Representations of Africans in Ancient Greek Art: Ritual and Semantic Aspects of the Utilitarian Objects

 
PIIS268684310033440-2-1
DOI10.18254/S268684310033440-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: независимый исследователь
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameOriental courier
EditionIssue 4
Abstract

Images of the Africans emerged in the art of the Archaic Period (the middle of the 7th – early 5th centuries BC) due to the contacts with Egypt and preserved in the Hellenistic art (4th century BC – 1st century AD). They preserved in the objects of applied arts: in jewelry and first in the vase painting and in the small plastic. Ceramics in Ancient Greek culture had a particular status: this was not just a utilitarian or ritual object but also a means of representation of the picture of the world. The characteristic trait of representations of not only Africans, but of all the Others, in Ancient Greek art was their connection with mythology. Africans were represented in mythological subjects or in close connection with mythological characters: first, with the Ethiopian king Memnon or with the Egyptian king Busiris. With the myth of Memnon or possibly with the amazons might be connected alabastrons with the images of Africans wearing Persian or Thracian garment. In Greek art there were small figurines and jewelry with the images of Africans. They were particularly popular in the Hellenistic epoch. In some cases, Africans might be represented as servants or slaves. Some Greek cities minted coins with the heads of the Africans. Many images of the Africans might relate to the magic and funeral rituals. This might be connected to the influence of Egypt, where they played the same role. With the influence of Egypt, Near East and the territories of Africa South of the Sahara might be connected figure vessels in the shape of an African in the crocodile’s mouth. Also, the images of the phantastic people of pygmies might relate to the real Africans and the funeral cults and the cults of fertility.

KeywordsAfricans, ancient art, vase painting, Busiris, alabastrons, figure vessels, Pigmies
Received19.12.2024
Publication date24.12.2024
Number of characters24400
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Изображения африканцев в искусстве минойского Крита (2700–1400 гг. до н. э.)
2

Существует расхожее мнение, согласно которому изображения чернокожих присутствовали уже в искусстве минойского Крита. Это мнение исходит от Артура Эванса — первооткрывателя критской культуры, назвавшего персонажа одной критской росписи (1550–1500 гг. до н. э., Археологический музей, Ираклион) «капитаном чернокожих»: он идет впереди группы людей, у него курчавые волосы, темная (но не черная) кожа и удлиненный нос. Похожих персонажей в критском искусстве целый ряд и многие исследователи вслед за Эвансом идентифицируют их как африканцев на основании темной кожи и курчавых волос [Snowden, 2010, p. 82]. Однако эти черты не выглядят однозначно присущими чернокожим: египетское искусство того же времени изображало их гораздо более жизнеподобно [Vercoutter, 2010] и неясно, что мешало критскому искусству их копировать, тем более что оно находилось под большим влиянием египетского. Более того, хотя у Крита и были активные контакты с Северной Африкой, но вряд ли влияние Африки и африканцев были настолько значительным, что их изображали столь часто. Цвет кожи подобных персонажей (тем более что он коричневый, а не черный) мог иметь символическое значение, служить обозначением статуса, определенной роли в ритуале: тем более что в критском искусстве фигурировали персонажи с разным цветом кожи.

Статья представляет собой переработанный и дополненный материал автора [Терещенко, 2016].
3 Изображения африканцев в греческом искусстве сер. VII в. до н. э. – I в. н. э.
4 Изображения африканцев, о которых можно говорить с большей определенностью, появились в греческом искусстве в эпоху архаики (сер. VI – нач. V в. до н. э.), благодаря контактам с Египтом, а через его посредничество, вероятно, и с Африкой к югу от Сахары. Эти изображения сохранялись и в искусстве V – нач. IV вв. до н. э., и в искусстве эпохи эллинизма (IV в. до н. э. – I в. н. э.). В VII–VI вв. до н. э. контакты греков с Египтом были довольно интенсивными: в дельте Нила появилась греческая колония Навкратис, греческие наемники поступили на службу к египетским фараонам и ходили с ними в походы к верхним порогам Нила, а многие образованные греки совершали путешествия в Египет (его, в частности, посещал Солон). Вероятно, и в самом Египте жило какое-то количество африканцев, присутствовали они и в египетском искусстве [Бордмэн, 2007, с. 47–53, 70; Кузищин, 2003, с 68–70; Vercoutter, 2010].
5 Дошедшие до нас изображения африканцев присутствуют в произведениях декоративно-прикладного искусства — в ювелирных украшениях, прежде всего, в вазописи, а также в мелкой пластике. Как и во всех традиционных архаических культурах, керамика в древнегреческой культуре имела особый статус: это был не только утилитарный и ритуальный объект (керамические сосуды использовали в ритуалах жертвоприношения, погребения, симпосия и др.), но и средство репрезентации картины мира. В древнегреческой керамике (вазописи) нашли отражение мифы, космологические представления, исторические события, контакты с другими народами, а также самый широкий круг социокультурных феноменов, социальных практик и деталей повседневной жизни (симпосий, жертвоприношения, война и др.) [Bérard, Vernant, 1974; Lissarrague, 2002].

