White stone sarcophagi and tombstones of the Chudov Monastery necropolis from excavations in the Moscow Kremlin in 2015–2017

 
PIIS086960630005449-2-1
DOI10.31857/S086960630005449-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Archaeology RAS
Address: Moscow, Russia
Occupation: Corresponding member of RAS, Head of Department
Affiliation: Institute of archaeology RAS
Address: Russia, Moscow
Affiliation: Institute of Archaeology RAS
Address: Moscow, Russia
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 2
Pages117-133
Abstract

The article publishes stone burial structures discovered during excavations of the Institute of Archaeology RAS (2015–2017) in the cemetery area of the Miracle of Archangel Michael in Chonae monastery (Chudov) in the Moscow Kremlin. One of the oldest and most famous, this monastery was completely destroyed in the 1930s. Its necropolis has never been studied at site. All sarcophagi belong to the Moscow type of anthropomorphic stone coffins: trapezoid and with round headband of the 16th century. Tombstones date back more widely – from the late 14th to the first half of the 17th century. Among the inscriptions, there is a unique one that uses the death reference wording “for the Tsar and all Orthodox Christians” during the siege of Paida fortress in 1572– 1573 in the course of the Livonian War. Other texts name monastic servants and court nobility of the 17th century.

Keywordssarcophagi, tombstones, epigraphy, cemetery, Moscow State, Kremlin, the Miracle of Archangel Michael in Chonae monastery
Publication date25.06.2019
Number of characters32070
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Белокаменные погребальные объекты Московского Кремля давно стали предметом научной фиксации. Надписи XVI–XVII вв. публиковали с середины XVIII в. (Сумароков, 1757. С. 387–404); ремонт Архангельского собора начала ХХ в. сделал доступными большинство надгробных сооружений (Рогозина, 2013). Белокаменные саркофаги Спасского монастыря привлекли внимание в XIX в. (Солнцев, 1849. Л. 107). В середине XX столетия М.М. Герасимову удалось исследовать саркофаги Ивана Грозного, его сына Федора и князя М.В. Скопина-Шуйского (Панова, 1987). Найденные в 1960–1970-х годах вокруг Успенского собора плиты без надписей положили начало изучению древнейшего этапа московского надгробия (Шеляпина, 1971), к которым позже добавились камни других древних кладбищ Кремля (ц. Козьмы и Дамиана и др., см. Панова, 2006). С 1970–1980-х годов велось систематическое исследование вынесенных при сносе Вознесенского собора саркофагов и плит, завершающееся только в наши дни (Некрополь…, 2009–2019). Тем временем полученные при работах вне Кремля материалы образовали прочную основу для сравнительного анализа погребальных сооружений Московской Руси (см. Беляев, 1996, 2015, 2018; Русское…, 2006; Беляев и др., 2018, там же библиография). Такая информационная основа заставляет глубже интерпретировать новые находки и относиться к ним с особым вниманием.
2 Отметим, что в Кремле до сих пор ни одного монастырского кладбища конца XIV–XVII в. не изучено “штатно”, правильными раскопками, и работы 2015–2017 гг. следует считать первым таким опытом (результаты этих работ ИА РАН предварительно опубликованы: Археология…, 2018, о плитах и саркофагах см. с. 116–123). В их ходе обнаружено до полутора десятков сравнительно сохранных саркофагов и надгробий (общее количество более мелких фрагментов значительно больше). Все камни происходят из зоны Чудова монастыря (участок 14-го корпуса, Ивановская площадь) и вполне уверенно связываются с его некрополем (культурный слой на месте Вознесенского монастыря был почти полностью уничтожен фундаментами корпуса).
3
image1

Рис. 1. Московский Кремль. Остатки некрополя Чудова монастыря. 1 – общий план захоронений, обнаруженных при раскопках в подвале 14-го корпуса (все саркофаги происходят из “среднего” яруса погребений); 2 – часть фундамента ц. Св. Алексия 1680-х годов, включающего надгробия XVI–XVII вв. Условные обозначения: а – музеефицированные объекты; б – обломки белокаменных надгробий, вмонтированных в опоры 14-го корпуса. Fig. 1. The Moscow Kremlin. The remains of the Chudov monastery necropolis

