A New Inscription from the Tomb of Darius I in Naqsh-i Rustam and the Ceremony of Proskynesis in the Achaemenid Empire

 
PIIS086919080014889-4-1
DOI10.31857/S086919080014889-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Archeology and World History
Affiliation: Kazan Federal University
Address: Russian Federation, Kazan
Occupation: Assistant of the Department of Archaeology and World History
Affiliation: Kazan Federal University
Address: Russian Federation, Kazan
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages249-263
Abstract

The article is devoted to the investigation of the Achaemenid trilingual inscription, having been published in 2019, from the tomb of the King Darius I (522–486 BC) in Naqsh-i Rustam (DNf). This inscription is the third one relating to the reliefs of the Persian nobles depicted on the façade of the tomb, who were Darius’s loyal supporters. The first two are images and inscriptions of Gobryas and Aspathines (DNc–d), and now the third is of Otanes. The Old Persian version of the new inscription includes a previously unknown verb that describes the action of a nobleman, depicted with a hand at his mouth, in the relief below the inscription. A thorough examination of the controversial aspects of the interpretation of the inscription allows us to conclude that the text refers to the action of a person represented on the relief who addressed King Darius with a gesture of blessing or greeting. The correlation of this textual and visual evidences from the royal tomb in Naqsh-i Rustam with the classical tradition reporting on proskynesis in the Achaemenid Empire allows us to come to conclusion that the new data provide us with the unique information about the ceremony of proskynesis to the King as it was seen by the Persians. The gesture of raising the hand to the mouth is found both in the famous scenes of the royal audience from the apadana of Persepolis, and in other images of the Achaemenid period.

KeywordsPersia, the Achaemenids, Darius I, epigraphy, Naqsh-i Rustam, proskynesis
AcknowledgmentThe study, in part prepared by Rung Eduard Valerievich, was carried out with the financial support of the Russian Science Foundation, project No. 20-18-00374, carried out on the basis of the N.N. N.I. Lobachevsky
Received14.06.2021
Publication date22.06.2021
Number of characters41200
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 НОВАЯ НАДПИСЬ ДАРИЯ I ИЗ НАКШ-И РУСТАМА
2 В 2001 г. во время реставрационных работ на наскальной гробнице персидского царя Дария I в Накш-и Рустаме (рис. 1) рабочие произвели очищение от природных наслоений рельеф в виде мужской фигуры, изображенной с поднятой левой рукой ко рту, в верхнем правом углу фасада гробницы (рис.2). В результате явственно проступила надпись, состоящая из четырех строк. Что касается самого рельефа, то он был одной из шести симметрично расположенных мужских фигур, по три с каждой стороны от царского трона, изображенных на фасаде гробницы, которые олицетворяли ближайших сподвижников Дария I, участвовавших в заговоре против Гауматы в 522 г. до н.э.
3 Однако, вплоть до 2018 г. надпись оставалась неизвестной в научных кругах и была «вновь открыта» только 23 октября того года, когда иранский лингвист М. Доруди в сопровождении фотографа М.А. Мосалланежада посетил некрополь в Накш-и Рустаме и при помощи окуляра фотоаппарата заметил надпись и сделал несколько качественных ее фотографий. Впоследствии Доруди послал фотоснимки своему коллеге С. Дельшаду, в то время завершающему свою диссертацию, посвященную ахеменидской эпиграфике, в Свободном университете Берлина, который подтвердил, что была обнаружена новая надпись. 27 января 2019 г. С. Дельшад и М. Доруди, поднявшись на гробницу, исследовали надпись с более близкого расстояния, а в марте опубликовали совместную статью, посвященную вновь открытой надписи, получившей обозначение DNf [Delshad, Doroodi, 2019]. Среди Накш-и Рустамских текстов с гробницы Дария I она является шестой по счету: первые два (DNa–b) – пространные тексты, высеченные на фасаде гробницы в ее правом верхнем углу и по центру; два других (DNc–d) –надписи, выполненные над рельефами мужских фигур слева от трона и идентифицирующие двух сподвижников Дария: Гаубаруву – Гобрия (рис. 3) и Аспачану – Аспафина (рис. 4); также и другие надписи (DNe) сопровождают рельефные изображения тридцати представителей народов Ахеменидской империи, символически поддерживающих царский трон1. Вновь открытая надпись, таким образом, по своему исполнению является схожей с DNc–d, и подобно им, также выполнена на трех языках – древнеперсидском, эламском и аккадском. Древнеперсидская версия надписи состоит из двух строк, эламская и вавилонская – из одной строки каждая (рис. 5); начало надписи не сохранилось, однако, восстанавливается по аналогии с двумя другими подобными текстами (DNc–d). 1. Транслитерацию и перевод Накш-и Рустамских надписей Дария I см.: Tolman, 1908, p. 3–47; Weissbach, 1911, p. 86–99; Kent, 1950, p. 137–141; Vallat, 1997, p. 149–159; Lecoq, 1997, p. 219–226; Schmitt, 2000, p. 25–49; 2009, S. 100–114; Меликов, 2013, c. 116–128.
4 ДРЕВНЕПЕРСИДСКАЯ ВЕРСИЯ НАДПИСИ
5 Прежде всего, обратимся к тексту на древнеперсидском и приведем транслитерацию сткк. 1-2 надписи: 1[---------]-š-u-v-r-i-š : d-a-r-y-v-h-u- 2[---------]-h-y-a : a-f-r-[?]-a-t-i-y
6 В этой связи напрашивается аналогия с надписью в отношении Гаубарувы (DNc), рельеф под которой изображает человека с копьем; -r--t-i-b-r в тексте принято в историографии переводить как «копьеносец» – arštibara2. Таким образом, Гаубарува характеризуется как копьеносец царя Дария: 1g-u-b-ru-u-v : p-a-t-i-š-u-v-r-i-š : d-a-r- 2y-v-h-u-š : x-š-a-y-ϑ-i-y-h-y-a : -r--t-i-b-r 2. Spear-bearer (Tolman, 1908, p. 47; Kent, 1950, p. 140; Schmitt, 2000, p. 45); Lanzenträger (Weissbach, 1911, S. 97; Schmitt, 2009, S. 112); le porteur de lance (Vallat, 1997, p. 159; Lecoq, 1997, p. 224). В вавилонской версии текста надписи – na-šú-ú iṣas-ma-ru-ú, в эламской – GIšṣi-ru-um ku-ik-t[i-r]a. Перевод в обоих случаях – «копьеносец».

