The United States and Europe: Two Years of Donald Trump’s Presidency

 
PIIS207054760005404-1-1
DOI10.18254/S207054760005404-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRussia and America in XXI century
EditionSpecial Issue
Abstract

The article scrutinizes key trends that determined the transatlantic relationship during the passed two years of Donald Trump’s presidency. The author considers main features of the current U.S. administration’s approach towards Europe. He attempts to figure out drivers that shaped the milestones of President Trump’s Euro-Atlantic policy. The article reveals that one of the basic drivers is a clash of Trump’s nationally-oriented pragmatic views and transactional inclination with liberal values and devotion to globalization cherished by the European elites (with rare exceptions – Poland, Hungary, and Romania). By the midterm of Trump’s presidency it has become evident that the policies of the 45th American President manifest the U.S. unilateralism (with an "America First" overriding principle in dealing with the world) and protectionism in its absolute form that the transatlantic relationship has never witnessed in the post-war history. His beliefs are incompatible with philosophy of the European integration and ideas on which the EU is based. Unlike his recent predecessors in the White House, Donald Trump neither considers the European integration as an imperative of the U.S. strategy, nor sees the EU as a valuable partner. Many decisions taken  by his administration run counter the European expectations, whether they  concern the transatlantic dealings or global challenges like the WTO dysfunction, trade wars, climate warming, regional hotspots (Iran, the North Korea, and the Middle East). Donald Trump argues that many multilateral agreements have become obsolete and don’t serve the U.S. national interests anymore and that many international organizations rein in American power rather than facilitate achieving the desired goals. It is noteworthy, that while criticizing the liberal political order, he avoids putting into question U.S.-centric elements of the global economic liberal order (e.g. the IMF or the World Bank). As for the U.S. relationship with the European allies, D. Trump has tried hard to rebuild the long-standing pattern of contributions within NATO on a more balanced basis, demanding a fair share in defense spending from them. According to  the author’s analysis, by the midterm of his presidency D. Trump has managed to get only tactical gains in his efforts to rebalance the transatlantic relationship in terms of burden sharing, and failed to overhaul it in a way he hoped to enforce when entering the office.

Keywordsthe United States, the Trump administration, European allies, NATO, the EU
Received04.04.2019
Publication date30.05.2019
Number of characters46300
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Особенности внешнеполитического подхода Д. Трампа и Европа: «трампизм» vs европейская система либеральных ценностей

 

С первых дней своего пребывания на президентском посту Д. Трамп продолжил линию, которую наметил ещё в период избирательной кампании 2016 г., подвергая ревизии некоторые базовые правила и постулаты, которыми США руководствовались после Второй мировой войны. Европейских партнёров сразу насторожил стержневой тезис его президентства – «Америка прежде всего», хотя они тогда ещё не знали, как он будет реализовываться в практических делах новой администрации. По прошествии двух лет у них уже не осталось сомнений, что политика Д. Трампа является воплощением американского унилатерализма в его крайней форме, с которой трансатлантические отношения не сталкивались в послевоенной истории. Многие шаги нынешнего американского президента как во внутренней, так и во внешней политике противоречат представлениям глобалистски ориентированных элит Запада. Хотя критические суждения в адрес Д. Трампа часто носят откровенно предвзятый характер и определяются политическими пристрастиями его оппонентов, подходу нынешнего американского президента в некоторых вопросах международной политики действительно свойственна некоторая противоречивость. Эта черта отчётливо проявилась и в отношениях США с европейскими союзниками.

