Regional Competition between Russia and Turkey: A Case Study of the South Caucasus

 
PIIS268684310032487-3-1
DOI10.18254/S268684310032487-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Lomonosov Moscow State University (MSU)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameOriental courier
EditionIssue 3
Abstract

Russo-Turkish relations involve multifaceted economic cooperation alongside significant political challenges. A major contradiction in Russo-Turkish relations stems from differing strategic interests in several regions: the South Caucasus, the Middle East, and Central Asia. This raises the question: given the existing emphasis on economic interaction and the lack of political agreement, can Russo-Turkish relations be characterized as a strategic partnership, or are they merely a series of mutually beneficial actions without strategic depth? This study examines how regional contradictions affect Russo-Turkish relations, focusing on Russian and Turkish policies in the South Caucasus. It explores how Russia and Turkey both cooperate and conflict in this region by analyzing strategic foreign policy documents and contractual framework of their bilateral relations with Azerbaijan, Armenia, and Georgia. The study compares the countries’ declared goals and actual foreign policy actions, and interests in each of the South Caucasus countries. The analysis reveals that Russia and Turkey have different perspectives on the regional order in the South Caucasus. Russia prioritizes the region in its foreign policy, viewing itself as the main participant in regional processes and resisting the strengthening of other regional actors. Conversely, Turkey systematically seeks to diminish Russia's role as the primary ‘architect’ of the regional order. The study demonstrates that in 2020, Turkey succeeded in becoming one of the dominant powers in the South Caucasus, altering the regional status quo in its favor. The conclusion is that regional contradictions prevent Russian-Turkish relations from being considered a strategic partnership. Instead, the relations are characterized as situational interaction.

KeywordsSouth Caucasus, Russia, Türkiye, Azerbaijan, Armenia, Georgia, Russian-Turkish relations
Received30.09.2024
Publication date05.10.2024
Number of characters32849
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение
2 Анализ внешнеполитических концепций и доктрин — один из базовых методов изучения внешней политики государства. У таких стран, как Россия и США, концепция внешней политики — это документ, обращенный urbi et orbi и доступный в открытом доступе. Турция, в отличие от России, не оформляет свою концепцию внешней политики в виде нормативно-правового акта и не размещает ее на сайте внешнеполитического ведомства и в других официальных СМИ. Это усложняет работу исследователя внешней политики Турции.
3 Тем не менее, существует возможность получить представление об основных концептуальных основаниях турецкой внешней политики и ее стратегических целях. Ежегодно министр иностранных дел Турции обращается с посланием к Великому Национальному Собранию, в котором презентует результаты работы за год и кратко освещает актуальную внешнеполитическую доктрину. Министр иностранных дел Х. Фидан в послании 2023 г. “Türkiye Yüzyılı’nda Türk Dış Politikası” («Турецкая внешняя политика в век Турции») уделил внимание и отношениям с Россией [Türkiye Yüzyılı’nda 2024]. Согласно посланию, основу двусторонних отношений составляет экономика (торговля, энергетические проекты, туризм, строительство и инвестиции). Был выдвинут тезис о существовании разногласий между странами в политической сфере, которые были охарактеризованы как «различные подходы и ожидания» в региональных и глобальных вопросах [Türkiye Yüzyılı’nda 2024]. Это означает, что Россия и Турция имеют различные интересы в одних и тех же регионах и проводят в них разную политику. Хотя за тезисом о различных подходах следует положение о готовности вести «конструктивный, открытый и регулярный диалог по региональным и глобальным вопросам», очевидно, что Россия рассматривается как региональный соперник [Türkiye Yüzyılı’nda 2024].
4 Проблема регионального соперничества — главный фактор, осложняющий российско-турецкие отношения. Конкуренция за влияние на Южном Кавказе, в Центральной Азии, на Ближнем Востоке (прежде всего в Сирии) и связанные с этим противоречия (которые в условиях необходимости тесного экономического сотрудничества, особенно значимого в преодолении последствий санкций, не выносятся российской стороной на повестку дня) не дают с уверенностью назвать российско-турецкие отношения стратегическим партнерством. Возникает вопрос о том, как охарактеризовать российско-турецкое взаимодействие, с одной стороны построенное на экономических связях, некоторые из которых В. В. Путин охарактеризовал как «стратегические», а с другой несет на себе груз противоположных региональных целей и интересов [Президент РФ сказал… 2023].
5 Концепция внешней политики Российской Федерации 2023 г. определяет главными региональными приоритетами внешней политики ближнее зарубежье и СНГ, поэтому наибольшее значение для России имеет российско-турецкое соперничество на Южном Кавказе и в Центральной Азии [Концепция внешней политики… 2023]. На примере Южного Кавказа, находящегося сегодня в состоянии изменения баланса сил, предлагается рассмотреть, как Россия и Турция конкурируют в отдельно взятом регионе и как это отражается на характере российско-турецких отношений.

views: 187

Readers community rating: votes 0

1. Azerbaijan Accused Russia of Violating the Declaration on Allied Cooperation. RBC. 16.07.2023 (in Russian). URL: https://www.rbc.ru/politics/16/07/2023/64b324a49a7947bcd07fafc2 (accessed 29.02.24).