Number of purchasers: 2, views: 973

Readers community rating: votes 0

1.  Dandamaev M.A. A Political History of the Achaemenid Empire. Moscow: Nauka, 1985 (in Russian).

2. Dyakonov I.M. A History of Media: From Ancient Times to the End of the 4th Century BC. Moscow–Leningrad: Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR, 1956 (in Russian).

3. Koshelenko G.A. The Drachma of Sinatruk with a countermark of Otanes. Numismatics and Epigraphy. 1971. Issue 9. Pp. 33–37 (in Russian).

4. Melikov R. Old Persian Inscriptions. Transliteration, Translation, Glossary. 2013, Baku: “Şǝrq-Qǝrb” Publishing House, 2013 (in Russian).

5. Orlov V.P. Persian Aristocracy in the Achaemenid Empire (on the Meaning of the Term bandakā). Journal of Historical, Philological and Cultural Studies. 2018. No. 4. Pp. 66–77 (in Russian).

6. Pyankov I.V. Central Asia and the Eurasian Steppe in Antiquity. Saint Petersburg: Saint Petersburg Linguistic Society, 2013 (in Russian).

7. Rung E.V. A Cult of the King in the Achaemenid Empire. “Gods among Men”. The Rulers Cult in Hellenistic and Post-Hellenistic World. Eds. S.Yu. Saprykin, I.A. Ladynin. Saint Petersburg: RHGA Publishing House, 2016. Pp. 174–190 (in Russian).

8. Struve V.V. Sketches on the history of the Northern Black Sea Region, the Caucasus and Central Asia. Leningrad: Nauka, 1968 (in Russian).

9. Abe T. Proskynesis: From a Persian Court Protocol to a Greek Religious Practice. TEKMERIA. 2017–2018. Vol. 14. Pp. 1–45.

10. Bahadori A. Achaemenid Empire, Tribal Confederations of Southwestern Persia and Seven Families. Iranian Studies. 2017. Vol. 50 (2). Pp. 173–197.