4 Белокаменные погребальные объекты обнаружены: в слоях кладбища (in situ или переотложенными); во вторичном использовании в фундаментах монастырских построек XVI–XIX вв. и в кладках зданий советского периода (две последние группы доступны обзору не полностью, так как кладки в основном не разбирались). При всей случайности отбора это представительная выборка, включенная в общий контекст подробно изученного кладбищенского слоя и содержащая редкие изделия индикативных форм и декора, с содержательными надписями (рис. 1).
5 Публикуя все значимые находки (за исключением мелких фрагментов и плит полной сохранности, но лежащих в кладке стен и открытых только боковой гранью с орнаментом из каннелюр), мы далее прокомментируем наиболее информативные и/или самые ранние изделия. При этом мы объединяем саркофаги и плиты, поскольку подземные погребальные сооружения составляли единые комплексы с надгробными камнями (иногда в прямом смысле слова). Характеристика объектов выполнена следующим образом: для саркофагов – с ориентацией на определения, предложенные Т.Д. Пановой (2004. С. 76–94); для надгробных плит – в соответствии с системой, сформулированной Л.А. Беляевым (1996. С. 268). Надписи переданы по упрощенной системе (использована, в частности, при передаче текстов XV–XVII вв. в публикациях А.В. Антонова, см., например: Памятники…, 2011). Промеры даны в последовательности: ширина саркофага (в ногах/в плечах), длина с оголовьем, высота; ширина плиты (в ногах/в головах), длина, высота. Не полностью сохранившиеся размеры даны в скобках. Обронная работа отмечена, но врезанный характер всех остальных надписей не оговаривается.

Number of purchasers: 2, views: 2363

Readers community rating: votes 0

1. Arkheologiya Moskovskogo Kremlya. Raskopki 2006–2017 gg. [The archaeology of the Moscow Kremlin. Excavations of 2006–2017]. N.A. Makarov, V.Yu. Koval’, eds. Moscow: IA RAN, 2018. 164 p.

2. Belyayev L.A., 1996. Russkoye srednevekovoye nadgrobiye [Russian medieval tombstones]. Moscow: Modus Graffiti. 572 p.

3. Belyayev L.A., 2015. Notes on the history of anthropomorphic sarcophagi in Europe and Russia. Goroda i vesi srednevekovoy Rusi: arkheologiya, istoriya, kul’tura: k 60-letiyu akad. N.A. Makarova [Towns and villages of medieval Rus: archaeology, history, culture: to the 60th anniv. of Acad. N.А. Makarov]. P.G. Gaydukov, ed. Moscow; Vologda: Drevnosti Severa, pp. 365–374. (In Russ.)

4. Belyayev L.A., 2018. The chronology of anthropomorphic sarcophagi in medieval Russia of the 15th–17th centuries. KSIA [Brief Communications of the Institute of Archaeology], 252, pp. 219–232. (In Russ.)

5. Belyayev L.A., Glazov V.P., Zykov P.L., Ioannisyan O.M., 2018. Funerary structures of the 12th–15th centuries on the site of the Cathedral of the Nativity of the Virgin in Vladimir (based on the materials from the works of 1997–2000). Zemli rodnoy minuvshaya sud’ba… K yubileyu A.E. Leont’yeva [Past fate of the native land... To the anniv. of A.E. Leontyev]. Moscow: IA RAN, pp. 62–72. (In Russ.)

6. Chernosvitov P.Yu., 2003. White stone sarcophagi in the New St. Saviour tomb and Russian urban necropolises: a comparative analysis and dating issues. Problemy kompleksnogo izucheniya tserkovnykh i monastyrskikh nekropoley [Issues of a comprehensive study of church and monastery necropolises]. A.K. Stanyukovich, ed. Zvenigorod, pp. 28–43. (In Russ.)

7. Chernosvitov P.Yu., 2005. White stone sarcophagi in the New St. Saviour tomb and Russian urban necropolises: a comparative analysis and dating issues. Usypal’nitsa doma Romanovykh v Moskovskom Novospasskom monastyre [The family tomb of the House of the Romanovs in the Moscow New St. Saviour monastery]. A.K. Stanyukovich, ed. Kostroma: Liniya Grafik Kostroma, pp. 63–71. (In Russ.)

8. Girshberg V.B., 1960. Materials for the register of inscriptions on the stone slabs of Moscow and Moscow vicinity of the 14th–17th centuries. Part I: Inscriptions of the 14th–16th centuries. Numizmatika i epigrafika [Numismatics and epigraphics], I. Moscow: Izd. AN SSSR, pp. 3–77. (In Russ.)

9. Nekropol’ russkikh velikikh knyagin’ i tsarits v Voznesenskom monastyre Moskovskogo Kremlya. Materialy issledovaniy. [The necropolis of the Russian grand duchesses and tsarinas in the Ascension Monastery of the Moscow K remlin. Research materials]. T.D. Panova, ed., comp. Moscow: Moskovskiy Kreml’, 2009–2019. 3 vols. (367, 414, 395, 447 p.)

