Language Situation in Turkestan Region through the Eyes of Local Experts (Based on Field Research of 2023–2024)

 
PIIS268684310033447-9-1
DOI10.18254/S268684310033447-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Oriental studies Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameOriental courier
EditionIssue 4
Abstract

Based on the analysis of data collected during field research in the Turkestan region in 2023–2024, the paper identifies the main trends in expert opinions on the language situation and prospects for language policy in the region. The experts were employees of relevant departments of local administrations, managers and employees of educational organizations, and researchers from universities. The opinion of experts at different levels reflects the specific perception of the language situation by people to varying degrees involved in the implementation and analysis of language policy implemented in the region. This allows us to get a comprehensive understanding of current language processes in the context of the implementation of the “Concept for the development of language policy in the Republic of Kazakhstan in 2023–2029.” Among the most important topics, experts note the prevalence of the Kazakh language, along with the continued demand for learning Russian, English and Uzbek languages, different attitudes towards the introduction of the Latin alphabet and the prospects for the implementation of these initiatives. The analysis of expert opinions is based on field materials collected during expert interviews, group discussions and participant observation in different areas of the Turkestan region.

Keywordslanguage situation, language planning, Turkestan region, expert opinion, introduction of the Latin alphabet, Russian language
AcknowledgmentThe article uses materials obtained during the implementation of the project under grant funding from the Science Committee of the Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Kazakhstan (AR 14872068 "Study of language policy and practice in the Turkestan region in the context of the tasks of language development of the Republic of Kazakhstan") and within the framework of the research topic of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences “East and Russia: socio-political, economic and cultural-historical relationships”.
Received19.12.2024
Publication date24.12.2024
Number of characters41859
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Языковая политика является важной частью государственного строительства: не случайно на протяжении всего периода независимости Казахстана она находилась в центре внимания власти и общества и все ее значимые вехи сопровождались бурными дискуссиями. Ситуация обусловлена сложными процессами изменения статуса казахского, русского и других языков, на которых говорят жители страны, за прошедшие 30 лет. На протяжении всего периода обретения независимости в Казахстане проводилась гибкая и взвешенная языковая политика, провозглашавшая постепенное расширение сферы применения казахского языка, но сохранявшая возможность комфортного использования русского, узбекского, уйгурского и таджикского языка. При этом количество школ с неказахским языком обучения постепенно снижалось [Fierman, 2006, p. 102–106; Савин, 2019, c. 96–101] на фоне сокращения русскоязычного населения Казахстана и повышения роли казахского языка как символа национального строительства после советского периода, объявленного колониальным.
2 В июне 2023 г. после открытого онлайн-обсуждения была принята «Концепция развития языковой политики в Республике Казахстан на 2023–2029 гг.», в которой прописаны в числе прочих задач «Основные направления перехода на латинскую графику» [Концепция развития… Гл. 2, Пар. 2, 2023], что говорит о развитии планов правительства в этом отношении. 19 октября 2023 г. эта Концепция была утверждена [В Казахстане утвердили Концепцию… 2023] и теперь к 2029 г. по итогам ее реализации ожидаются следующие основные результаты: 1. Доля казахскоязычного населения по республике — 84%; 2. Доля населения, говорящего на трех языках, — 32%; 3. Доля населения, охваченного курсами обучения новому алфавиту и правилам правописания, — 15%; 4. Доля делопроизводства центральных государственных и местных исполнительных органов на государственном языке, — 94%; 5. Доля терминологического фонда, основанного на правилах орфографии латинского алфавита казахского языка (с нарастающим итогом), — 40%) [Концепция развития… Гл. 6, 2023].
3 Разумеется, ответ на вопрос о том, насколько реально выполнимы эти планы, зависит от понимания господствующих представлений о текущей языковой ситуации, которыми определяется и восприятие гражданами предлагаемых властями инициатив и готовность содействовать их реализации. Выявление закономерностей и факторов формирования этих представлений становится главным вопросом прикладного и научного характера. Как представляются, особая роль среди этих факторов принадлежит характеристикам языковой ситуации, формирующимся на основе оценок и мнений, сформулированных людьми, вовлеченными в реализацию языковой политики и наблюдающими аспекты этой деятельности своими глазами.
4 Нужно учитывать важность учета региональной специфики в ходе анализа языковой политики и ее восприятия гражданами в Казахстане. В частности, А. Жикеева, полагая, что «различия в языковой ситуации отдельных районов: севера и юга, приграничных районов являются общепризнанными», признает, что многие аспекты регионального рассмотрения языковой политики остаются вне поля зрения исследователей. В связи с чем «возникает насущная необходимость регионального подхода в изучении языковой ситуации в Республике Казахстан» [Жикеева, 2014, с. 3].

views: 99

Readers community rating: votes 0

1. Abildaeva K. M. On the Issue of Multilingualism in Western Kazakhstan. The Policy of the Trinity of Languages. Aqtobe Baishev University Herald. 2015. No.1(47) (in Russian). URL: https://articlekz.com/article/12123?ysclid=lhcyjbd15z694538954 (accessed 19.04.2024).

