Features of the Current Socioeconomic Crisis in Lebanon

 
PIIS086919080015012-0-1
DOI10.31857/S086919080015012-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow, Centre of Arab and Islamic Studies, Institute of Oriental Studies RAS
Affiliation: Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages52-60
Abstract

The author of the article attempts to investigate various aspects of the current socio-economic and monetary-financial crisis in Lebanon, while analyzing the main external and internal factors that have contributed to the exacerbation of many problems the country is currently facing over the past two decades. One of the most important reasons for the significant deterioration of the macroeconomic and social situation in the 2010s is associated with the intensification in political tensions both within the country and in the Middle East region, in particular, with the Syrian military conflict that began in March 2011. The socio-economic problems erupted in the late 2010s into massive protests by the Lebanese population across the country.

Following the aggravation of the political and economic situation in early 2020, the crisis related to the global COVID-19 pandemic spread to Lebanon. Given numerous complex challenges facing Lebanon today, the latest crisis, as can be expected, hit hard on the country’s highly volatile economy. Along with COVID-19, the Lebanese economy was seriously affected by the explosion that occurred in the Port of Beirut on August 4, 2020. Therefore, the author of the article focuses on studying the consequences of these events for the economic situation and incomes of the country’s population, as well as measures taken by the Lebanese authorities for minimization of social and economic damage. When examining the current socio-economic crisis in Lebanon, the author pays special attention to such most acute problems requiring urgent solution as the high level of public debt and budget deficit, growth of poverty and social inequality.

KeywordsLebanon, socioeconomic, currency and financial crises, external and inter-nal factors, COVID-19, public debt, poverty, unemployment, social inequality
Received12.05.2021
Publication date22.06.2021
Number of characters24857
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Экономика и социальная сфера Ливана в 2010-х гг. практически перманентно находились в кризисном состоянии. Одна из важнейших причин существенного ухудшения макроэкономической и валютно-финансовой ситуации связана с усилением политической напряжённости как внутри страны, так и в ближневосточном регионе, в частности, с сирийским военным конфликтом, начавшимся в марте 2011 г. Согласно данным правительственных и независимых источников, в Ливане нашли убежище более 1.5 млн сирийцев, что составляет около 30% ливанского населения [The Deliberate Depression, 2020, р. 51]. Присутствие значительного числа сирийских беженцев усугубило и так существовавшие серьёзные социально-экономические проблемы страны, приток беженцев стал тяжёлым бременем для ливанских государственных финансов, сектора услуг и социальной сферы. Среднегодовой темп экономического роста в 2011‒2017 гг. замедлился до 1.8%. Для сравнения: в 2008‒2010 гг., согласно данным Всемирного банка, этот показатель равнялся 9.0% [The Deliberate Depression, 2020, р. 52]. При этом в результате резкого падения экономической активности, которое наблюдалось в 2018 г., прирост валового внутреннего продукта Ливана снизился до 0.2 против 0.6% в 2017 г. [Lebanon Overview, 2019]. Заметно ухудшилось фискальное положение: дефицит государственного бюджета, согласно оценке, вырос на 4.5 процентных пункта против предшествующего года и достиг 11.5% ВВП. Соотношение государственного долга и ВВП (the debt-to-GDP) по состоянию на конец 2018 г. составило 151%, и по этому показателю Ливан занял третье место в мире. Уровень инфляции в годовом исчислении повысился до 6.1% по сравнению с 4.7 в 2017 г. Резервы иностранной валюты уменьшились на 2.3 млрд долл.1 и равнялись 39.7 млрд долл. на конец 2018 г., что было эквивалентно стоимости импорта товаров и услуг в страну в течение 13.5 месяцев [Lebanon Overview, 2019]. Снижение основных макроэкономических индикаторов Ливана в 2018 г. было обусловлено главным образом увеличением расходов на обслуживание государственного долга, повышением цен на топливо, а также ростом финансирования ливанских муниципалитетов перед очередными выборами. 1. Здесь и далее имеются в виду доллары США.
2 Кризисное состояние ливанской экономики продолжало прогрессировать в 2019 г., особенно в четвёртом квартале. Накопившиеся за последние два десятилетия острые социально-экономические проблемы вылились в октябре 2019 г. в массовые протесты ливанского населения по всей стране. Согласно докладу Международного валютного фонда “2020 Regional Economic Outlook for the Middle East and Central Asia, ВВП Ливана сократился в 2019 г. на 6,5% [2020 Regional Economic Outlook, 2020]. Финансовый кризис, в свою очередь, привёл к тому, что курс национальной валюты страны ‒ ливанского фунта ‒ упал на параллельном официальному рынке на 50%, выросла безработица, а банки ужесточили валютный контроль с целью экономии долларов [IMF Sees Crisis, 2020; 2020 Regional Economic Outlook, 2020].
3 Несмотря на серьёзные социально-экономические трудности, важную роль в сохранении относительной макроэкономической и финансовой стабильности страны вплоть до конца 2010-х гг. играл достаточно сильный банковский сектор, который был способен привлекать значительные вклады частных лиц из-за рубежа. Необходимо отметить, что банки традиционно финансировали более половины значительной государственной задолженности Ливана, образовавшейся в основном в результате крупных заимствований для восстановления экономики страны, сильно разрушенной в ходе пятнадцатилетней гражданской войны, которая закончилась в 1990 г.