2. Armenia Has Suspended its Participation in the CSTO. TASS. 23.02.24 (in Russian). URL: https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/20065033 (accessed 28.02.24).

3. A Trilateral Declaration on the Development of the North-South Transport Corridor Has Been Signed in Baku. TASS. 09.09.22 (in Russian). URL: https://tass.ru/ekonomika/15705847 (accessed 28.02.24).

4. The Kremlin Called the Future of Russian Peacekeepers in Karabakh Uncertain. Lenta.ru. 25.09.23 (in Russian). URL: https://lenta.ru/news/2023/09/25/peskovmirotrorci/ (accessed 28.02.24).

5. The Federal Customs Service Named Russia’s Main Trading Partners by the End of 2022. Vedomosti. 18.01.23 (in Russian). URL: https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2023/01/18/959445-v-fts-nazvali-osnovnih-torgovih-partnerov (accessed 28.02.24).

6. Armenian Foreign Minister: Yerevan Aims at Opening Borders with Turkey. Anadolu Agency. 07.03.24 (in Russian). URL: https://tinyurl.com/bm3vv642 (accessed 07.03.24).

7. Davtian V. S., Margarian N. I. Transport Communications in the South Caucasus after the Nagorno-Karabakh War. Russia and the New States of Eurasia. 2022. No. I (LIV). Pp. 123–135 (in Russian).

8. Bilateral Relations. Turkey. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Armenia (in Russian). URL: https://www.mfa.am/ru/bilateral-relations/tr (accessed 29.02.24).

9. Declaration on Allied Cooperation between the Russian Federation and the Republic of Azerbaijan of 22 February 2022. Administration of the President of the Russian Federation (in Russian). URL: http://kremlin.ru/supplement/5777 (accessed 29.02.24).

10. Declaration on Allied Co-operation Between the Russian Federation and the Republic of Armenia Oriented Towards the 21st Century. President of the Russian Federation. 26.09.2000 (in Russian). URL: http://www.kremlin.ru/supplement/3210 (accessed 29.02.24).

11. Diplomat: No Progress on Opening Turkish-Armenian Border yet. TASS. 02.03.24 (in Russian). URL: https://ria.ru/20240302/granitsa-1930687073.html (accessed 29.02.24).

12. Treaty between the Russian Federation and the Republic of Armenia on the Status of the Border Troops of the Russian Federation Stationed on the Territory of the Republic of Armenia and the Conditions of Their Functioning (Yerevan, 30 Sept. 1992). Border Guard Service of the Federal Security Service of Russia (in Russian). URL: http://ps.fsb.ru/fps/international/agreement/text.htm%21id%3D10320710%40fsbArticle.html (accessed 29.02.24).

13. Treaty of Friendship, Co-operation and Military Assistance between the Russian Federation and the Republic of Armenia. Signed in Moscow August 29, 1997). Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (in Russian). URL: https://mid.ru/upload/medialibrary/a5b/ДОГОВОР%20О%20ДРУЖБЕ.pdf (accessed 29.02.24).

14. Collective Security Treaty. May 15, 1992. Collective Security Treaty Organization (in Russian). URL: https://odkb-csto.org/documents/documents/dogovor_o_kollektivnoy_bezopasnosti/#loaded (accessed 29.02.24). 

15. Yerevan Opposed the Presence of Russian Border Guards at Zvartnots. RIA Novosti. 06.03.24 (in Russian). URL: https://ria.ru/20240306/pogrankontrol-1931506415.html (accessed 06.03.24).

16. Statement by the President of the Republic of Azerbaijan, the Prime Minister of the Republic of Armenia and the President of the Russian Federation. President of the Russian Federation. 10.11.20 (in Russian). URL: http://kremlin.ru/events/president/news/64384 (accessed 29.02.24).

17. How Armenia Treats Russia and Whether it Considers it an Ally — Poll. Sputnik Armenia. 19.11.20 (in Russian). URL: https://ru.armeniasputnik.am/20201119/Kak-v-Armenii-otnosyatsya-k-Rossii-i-schitayut-li-svoim-soyuznikom--opros-25400708.html (accessed 28.02.24).

18. Concept of Foreign Policy of the Russian Federation. Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation. 31.03.23. URL: https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1860586/ (accessed 28.02.24).