2 Беспокойство у либеральной Европы вызывает то, что можно условно назвать «доктриной Трампа» – внешнеполитическая философия 45-го американского президента, его убеждённость в правоте принятия односторонних решений, не считаясь с мнением других стран, включая союзников. «Трампизм» как совокупность взглядов нынешнего главы американского государства на основополагающие правила и нормы международных отношений несовместим с мировосприятием либеральных элит Запада. Д. Трамп тонко уловил растущую в американском обществе обеспокоенность в связи с размыванием национальной идентичности в результате насаждения глобалистской модели развития. Он апеллирует к массовым слоям населения, которые больше потеряли от глобализации, чем приобрели. Что касается внешней политики, то 45-й президент убеждён, что многие многосторонние соглашения устарели и больше не отвечают американским интересам; что международные организации чаще сковывают и ограничивают силу и влияние США, чем помогают достигать заявленных целей. Значимую роль нынешняя администрация признаёт только за теми из международных структур, где американцы занимают главенствующее положение, и только с ними она готова сотрудничать.
3 Идеология антиглобализма и протекционизма Трампа прямо противоречит философии европейской интеграции, идейным основам существования ЕС. Американский президент открыто противопоставляет сильное государство и надёжно контролируемые госграницы международным институтам и наднациональным структурам. У либеральных элит Европы совсем иные представления о суверенитете, роли государства и границах в современную эпоху. Отсюда и совершенно разные, несовместимые подходы к решению сложных проблем, например, такой как иммиграция: в ЕС – это либеральная политика открытости в отношении мигрантов (за исключением нескольких стран), в США – неординарная настойчивость президента Д. Трампа в деле строительства стены на границе с Мексикой, увеличение военного контингента для обеспечения безопасности в приграничной зоне и объявление чрезвычайного положения для финансирования этих мер вопреки позиции Конгресса.

views: 45

Readers community rating: votes 0

1.  Michael R. Pompeo. Remarks to the World Economic Forum. January 22, 2019. Available at: https://www.state.gov/secretary/remarks/2019/01/288524.htm (accessed 25.01.2019).

2. Barry R. Posen. The Rise of Illiberal Hegemony. Foreign Affairs. March – April 2018. Vol. 97. No. 2. P. 25.

3. Elliott Abrams. Trump Versus the Government. Foreign Affairs. January – February 2019. Vol. 98. No. 1. P. 133.

4. J. Hudson, P. Sonne, K. De Young, J. Dawsey. U.S. assessing cost of keeping troops in Germany as Trump battles with Europe. The Washington Post (on-line). June 29, 2018. Available at: https://www.washingtonpost.com/world/national-security/us-assessing-cost-of-keeping-troops-in-germany-as-trump-battles-with-europe/2018/06/29/94689094-ca9f-490c-b3be-b135970de3fc_story.html?noredirect=on&utm_term=.f9292e4f8188 (accessed 10.02.2019)

5. Tsit. po: E. Abrams. Trump versus the Government. Foreign Affairs. January – February 2019. Vol. 98. No. 1. P. 135.

6. Secretary of State Michael R. Pompeo. Interview with Martha MacCallum of Fox News. State Department, Washington, DC. January 23, 2019. Available at: https://www.state.gov/secretary/remarks/2019/01/288548.htm

7. Celeste A. Wallander. NATO’s Enemy Within. Foreign Affairs. July – August 2018. Vol. 97, No. 4, pp. 70, 77, 79.

8. Remarks by Secretary Mattis at the U.S. Naval War College Commencement. Newport, Rhode Island. June 15, 2018. Available at: https://dod.defense.gov/News/Transcripts/Transcript-View/Article/1551954/remarks-by-secretary-mattis-at-the-us-naval-war-college-commencement-newport-rh (accessed 10.01.2019).

9. Statement on the Treaty on Intermediate-Range Nuclear Forces in Europe. Bruxelles, October 22, 2018. Available at: https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/52520/statement-treaty-intermediate-range-nuclear-forces-europe_en (accessed 10.11.2018).

10. Statement on the Intermediate-Range Nuclear Forces (INF) Treaty. Issued by the NATO Foreign Ministers, Brussels, December 4, 2018. Available at: https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_161122.htm (accessed 15.12.2018).

11. Michael R. Pompeo. Remarks to the World Economic Forum. January 22, 2019. Available at: https://www.state.gov/secretary/remarks/2019/01/288524.htm (accessed 25.01.2019).

12. Trade in Goods with European Union. Available at: https://www.census.gov/foreign-trade/balance/c0003.html (accessed 10.02.2019).

13. J. Hirschfeld Davis. Trump Warns NATO Allies to Spend More on Defense, or Else. The New York Times (on-line), July 2, 2018. Available at: https://www.nytimes.com/2018/07/02/world/europe/trump-nato.html (accessed 12.01.2019).

Система Orphus

Loading...
Up