11. Bahadori A. On the Structural Aspects of Persian Elites in Achaemenid Persia.

12. Iran and the Caucasus. 2019. Vol. 23. Pp. 307–331.

13. Bartholomae C. Altiranisches Wörterbuch. Strassburg: Verlag von Karl J. Trübner, 1904.

14. Bowden H. On Kissing and Making Up: Court Protocol and Historiography in Alexander the Great’s Experiment with Proskynesis. Bulletin of the Institute of Classical Studies. 2013. Vol. 56 (2). Pp. 55–77.

15. Brehm J. Die Herrschaftsfolge des persischen Königshauses in den „Historien” des Herodot im Spannungsfeld von Kontinuität und Wandel. Genealogisches Bewusstsein als Legitimation. Inter- und intragenerationelle Auseinandersetzungen sowie die Bedeutung von Verwandtschaft bei Amtswechseln. Eds. H. Brandt, K. Köhler, U. Siewert. Bamberg: Bamberg University Press, 2009. Pp. 35–59.

16. Briant P. From Cyrus to Alexander. A History of the Persian Empire. Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2002.

17. Cotesta V. Kings into Gods. How Prostration Shaped Eurasian Civilizations. Leiden–Boston: Brill, 2012.

18. Delshad S., Doroodi M. DNf: A New Inscription Emerges from the Shadow. ARTA 2019.001. http://www.achemenet.com/pdf/arta/ ARTA_2019.001 _Delshad_Doroodi.pdf. (accessed: 17.03.2021).

19. Delshad S., Doroodi M. Katibeh-ī dar Sāyeh: Katibe-ye Nowyafteh-ye Haxāmaneši Mowsum be DNf, Zabān-hā va Gūyeš-hāye Irāni. 2020. Vol. 11. Pp. 3–28 [Delshad S., Doroodi M. An Inscription in the Shadow: A New-found Achaemenid Inscription Called DNf. Iranian Languages and Dialects. 2020. Vol. 11. Pp. 3–28 (in Persian)].

20. Dietrich M. The Neo-Babylonian Correspondence of Sargon and Sennacherib (State Archives of Assyria, 17). Helsinki: Helsinki University Press, 2003.

21. Frye R.N. The Heritage of Persia. London: William Clowes Publisher, 1962.

22. Frye R.N. The Persepolis Middle Persian Inscriptions from the Time of Shapur II. Acta Orientalia. 1966. Vol. 30. Pp. 83–93.

23. Frye R.N. Gestures of Difference to Royalty in Ancient Iran. Iranica antiqua. 1972. Vol. 9. Pp. 102–107.

24. Frechette C.G. The Name of the Ritual: Investigating Ancient Mesopotamian “Hand-lifting” Rituals with Implications for the Interpretation of Genre in the Psalms. PhD Diss. Cambridge, Massachusetts: Harvard University, 2005.

25. Frechette C.G. Mesopotamian Ritual-Prayers of 'hand-Lifting' (Akkadian Suillas): An Investigation of Function in Light of the Idiomatic Meaning of the Rubric. Münster: Ugarit Verlag, 2012.

26. Gignoux P. Glossaire des Inscriptions Pehlevies et Parthes (Corpus Inscriptionum Iranicarum. Supplementary Series. Vol. I). London: Lund Humphries, 1972.

27. Garrison M.B. The Ritual Landscape at Persepolis. Glyptic Imagery from the Persepolis Fortification and Treasury Archives. Chicago: University Press, 2017.

28. Grayson A.K. Assyrian and Babylonian Chronicles. N.Y.: Locust Valley Publisher, 1975.

29. Grillot-Susini F. Éléments de grammaire élamite. Paris: Recherche sur les civilisations, 1987.

30. Hallock R.T. Persepolis Fortification Tablets. Chicago: University Press, 1969.

31. Henkelman W.F.M. On Tapyroi and Tablets, States and Tribes: The Historical Geography of Pastoralism in the Achaemenid Heartland in Greek and Elamite Sources. Bulletin of the Institute of Classical Studies. 2011. Vol. 54 (2). Pp. 1–16.

32. Henkelman W.F.M., Stolper M.W. Ethnic Identity and Ethnic Labelling at Persepolis: The Case of the Skudrians. Organisation des pouvoirs et contacts culturels dans les pays de l‘empire achéménide. Actes du colloque organisé au Collège de France par la “Chaire d'histoire et civilisation du monde achéménide et de l'empire d'Alexandre” et le “Réseau international d'études et de recherches achéménides” (GDR 2538 CNRS), 9–10 novembre 2007 (Persika 14). Ed. P. Briant, M. Chauveau. Paris: De Boccard, 2009. Pp. 271–328.