19. Meloian T. H., Entina E. G., Davranova S. B., Nadjarov A. M. Russia's Military and Political Presence in the South Caucasus. Publishing House of the Higher School of Economics, 2023. No. 2743. 76 p. (in Russian).

20. Public Opinion of the Population of the CIS Region on Russian Humanitarian Aid and Contribution to International Development Assistance. WCIOM, 2022 (in Russian). URL: https://wciom.ru/presentation/prezentacii/obshchestvennoe-mnenie-naselenija-stran-regiona-sng-o-rossiiskoi-gumanitarnoi-pomoshchi-i-vklade-v-sodeistvie-mezhdunarodnomu-razvitiju (accessed 28.02.24).

21. The Volume of Freight Transported by BTK Railways Exceeded 2.4 Million Tonnes. Anadolu Agency. 02.05.23 (in Russian). URL: https://tinyurl.com/4dxndvvw (accessed 28.02.24).

22. The Russian President Says Russia-Turkey Partnership Is at a High Level. Interfax. 04.12.23 (in Russian). URL: https://www.interfax.ru/russia/934615 (accessed 28.02.24).

23. Prime Minister Pashinyan together with His Spouse Arrived in Paris on a Working Visit. Prime Minister of the Republic of Armenia. 21.02.24 (in Russian). URL: https://www.primeminister.am/ru/press-release/item/2024/02/21/Nikol-Pashinyan-visit-to-France/ (accessed 29.02.24).

24. Putin Said Armenia Itself Recognised Karabakh as Part of Azerbaijan. TASS. 05.10.23 (in Russian). URL: https://tass.ru/politika/18921533 (accessed 28.02.24).

25. Decree of the President of the Russian Federation No. 695 of 10.11.20. President of the Russian Federation (in Russian). URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/46042 (accessed 28.02.24).

26. Shusha Declaration on Allied Relations between the Republic of Azerbaijan and the Republic of Turkey. President of the Republic of Azerbaijan. 16.06.21 (in Russian). URL: https://president.az/ru/articles/view/52122 (accessed 29.02.24).

27. Economic Relations between Türkiye and Georgia. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. URL: https://www.mfa.gov.tr/economic-relations-between-turkiye-and-georgia.en.mfa (accessed 29.02.24).

28. EU Statement on Opening of the Baku-Tbilisi-Kars Railway. The Diplomatic Service of the European Union. 30.10.17. URL: https://www.eeas.europa.eu/node/34825_en (accessed 28.02.24).

29. Exports of Countries Commonwealth of Independent States. Azerbaijan Statistical Information Service. URL: https://www.azstat.gov.az/portal/?lang=en (accessed 28.02.24).

30. External Merchandise Trade in Georgia. 2023. National Statistics Office of Georgia. URL: https://www.geostat.ge/media/59731/External-Merchandise-Trade-of-Georgia-in-2023.pdf (accessed 28.02.24).

31. Foreign Direct Investments. National Statistics Office of Georgia. URL: https://www.geostat.ge/en/modules/categories/191/foreign-direct-investments (accessed 28.02.24).

32. National Security Concept of Georgia. National Security Council. URL: https://nsc.gov.ge/en/CONCEPTUAL-DOCUMENTS/National-Security-Concept (accessed 29.02.24).

33. Political Relations between Turkey and Georgia. Republic of Türkiye Ministry of Foreıgn Affairs. URL: https://www.mfa.gov.tr/relations-between-turkiye-and-georgia.en.mfa (accessed 28.02.24).

34. The Role of Turkish Drones in Azerbaijan’s Increasing Military Effectiveness: An Assessment of the Second Nagorno-Karabakh War. Insight Turkey. Fall 2021. Vol. 23, No. 4. URL: https://www.insightturkey.com/articles/the-role-of-turkish-drones-in-azerbaijans-increasing-military-effectiveness-an-assessment-of-the-second-nagorno-karabakh-war (accessed 29.02.24).

35. Turkish FM: Georgia Holds “Special Place” as Turkey’s Neighbour, Strategic Partner. Agenda.ge. 15.02.24. URL: https://agenda.ge/en/news/2024/527 (accessed 28.02.24).

36. Turkish Foreign Policy in the Turkish Century. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey. 2024 (in Turkish). URL: https://www.mfa.gov.tr/site_media/html/turkiye-yuzyili-nda-turk-dis-politikasi-2024-kitapcik.pdf (accessed 28.02.24).

37. 1915 Events and Turkish-Armenian Conflict. Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey (in Turkish). URL: https://www.mfa.gov.tr/1915-olaylari-ve-turk_ermeni-uyusmazligi.tr.mfa (accessed 29.02.24).

Система Orphus

Loading...
Up