Establishment of a Public Easement During the Construction of Gas Supply Lines: Problematic Aspects and Solutions

 
PIIS231243500032443-5-1
DOI10.61525/S231243500032443-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Affiliation: Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Leading Research Scientist of Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Affiliation: Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Address: Russian Federation
Occupation: Deputy Division Head of Gazprom, PJSC
Affiliation: Gazprom, PJSC
Address: Russian Federation
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages7-19
Abstract

The institution of public easement was implemented in the Russian law and order by means of adoption of Federal Law No. 341-FZ of August 3, 2018, On Amendments to the Land Code of the Russian Federation and Separate Legal Acts of the Russian Federation in Terms of Simplifying the Placement of Linear Facilities that supplemented the Land Code of the Russian Federation with Chapter V.7 named: The Establishment of a Public Easement for Separate Purposes. The purpose of adoption of such amendments to the legal regulation system was the simplification of the easement establishment procedure as a public easement required for placement of linear facilities becomes the right of a legal entity to place socially significant facilities (power transmission lines, water pipelines, gas pipelines, etc.). Results of the law enforcement practice have revealed legal uncertainty elements and discrepancies that violate the balance of interests of parties to the legal relations under consideration. In the presented paper, the authors review the most urgent challenging aspects of legal regulation of the public easement institution arising during the construction of linear gas supply facilities including: challenging aspects associated with the requirement for the establishment of a public easement with regards to the entire route of a linear gas supply facility without exception; challenging aspects associated with the prohibition to establish a public easement with regards to land plots provided for private subsidiary farming; challenging aspects associated with the absence of a mechanism of specification of public easement borders upon origination of certain circumstances; challenging aspects associated with the future of land plot lease agreements if the land plots are located in the area covered by a public easement and if such agreements were entered into prior to the enactment of Chapter V.7 of the Land Code of the Russian Federation and other aspects. The publication presents proposals and recommendations aimed at improvement of the legal regulation in the public easement establishment sphere taking into account materials of the law enforcement practice.

Keywordsenergy law, legal regime of gas pipelines, public easement, development of gas supply systems, gas infrastructure development
Received27.11.2024
Publication date27.11.2024
Number of characters44352
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 В настоящее время законодательство Российской Федерации наряду с так называемым «частным» сервитутом предусматривает конструкцию публичного сервитута, который устанавливается в случаях необходимости обеспечения интересов государства, органов местного самоуправления или местного населения.
2 В соответствии с пунктом 2 статьи 23 Земельного кодекса Российской Федерации (далее – Земельный кодекс, ЗК РФ) публичный сервитут устанавливается решением исполнительного органа государственной власти или органа местного самоуправления в целях обеспечения государственных или муниципальных нужд, а также нужд местного населения без изъятия земельных участков.
3 Несмотря на то, что конструкция публичного сервитута в Российской Федерации закреплена на законодательном уровне и используется для решения различных задач, связанных с реализацией публичных интересов, данному правовому явлению до настоящего времени не была дана однозначная оценка со стороны ученых-цивилистов.
4 Так, одни авторы полагают, что публичный сервитут не имеет ничего общего с сервитутами в их изначальной форме, известной со времен римского права, а представляет из себя лишь ограничение права собственности в силу закона.[1]
5 Другие авторы, напротив, считают, что публичный сервитут не может рассматриваться в качестве ограничительного механизма в силу его возмездного характера, субъектного состава, объектов и содержания, а занимает самостоятельное положение в системе вещных прав.[2]
6 Третья группа авторов полагает, что публичный сервитут является не обременением права собственности, а обозначает его пределы.[3]
7 Конструкция публичного сервитута в Российской Федерации была внедрена в действующий правопорядок путем принятия Федерального закона от 03.08.2018 № 341-ФЗ «О внесении изменений в Земельный кодекс Российской Федерации и отдельные законодательные акты Российской Федерации в части упрощения размещения линейных объектов» [4], который дополнил ЗК РФ главой V.7 поименованной «Установление публичного сервитута в отдельных целях».
8 Как следует из пояснительной записки к проекту Федерального закона «О внесении изменений в Земельный кодекс Российской Федерации и отдельные законодательные акты Российской Федерации в части упрощения размещения линейных объектов», принятие данного закона было направлено на упрощение порядка установления сервитута, исходя из того, что необходимый для размещения линейных объектов публичный сервитут становится правом юридического лица обеспечить размещение общественно значимых объектов (линии электропередач, водопроводов, газопроводов и т.п.). При этом предлагается перейти к новой разновидности публичного сервитута, обеспечивающего общественно значимую (публичную) деятельность юридического лица, отличительными чертами которого являются установление публичного сервитута административным решением на всем протяжении трассы линейного объекта и оформление сервитута в упрощенном порядке (путем внесения сведений о нем в реестр границ) вне зависимости от точных границ земельных участков и/или наличия зарегистрированных прав на них.[5]

