.html (accessed: 07.06.2010).

7. Islamic Ummah Party Calls for Broad Front of Political Reform Supporters (in Arabic). March 2011 http://www.islamicommaparty/com/Portals/Content/?info=TIRJekpsTjFZbEJoWjJVbU1TWmhjbUk9K3U=.jsp (accessed: 11.03.2011).

8. Solemn Ceremony of the Official and Public Meeting of the Custodian of the Two Holy Mosques in Riyadh (in Arabic). 24 February 2011 http://dlibrary.kingabdullah.sa/handle/123456789/86625 (accessed: 24.02.2011).

9. The King Reserves a Seat on the Shura Council for Women by Two Historic Decrees. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 26 September 2011 http://www.aawsat.com//details.asp?section=4&article=642138&issueno=11990 (accessed: 26.09.2011).

10. Requirements of the Constitutional Monarchy in Saudi Arabia. Al-Jazeera (in Arabic). 27 February 2011 http://www.aljazeera.net/NR/exeres/8FD04625-05E9-47C3-8855-04412FDD00E6.htm (accessed: 27.02.2011).

11. Party Charter (in Arabic). February 2011 http://www.islamicommaparty.com/Portals/Content/?info=TkRrd0psTjFZbEJoWjJVbU1TWmhjbUk9K3U=jsp (accessed: 27.02.2011).

12. The Desired Revolution. 11 Marсh, 6 Rabia al-akhar (in Arabic). March 2011. Pp. 1–5 (Personal archive of the author).

13. Custodian of the Two Holy Mosques Calls for the Rallying of Citizens. Al-Hayat (in Arabic). 24 April 2013 http://alhayat.com/home/ksa506441 (accessed: 24.04.2013).

14. Prince Khaled Al-Faisal: We Must Repel Attempts to Push Society to the Right or to the Left. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 21 December 2011 http://www.aawsat.com/details.asp?section=43&article=655238&issueno=12076 (accessed: 21.12.2011).

15. Custodian of the Two Holy Mosques: We Draw from the Torah, the Gospel and the Koran. Al-Riyadh (in Arabic). 25 October 2010 http://www.alriyadh.com/2010/10/25/article570998.html (accessed: 25.10.2010)

16. Saudi Arabia on its National Day. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 23 September 2015 http://aawsat.com/home/article/458926 (accessed: 23.09.2015).

17. Custodian of the Two Holy Mosques Tells Shura Councill Members: Our Reform Is Gradual. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 20 February 2013 http://www.aawsat.com/details.asp?section=4&article=717967&issueno=12503 (accessed: 20.02.2013).

18. Who is He, a Saudi Liberal? Al-Jazeera (in Arabic). 10 January 2011 http://www.al-jazirah.com/2011/20110110/ar1.htm (accessed: 10.01.2011).

19. Coexistence with the World, Not a Religious Battle. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 17 December 2004 http://www.aawsat.com/details.asp?section=17&article=271647&issueno=9516 (accessed: 17.12.2004).

20. Women's Participation in Saudi Political Life. Al-Jazeera (in Arabic). 17 October 2011 http://www.aljazeera.net/NR/EXERES/26C86176-EB3A-45AA-874D-369D9D87DA21.htm (accessed: 17.10.2011).

21. Vision of the Kingdom of Saudi Arabia: 2030 (in Arabic). May 2016 http://vision2030.gov.sa/ar/media-center (accessed: 26.05.2016)

22. Realization of Aspirations. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 26 April 2016 http://aawsat.com/home/article/625466 (accessed: 27.04.2016).

23. Interview with Muhammad bin Salman. The Economist. January, 6, 2016 http://www.economist.com/saudi_interview (accessed: 07.01.2016).

24. Muhammad bin Salman: We Will End Extremism. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 25 October 2017 https://aawsat.com/home/article/1062851 (accessed: 26.10.2017).

25. Muhammad bin Salman: The Middle East is the New Europe. Asharq Al-Awsat (in Arabic). 25 October 2018 https://aawsat.com/home/article/1437181 (accessed: 07.01.2016).

26. Revolution of November 4. Al-Watan (in Arabic). 5 November 2017 https://www.elwatannews.com/news/details/2682150 (accessed: 05.11.2016).

27. Khashoggi and Comedy Backstage. Al-Watan (in Arabic). 9 October 2018 http://www.alwatan.com.sa/Politics/News_Detail.aspx? ArticleID=349738&CategoryID=1 (accessed: 09.10.2018).

28. Why Monarchical States Were Successful? Asharq Al-Awsat (in Arabic). 23 March 2021 https://aawsat.com/home/article/2875491/حمد-الماجد/لماذا-نجت-الدول-ذات-الأنظمة-الملكية؟ (accessed: 24.03.2021).

29. Saudi soft revolution. Al-Arabiya (in Arabic). 6 February 2020 https://www.alarabiya.net/politics/2020/02/06/ثورة-سعودية-ناعمة (accessed: 07.02.2020).

30. Okaz Publishes the Most Important Provisions of the New Civil Status Law. Okaz (in Arabic). 25 January 2021 https://www.okaz.com.sa/news/local/2055886 (accessed: 26.01.2021).

31. Crown Prince Announces Changes to Personal Status Law. Sky News Arabic (in Arabic). 8 February 2021 https://www.skynewsarabia.com/middle-east/1413843-ولي-العهد-السعودي-يعلن-إصلاحات-نظام-الأحوال-الشخصية (accessed: 09.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up