Number of purchasers: 0, views: 841

Readers community rating: votes 0

1. 2020 Regional Economic Outlook for the Middle East and Central Asia. International Monetary Fund. Washington, July 13, 2020. Pp. 3‒11. https://www.imf.org/en/Publications/REO/MECA/issues/2020/07/13 (accessed: 20.07.2020).

2. Abi-Rashed J.M., Diwan I. The Socioeconomic Impact of COVID-19 on Lebanon: A Crisis within Crises. June 2020. https://www.euromesco.net/publication/the-socioeconomic-impact-of-covid-19-on-lebanon (accessed: 29.08.2020).

3. Assoud L. Rethinking the Lebanese Economic Miracle: The Extreme Concentration of Income and Wealth in Lebanon 2005‒2014. WID. World working paper series number 2017/13. World Inequality Lab, September 19, 2018. https//www.wid.world/document/rethinking-the-lebanese-economic-miracle-the extreme-concentration-of-income-and-wealth-in-lebanon-2005-2014-wid-world-working-paper-201713 (accessed: 25.12.2021).

4. Assoud L. Political Economy: From Predatory to Self-Devouring. Carnegie Middle East Center. London, 14 January 2021. https://carnegie-mec.org/2021/01/14/lebanon-s-political-economy/ (accessed: 29.01.2021).

5. Cable’s Worldwide Broadband Speed League. 2020. https://www.cable Broadband/speed/worldwide-speed-league/2020/ (accessed: 2.02.2021).

6. Dara K. Marginalization Costs: Regional Disparities Fueling Lebanon’s Fragility. Carnegie Middle East Centre. London, 2020. https://carnegie-mec.org/ (accessed: 30.09.2020).

7. The Deliberate Depression. Fall 2020. Lebanon Economic Monitor. World Bank Document, Washington, December 1, 2020. Pp. 3‒90. https://www.worldbank.org/en/country/lebanon/publication/lebanon-economic-monitor/the-delibirate-depression-fall-2020/ (accessed: 1.02.2021).

8. The Global Competitiveness Report 2019. World Economic Forum, www.weforum.org/gsr/ (accessed: 2.02.2021).

9. Half of Lebanese Businesses Could Close in 2020: Chammas. Daily Star, June 16, 2020. https://www.dailystar.com.lb/Business/Local/2020/ June-16/507563-half-of-lebanese-businesses-could-close-in-2020-chammas.ashx (accessed: 15.11.2020).

10. IMF Sees Crisis Hit Lebanon’s Output Shrinking 12% in 2020. The Reuters, April 15, 2020. https://www.reuters.com/article/lebanon-crises-imf-idUSL5A2c361P (accessed: 17.08.2020).

11. Khreiche D. Lebanon Inflation Soars Past 100% in Latest Sign of Meltdown. Bloomberg, August 26, 2020. https://www.bloombtrg.com/news/articles/2020-08-26/lebanon-inflation-soars-past-100-in-fallout-from-currency-shock (accessed: 15.12.2020).

12. Lebanon Country Report. BTI, 2018. https://www.bti-project.org/en/reports/country-reports/detail/itc/LBN (accessed: 15.08.2020).

13. Lebanon Country report. Garda World. HIS Market, 8 September 2020. https.garda.com/crises24/country-reports/Lebanon (accessed: 12.09.2020).

14. Lebanon Overview. World Bank, Washington, 1 April 2019. https://www.worldbank.org/en/country/lebanon/overview (accessed: 17.08.2020).

15. Ricards J. Crisis in Lebanon. Anatomy of a Financial Collapse. Foundation for Defense of Democracies (FDD), August 4, 2020, Pp. 3‒57. https://www.fdd.org/analysis/2020/08/04/crises-in-lebanon/ (accessed: 17.09.2020).

16. Sunniva R. Over-Indebted Lebanon Goes Deeper into Crisis. Le Figaro, June 7, 2020. https://www.lefigaro.fr/cojoncture/le-liban-surendette -s-enfonce-dans-une-crise-profonde-20200607 (accessed: 24.10.2020).

17. US $246 Million to Support Poor and Vulnerable Lebanese Households and Build-Up the Social Safety Net Delivery System. World Bank. Washington, January 12, 2021. https://www.worldbank. org/en/news/press-release/2021/01/us246-mln-to-support-poor-and-vulnerable-lebanese-households--and-build-up-the-social-safety-net-delivery-system (accessed: 20.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up