10. Ogryzko Z.A., 1955. Servants of the St. Savior Prilutsk Monastery of the 16th–17th centuries. Iz istorii krest’yanstva XVI–XVII vv. [From the history of the peasantry of the 16th–17th centuries]. S.S. Dmitriyev, ed. Moscow: Goskul’tprosvetizdat, pp. 8–30. (Trudy GIM, 27). (In Russ.)

11. Osadnyy spisok 1618 g. [Siege list of 1618]. Yu.V. Ankhimyuk, A.P. Pavlov, comp. Moscow; Varshava: Drevlekhranilishche, 2009. 682 p. (Pamyatniki istorii Vostochnoy Evropy. Istochniki XV–XVII vv.; VIII).

12. Pamyatniki istorii russkogo sluzhilogo sosloviya [Monuments of the Russian service class history]. A.V. Antonov, comp. Moscow: Drevlekhranilishche, 2011. 554 p.

13. Panova T.D., 1987. Medieval funeral rite based on the materials of the Archangel Cathedral necropolis in the Moscow Kremlin. SA [Soviet archaeology], 4, pp. 110–122. (In Russ.)

14. Panova T.D., 2003. Nekropoli Moskovskogo Kremlya [Necropolises of the Moscow Kremlin]. Moscow: Moskovskiy Kreml’. 71 p.

15. Panova T.D., 2004. Tsarstvo smer ti. Pogrebal’nyy obryad srednevekovoy Rusi XI–XVI vv. [The kingdom of death. The funeral rite of medieval Rus of the 11th–16th centuries]. Moscow: Radunitsa. 183 p.

16. Panova T.D., 2006. The early stage of development of the Moscow tombstone. Materials of the 14th–16th centuries. From the collection of the Moscow Kremlin Museum-Reserve. Russkoye srednevekovoye nadgrobiye, XIII–XVII veka. Materialy k svodu [Russian medieval tombstones, the 13th–17th centuries. Materials to the register], 1. L.A. Belyayev, ed., comp. Moscow: Nauka, pp. 31–36. (In Russ.)

17. Pleshanova I.I., 1966. Ceramic tombstones of the Pskov Pechersky Monastery. Numizmatika i epigrafika [Numismatics and epigraphics], VI. Moscow: Nauka, pp. 149–206. (In Russ.)

18. Pleshanova I.I., 1978. Stone tomb slabs of the Pskov Pechersky Monastery. Numizmatika i epigrafika [Numismatics and epigraphics], XII. Moscow: Nauka, pp. 63–185. (In Russ.)

19. Polnoye sobraniye russkikh letopisey [The Complete Collection of Russian Chronicles], 34. Postnikovskiy, Piskarevskiy, Moskovskiy i Bel’skiy letopistsy [Postnikov, Piskarevsky, Moscovian and Belsky brief chronicles]. Moscow: Nauka, 1978. 304 p.

20. Rabinovich M.G., 1951. The main results of the archaeological studies of Moscow. KSIIMK [Brief Communications of the Institute for the History of Material Culture], 41, pp. 59–66. (In Russ.)

21. Rogozina M.G., 2013. Repair and restoration works at the Archangel Cathedral in the photographs by Karl Fischer of 1905 from the collection of the A.V. Shchusev State Museum of Architecture. Moskovskiy Kreml’ XV stoletiya. Arkhangel’skiy sobor i kolokol’nya “Ivan Velikiy” Moskovskogo Kremlya. 500 let [The Moscow Kremlin of the 15th century. The Archangel Cathedral and the Ivan the Great Bell Tower of the Moscow Kremlin. 500 years]. Moscow: Art-Volkhonka, pp. 54–65. (In Russ.)

22. Russkoye srednevekovoye nadgrobiye, XIII–XVII veka. Materialy k svodu [Russian medieval tombstones, the 13th–17th centuries. Materials to the register], 1. L.A. Belyayev, ed., comp. Moscow: Nauka, 2006. 358 p.

23. Shelyapina N.S., 1971. Tombstones of the 13th–14th centuries from the excavations in the Moscow Kremlin. SA [Soviet archaeology], 3, pp. 284–289. (In Russ.)

24. Solntsev F.G., 1849. Drevnosti rossiyskogo gosudarstva. Otdeleniye I. Al’bom [Antiquities of the Russian State. Section I. Album]. Moscow: Tip. A. Semena. 228 p.

25. Sumarokov A.P., 1757. Inscriptions meaning the repose years of the supreme persons of the royal family who rest in the Moscow Archangel Cathedral. Ezhemesyachnyye sochineniya, k pol’ze i uveseleniyu sluzhashchiye [Monthly writings made to the benefit and amusement]. Noyabr’ [November], pp. 387–404. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up