33. Herrenschmidt C. Notes sur la parentéchez les Perses au debut de l’empire achéménide. Achaemenid History II: The Greek Sources. Ed. H. Sancisi-Weerdenburg, A. Kuhrt. Leiden: Nederlands Instituut Voor Het Nabije Oosten, 1987. Pp. 53–67.

34. Hinz W., Koch H. Elamisches Wörterbuch. T. 1-2. Berlin: Verlag von Dietrich Teimer in Berlin, 1987.

35. Hyland J. Hystaspes, Gobryas, and elite marriage politics in Teispid Persia. The Digital Archive of Brief Notes & Iran Review. 2018. Vol. 5. Pp. 30–35.

36. Kaptan D. The Daskyleion Bullae: Seal Images from the Western Achaemenid Empire. Vol. I–II. Leiden: Nederlands Instituut Voor Het Nabije Oosten, 2002.

37. Khačikjan M. The Elamite Language. Roma: Istituto per gli studi micenei ed egeo-anatolici, 1998.

38. Kent R.G. Old Persian: Grammar, Texts, Lexicon. New Haven: American Oriental Society, 1950.

39. Kümmel M. 2019: Analogie oder Lautgesetz? Zur Erklärung von Mittelpersisch burr-‘schneiden’, xirr- ‘kaufen’, āfurr- ‘segnen’ und altpersisch a-f-r-[?]- DNf 2. 27. GeSuS-Jahrestagung Sprach(en)forschung: Disziplinen und Interdisziplinarität, Warschau, 1–8 (Handout).

40. Labat R., Malbran-Labat F. Manuel d’Épigraphie akkadienne. Paris: Geuthner, 1994.

41. Lecoq P. Les inscriptions de la Perse achéménide. Paris: Gallimard, 1997.

42. Lenzi A. Akkadian Prayers and Hymns. A Reader. Atlanta: SBL Press, 2015.

43. Lewis D.M. Sparta and Persia: Lectures Delivered at the University of Cincinnati, Autumn 1976 in Memory of Donald W. Bradeen. Leiden: J.E. Brill, 1977.

44. Llewellyn-Jones L. King and Court in Ancient Persia (550 to 331 BCE). Edinburgh: University Press, 2013.

45. Luckenbill D.D. Ancient Records of Assyria and Babylonia. Vol. 2. Chicago: University Press, 1927.

46. MacKenzie D.N. A Concise Pahlavi Dictionary. London–New York–Toronto: Oxford University Press, 1971.

47. Matarese C. Sending a Kiss to the King: The Achaemenid Proskynēsis between Explanations and Misunderstandings. Ancient World. 2014, Vol. 45. Pp. 122–145.

48. Oshima T. Babylonian Prayers to Marduk. Tübingen: Mohr Siebeck, 2011.

49. Paper H.H. The Phonology and Morphology of Royal Achaemenid Elamite. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1955.

50. Parpola S. Letters from Assyrian Scholars to the Kings Esarhaddon and Ashurbanipal. Vol. 1. Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2007.

51. Root M.C. The King and Kingship in Achaemenid Art. Essays on the Creation of an Iconography of Empire, Leiden: Brill, 1979.

52. Rung E. Some Notes on Karanos in the Achaemenid Empire. Iranica antiqua. 2015. Vol. 50. Pp. 333–356.

53. Rung E.V. The Gestures of proskynēsis in the Achaemenid Empire. Klio. 2020. Bd. 102 (2). Pp. 405–444.

54. Schmidt E.F. Persepolis, III: The Royal Tombs and other Monuments, Chicago: University Press, 1970.

55. Schmitt R. The Old Persian Inscriptions of Naqshi-Rustam and Persepolis. London: School of Oriental and African Studies, 2000.

56. Schmitt R. Die altpersischen Inschriften der Achaimeniden. Editio minor mit deutscher Ubersetzung. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2009.

57. Schmitt R. 2014: Wörterbuch der altpersischen Königsinschriften. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2014.

58. Schmitt R. Überlegungen zu zwei neuen altpersichen inschriften (Phanagoreia, Naqš-i Rustam). NARTAMONGAE. 2019. Vol. 14. Pp. 34–49.