2. Amen A. Zh., Kenzhegulova A. A. Study of the Attitude of Residents of the West Kazakhstan Region to the State Language and the Prospects for Its Development (Based on the Results of Sociological Study). Udmurtian University Herald. Sociology. Political Science. International Relations. 2021. Vol. 5. Iss. 2. Pp. 155–163 (in Russian).

3. Kazakhstan Approved the Concept for the Development of Language Policy for the next 6 years (in Russian). URL: https://www.zakon.kz/pravo/6410885-v-kazakhstane-utverdili-kontseptsiyu-razvitiya-yazykovoy-politiki-na-predstoyashchie-6-let.html (accessed 16.12.2024).

4. State Program for the Implementation of Language Policy in the Republic of Kazakhstan for 2020–2025 (in Russian). URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/P1900001045 (accessed 16.12.2024).

5. Concept for the Development of Language Policy in the Republic of Kazakhstan for 2023–2029 (in Russian). URL: https://legalacts.egov.kz/npa/view?id=14488704 (accessed 16.12.2024).

6. Zhikeyeva A. R. Regional Component in the Study of the Linguistic Situation in the Republic of Kazakhstan. Linguoculturology. 2014. No. 8 (in Russian). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/regionalnyy-komponent-v-izuchenii-yazykovoy-situatsii-v-respublike-kazahstan (accessed 19.12.2023).

7. Zhikeyeva A. R. Features of the Formation and Development of Trilingualism in the Republic of Kazakhstan using the example of the Kostanay region. Pedagogical Education in Russia. 2017. No. 11. (in Russian). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-formirovaniya-i-razvitiya-trehyazychiya-v-respublike-kazahstan-na-primere-kostanayskoy-oblasti (accessed 18.12.2023).

8. Field materials of the author (PMA-1): Expedition to the City of Turkestan and the Sauran Region of the Turkestan Region in October 2023 (Informants: S. Department of Language Development of the Turkestan Region, B. Department of Education of the Turkestan Region) (in Russian).

9. Field materials of the author (PMA-2): Expedition to the Сity of Saryagash and the Saryagash District of the Turkestan Region in April 2024 (Informants: R. Department of Culture of the Saryagash district, K. Department of Language Development of the Saragash district, L. school principal, T. school head teacher) (in Russian).

10. Field materials of the author (PMA-3): Interviews with Participants of the Round Table in Shymkent in May 2024 (Informants: S. professor, N. professor, D. associate professor) (in Russian).

11. Savin I. S. A Look at the History of Interethnic Relations in Kazakhstan. Moscow: IOS RAS, 2019 (in Russian).

12. Language Situation in the Aktobe Region. Department for the Development of Languages of the Aktobe Region. 2022. (in Russian). URL: https://www.gov.kz/memleket/entities/aktobe-til/documents/details/357720?lang=ru&ysclid=lhcyj8qycx577522516 (accessed 18.12.2023).

13. Blackburn M. Discourses of Russian-Speaking Youth in Nazarbaev’s Kazakhstan. Soviet Legacies and Responses to Nation-Building. Central Asian Survey. 2019. No. 38 (2). Pp. 217–36.

14. Fierman W. Language and Education in Post-Soviet Kazakhstan: Kazakh-Medium Instruction in Urban Schools. The Russian Review. 2006. Vol. 65. No. 1. Pp. 98–116.

15. Jašina-Schäfer A.Everyday Experiences of Place in the Kazakhstani Borderland: Russian Speakers Between Kazakhstan, Russia, and the Globe. Nationalities Papers. 2019. No. 47(1). Pp. 38–54.

16. Smagulova J. ‘The Re-Acquisition of Kazakh in Kazakhstan: Achievements and Challenges. Ahn E., Smagulova J. (eds). Language Change in Central Asia. Berlin: De Gruyter, 2016. Pp. 89–107.

Система Orphus

Loading...
Up