views: 99

Readers community rating: votes 0

1. Kopylov A.V. Real Rights to Land in Roman, Russian Pre-Revolutionary and Contemporary Civil Law. – Moscow, 2000.

2. Deryugina T.V. Civil Law Regulation of the Institution of Easement in Russia: author’s abstract of thesis of ... PhD (Law). – Volgograd, 2002.

3. Krasnova T.S. Separate Aspects of the Easement Doctrine in Contemporary Russian Law // Property Relations in the Russian Federation. – 2017. – No. 3. – P. 7–8.

4. Federal Law No. 341-FZ of August 3, 2018, On Amendments to the Land Code of the Russian Federation and Separate Legal Acts of the Russian Federation in Terms of Simplifying the Placement of Linear Facilities // Official Internet portal of legal information, http://www.pravo.gov.ru, August 4, 2018.

5. Explanatory Note to Bill No. 187920-7, On Amendments to the Land Code of the Russian Federation and Separate Legal Acts of the Russian Federation in Terms of Simplifying the Placement of Linear Facilities // URL: https://sozd.duma.gov.ru/bill/187920-7

6. Letter of the Federal Service for State Registration, Cadastre and Cartography No. 11-8361-АБ/21 of November 11, 2021, On Review of an Application // URL: https://rulaws.ru/acts/Pismo-Rosreestra-ot-11.11.2021-N-11-8361-AB_21/

7. Ruling of the Commercial Court of the East-Siberian District No. F02-500/2024 of April 1, 2024, in case No. А19-31/2023 // https://kad.arbitr.ru/

8. Ruling of the Commercial Court of the Ural District No. F09-846/24 of March 15, 2024, in case No. А76-32299/2022 // https://kad.arbitr.ru/

9. Decision of the Supreme Court of the Russian Federation No. 305-ЭС22-13371 of September 27, 2022 in case No. А40-141376/2021 // https://kad.arbitr.ru/

10. Federal Law No. 112-FZ of July 7, 2003, On Private Subsidiary Farming // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation, July 14, 2003, No. 28, Art. 2881.

11. Federal Law No. 137-FZ of October 25, 2001, On Enactment of the Land Code of the Russian Federation // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2001. No. 44. Art. 4148.

12. Ruling of the Commercial Court of the North-Caucasian District No. F08-14783/2021 of June 5, 2023, in case No. А32-11461/2021 // https://kad.arbitr.ru/

13. Federal Law No. 116-FZ of July 21, 1997, On Industrial Safety of Hazardous Industrial Facilities // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 1997. No. 30, Art. 3588.

14. Tax Code of the Russian Federation (Part One), No. 146-FZ of July 31, 1998 // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. No. 31, Art. 3824.

15. Federal Law No. 218-FZ of July 13, 2015, On the State Registration of Real Estate // Official Internet portal of legal information, http://www.pravo.gov.ru, July 14, 2015.

16. Federal Law No. 210-FZ of July 27, 2010, On Arrangement of Provision of State and Municipal Services // Corpus of Legislative Acts of the Russian Federation. 2010, No. 31, Art. 4179.

Система Orphus

Loading...
Up