59. Scott J.A. The Gesture of Proskynesis. Classical Journal. 1921/2, Bd. 17. Pp. 403–404.

60. Stolper M.W. Elamite. The Cambridge Encyclopedia of the World's Ancient Languages. Ed. R.D. Woodard. Cambridge: University Press, 2004.

61. Streck M.P. Babylonian and Assyrian. The Semitic Languages. An International Handbook. Ed. S. Weninger, G. Khan, M.P. Streck, J.C.E. Watson (eds). Berlin–Boston: De Gruyter, 2012, Pp. 359–396.

62. Stronah D. Icons of Dominion: Review Scenes at Til Barsip and Persepolis. Iranica antiqua. 2002. Vol. 37. Pp. 373–402.

63. Šašková K. Adad-šumu-uṣur and His Family in the Service of Assyrian Kings. Who Was King? Who Was Not King? The Rulers and the Ruled in the Ancient Near East. Ed. P. Charvát, P. Maříková Vlčková. Prague: Institute of Archaeology of the Academy of Sciences of the Czech Republic, 2010. Pp. 113–130.

64. Tarn W.W. Alexander the Great, II: Sources and Studies. Cambridge: University Press, 1948.

65. Tavernier J. Élamite. Analyse grammaticale et lecture de textes. Res Antiquae. 2011. Vol. 8. Pp. 315–350.

66. Tavernier J. Some Thoughts on the ustarbaru. Extraction and Control: Studies in Honor of Matthew W. Stolper. Ed. M. Kozuh, W. Henkelman, C. Jones, C. Woods. Chicago: University Press, 2014. Pp. 297–322.

67. Taylor L.R. The ‘Proskynesis’ and the Hellenistic Ruler Cult. Journal of Hellenic Studies. 1927. Vol. 47. Pp. 53–62.

68. Tolman H.C. Ancient Persian Lexicon and the Text of the Achaemenidan Inscriptions Transliterated and Translated with Special Reference to Their Recent Re-Examination. New York–Cincinnati–Chicago: American Bank Company, 1908.

69. Vallat F. Corpus des inscriptions royales en elamite achemenide. Thèse présentée pour l'obtention du Doctorat de IIIe cycle. Paris, 1997.

70. Waters M. Ctesias’ Persica and Its Near Eastern Context. Madison: University of Wisconsin Press, 2017.

71. Weissbach F.H. Die Keilinschriften der Achämeniden. Leipzig: Hinrichs, 1911.

72. Wiesehöfer J. “Denn ihr huldigt nicht einem Menschen als eurem Herrscher, sondern nur den Göttern”: Bemerkungen zur Proskynese in Iran. Religious Themes and Texts of Pre-Islamic Iran and Central Asia: Studies in Honour of Professor Gherardo Gnoli. Ed. C. Cereti, M. Maggi, E. Provasi. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 2003. S. 447–452.

73. Zadok R. The Elamite Onomasticon. Napoli: Istituto universitario orientale, 1984.

Fig. 1. Darius’ tomb in Naqsh-e Rostam, Iran (photo: E.V. Rung). (Рис.1.jpg, 1,126 Kb) [Download]

Fig. 2. The Relief of a Persian (Otanes?) from Darius’ tomb in Naqsh-e Rostam (photo: M.A. Mosallanezhad). (Рис.2.jpg, 1,332 Kb) [Download]

Fig. 3. The Relief of Gaubaruva from Darius’ tomb in Naqsh-e Rostam. (Рис.3.jpg, 602 Kb) [Download]

Fig. 4. The Relief of Aspacana from Darius’ tomb in Naqsh-e Rostam. (Рис.4.jpg, 1,404 Kb) [Download]

Fig. 5a-b. Photo and Drawing of the DNf inscription (Delshad, Doroodi 2019, 7, fig. 1, 6). (Рис.5a-b.jpg, 501 Kb) [Download]

Fig. 6. The Audience Relief from the Apadana in Persepolis. The National Museum of Iran. Tehran (photo: E.V. Rung). (Рис.6001.jpg, 660 Kb) [Download]

Fig. 7. The Audience Relief from the Apadana in Persepolis. Persepolis (photo: E.V. Rung). (Рис.7001.jpg, 801 Kb) [Download]

Fig. 8. The Relief from the Tomb of Artaxerxes III. Persepolis (photo: E.V. Rung). (Рис.8.JPG, 1,550 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up