views: 91

Readers community rating: votes 0

1. Bordman G., Hammond N.-G.-L. Expansion of the Greek World in 8th – 6th Centuries B. C. Cambridge History of Ancient World. Transl. by A. Zaikov. Moscow: Ladomir, 2007. Vol. 3. Pt. 3. 653 p. (in Russian)

2. Kuzischin V. I. History of the Ancient East. Moscow: Higher School, 2003. 462 p. (in Russian)

3. Kutsenkov P. A. The Problem of Authenticity of Traditional African Art: Terms and Historiography. Oriental Courier. No. 3. DOI: 10.18254/S268684310032506-4 (in Russian)

4. Lissarrague F. Wine in the Stream of Images. Aesthetics of the Ancient Greek Feast. Tr. by E. Reshetnikova. Moscow: NLO, 2008. 176 p. (in Russian)

5. Tereshchenko T. S. Reflection of the Contacts of the Ancient Greeks with Egypt in the Paintings of Vases on the Plot of the Myth of Hercules and Busiris. Geography of Art: Multidimensional Images of Space. Moscow: GITR, 2022. Pp. 51–67 (in Russian)

6. Tereshchenko T. S. The Image of Black People in the Art of Antiquity. Philosophy and Culture. 2016. Pp. 707–714 (in Russian)

7. Shtal I. V. Epic Legends of Ancient Greece: Geranomachy: An Essay on Typological and Genre Reconstruction. Moscow: Nauka, 1989. 299 p. (in Russian)

8. Durand J.-L. Lissarrague F. Héros cru ou hôte cuit: histoire quasi cannibal d’Héracles chez Busiris. Image et céramique grecque. Actes du Colloque de Rouen, 25–26 November 1982. Éd. Lissarrague F. Thelamon F. Rouen: Université de Rouen, 1983. P. 153–167.

9. Hoffmann H. Sotades. Symbols of Immortality on Greek Vases. Oxford: Clarendon Press, 1997. 205 p.

10. Lissarrague F. The Athenian Image of the Foreigner. Greeks and Barbarians. Ed. by T. Harrison. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2002. Pp. 101–124.

11. Neils J. The Group of the Negro Alabastra Reconsidered. Il greco, il barbaro e la ceramica attica, Immaginario del diverso, processi di scambio e autorappresentazione degli indegni. Ed. by F. Giudice, R. Panvini. Atti del Convegno Internazionale di Studi 14–19 maggio 2001, Rome. Vol. 4. Roma: L’Erma di Bretschneider, 2001. Pp. 67–74.

12. Raeck W. Zum Barbarenbild in der Kunst Athens im 6. und 5. Jahrhundert v. Chr. Bonn: Rudolf Habelt, 1981. 337 p.

13. Snowden F. M. Jr. Iconographical Evidence on the Black Populations in Greco-Roman Antiquity. The Image of the Black in Western Art. Vol. I: From the Pharaohs to the Fall of the Roman Empire. Ed. by D. Bindman. Harvard University Press: Cambridge, 2010. Pp. 143–250.

14. Vercoutter J. The Iconography of the Black in Ancient Egypt: From the Beginnings to the Twenty-Fifth Dynasty. The Image of the Black in Western Art. Vol. I: From the Pharaohs to the Fall of the Roman Empire. Ed. by D. Bindman Harvard: Harvard University Press, 2010. Pp. 41–94.

Система Orphus

Loading...
Up